Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Gumotex Safari 330 - ideální kolega na české potoky

Gumotex Safari 330 - ideální kolega na české potoky

V průběhu jara jsme pro vás testovali novinku v produkci českého výrobce nafukovacích lodí GUMOTEX, kajak Safari 330. Obstál? To si přečtěte v následující recenzi.




Dodává: Gumotex

www.gumotexcluny.cz

Testoval: Snížák


Údaje výrobce:

Materiál: Nitrilon

Délka: 330 cm

Šířka: 80 cm

Hmotnost: 12 kg

Max. nosnost: 130 kg

Určení: Lehčí divoká voda do WW III

Rozměry po sbalení: 53 x 38 x 24 cm

Infocena: 12 990 Kč


Nafukovací kajak GUMOTEX Safari 330 navazuje na úspěšného a populárního předchůdce Safari. Oproti němu však loď významně nabyla ve všech směrech. Na délku, šířku i výtlak má nějaké to číslo navíc, uveze až o 30 kg víc nákladu a zvětšená je dokonce i sedačka. Ta je po nafouknutí pěkně objemná a velmi příjemná na sezení, což se hodí zejména při delších vyjížďkách případně v náročnějším terénu, kde by mohl hrozit kontakt s kameny, které dokážou nepříjemně praštit do zadku. Jezdcovo pozadí je ale taky jediná věc, kterou by kameny mohly ohrozit. Safari 330 je vyrobene z osvědčeného materiálu Nitrilon, jak jsme u GUMOTEXu zvyklí, který odolá i velmi drsným podmínkám.

Nafukovací kajak Gumotex Safari 330

Zvětšení lodi ve všech směrech má samozřejmě vliv i na jízdní vlastnosti. Loď je díky větší šířce výrazně stabilnější než bylo Safari a pokud si správně nastavíte sezení, není problém ustát i velké náklony. Osobně bych měl u sezení výtku ke stehenním popruhům, které jsem dotahoval, co to šlo, ale stejně se mi nepodařilo dotáhnout se v lodi tak, abych si řekl, že sedím opravdu napevno. Možná to ale bude i zvykem z pevných lodí, kde může mít člověk pevný posez, jak chce. Na druhou stranu posez jde pohodlně nastavit během jízdy, což je veliká výhoda.

Sezení v kajaku s dotaženými steheními popruhy

Široké dno je ve slepených spojích s bočními válci po celé délce perforováno kvůli odtoku vody. Odtokové otvory jsou poměrně malé, ale velikost vynahrazují počtem. Samovylévací efekt dobře funguje. Po úplném zalití vodou je loď schopna být téměř prázdná po necelé minutě (měřeno několikrát). Pro těžší jedince (100 kg a víc) však mám jedno upozornění. Vylévací otvory nejsou nijak chráněny proti zpětnému vniku vody do plavidla a může se stát, že si jimi trochu naberete. Pomoct dokáže nabalení bagáže pod přední a zadní pruženky, protože vezená hmotnost se tím rozloží do větší plochy a jezdci ve středu lodi stoupne těžiště.

Špice lodi vybavená pruženkami pro uchycení bagáže

Další výbava lodi je poměrně strohá, ale nejedná se o expediční speciál, že? Přední i zadní špice mají malé paluby, které jsou spíš kosmetickou záležitostí, než aby měly nějaký zásadní praktický význam. Snad jen, že jsou v nich nosná madla, která by se na loď těžko umisťovala. Vpředu i vzadu je vrchní strana bočních válců propojena stahovatelnou kříženou pruženkou, pod kterou se dá uložit slušné množství bagáže.

Na kanále v Troji

Co se týká jízdních vlastností, mohu jen chválit. I na klidné vodě jede loď příjemně rychle. Pokud nejste zvyklí na vysoké těžiště, pak ho tady zažijete, jednak díky výtlaku lodi a také díky již zmíněné vycpané sedačce, která taky nějaký ten centimetr nahoru přidá. Stabilitě to ale nevadí. Co se týká manévrování, tak na klidné vodě je bezproblémové. Nemohli jsme si odpustit ani test v náročnější vodě a dokonce za horní hranicí obtížnosti, pro kterou je loď určena (WW III) a vyrazili jsme na kanál v Troji (WW IV). Ve vlnách a proudech se loď chová předvídatelně a není problém jí ovládat. Zkušenější jezdec zastaví v podstatě kdekoliv a zajede stopu, kterou potřebuje k hladkému průjezdu peřejí. Ve větších vlnách se objemná a vysoká špice hezky převeze přes vrch vlny a skoro nenaberete, ve větších válcích už to tak růžové není a většinou se do nich zapíchnete a loď se rychle naplní vodou. I plná vody je ovladatelná, ale výrazně hůř a je lepší zastavit si na rychlé samovylití, na které stačí chvilku zakroužit ve vracáku. Opět připomínám, že jsme s lodí jezdili vodu o stupeň těžší, než kam je určena. Na vodě do WW III, kam Safari 330 patří, nebude problém a zastávek na vylití bude třeba minimum (spíš po delších kontinuálních úsecích). Ideálně si Safari umím představit jako vynikajícího parťáka na typické české potokařiny typu Hamerák, Vavřinec,… případně na klasické neturistické řeky. Na ty turistické má GUMOTEX ve flotile určitě lepší lodě.

Safari 330 si vyzkoušely i děti

Podtrženo sečteno. Safari 330 se povedlo a plnohodnotně nahradí svého populárního předchůdce. Pokud sháníte sbalitelného parťáka, který zmákne i těžší českou potokařinu, pak by mělo být Safari 330 stoprocentně jednou z prvních lodí ve vašem hledáčku.


Vylevácí otvory jsou umístěny ve slepu dna a bortů

Poslední přípravy před vyplutím

Dno kajaku s možností připevnění ploutve

 

Prohlédněte si všechny fotografie z testování...


Líbí se mi:

  • ovladatelnost
  • pohodlná sedačka
  • rychlost

Mohlo být lepší:

  • možnost většího dotažení stehenních popruhů

03.08.2017, Petr Snížek


Diskuse


Střelec
Střelec

Měl jsem postupně dvě předchozí verze. Odtejkání je sice asi lepší ale ta minuta může bejt subjektivně hodně dlouhá. Škoda, že nezůstala možnost volby z první verze - sedačka (tehdy křesílko) šla nahradit nafukovacím šprajcem odpovídající šířky (byl v příslušenství). Co se pevnosti sezení týká, možná by tomu pomohla na boky kotvená opěrka pro nohy, kterou taky měla nejstarší verze.  Měla společný úchyt s popruhy na nohy. Opěrky jednobodově kotvené na střed mi nepřipadají ideální - pořád mají tendenci někam uhýbat.

03. 08. 2017, 18:55:33

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze