Jaké bylo Sázavské pádlo 2017

Během prvního květnového víkendu se na Sázavě v Pikovicích a v okolí uskutečnil již 47. ročník závodu dětských vodáckých oddílů Sázavské pádlo. Letošní ročník se nesl v duchu železnice, které byly uzpůsobeny kostýmy organizátorů, zábava a i výzdoba tábořiště.

Víkend pro nás začíná v pátek odpoledne v loděnici na Libeňském ostrově, kde balíme lodě, pádla, vesty, helmy a další vybavení, kterého se nám letos sešlo až neprakticky velké množství. Laminátové i plastové deblovky navazujeme na náš loděniční vlek, 9 pramic a nějaké kajaky se musí vtěsnat do Avie.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Po příjezdu do Pikovic se nám po chvilce daří vše bez problémů vybalit, následuje večeře a stavění stanů. Před příchodem tmy ještě stíháme sestavit a přihlásit posádky. Večerní zábavu každý využívá jinak, pro některé se přátelské posezení prodlužuje až do pozdního rána.

Krásný vodní stav nás potěšil

V sobotu se většina z nás probouzí bez problémů, s dětmi se vydáváme na rozcvičku, po krátkém běhu následuje protažení a zopakování teorie práce s házečkou. Po snídani si navazují lodě první závodníci od 15 do 18 let, kteří jedou v několika disciplínách na kajacích i double kánoích. Díky úctyhodnému průtoku 45 kubánců jsme se rozhodli nasadit rychlejší laminátové lodě, které by jindy skončily rozštípané na kamenech, letos však krásně přelétly všechny vlny.

Sázavské pádlo 2017

Ještě před obědem se vydávají na první část závodu nejmladší závodníci do 12 let na pramicích. Ve čtyřčlenných týmech jezdí v Pikovicích od jednoho stanoviště ke druhému, kde plní různé úkoly a podle počtu získaných bodů je sestaven startovní rošt. Všechny tyto posádky, kterých se na startu postavilo ke dvaceti, zvládly objet všechna stanoviště a žádná se nezatoulala po proudu.

Závod všestrannosti

Během obědové pauzy ladíme taktiku se závodníky, které měly nejdůležitější závody ještě čekat. V odpoledních hodinách se na start závodu všestrannosti připravily děti od 12 do 15 let, které plnily obtížnější úkoly podobného charakteru, sbíraly také body a i u nich pro rozestavení na startu hlavního závodu rozhodovaly výsledky této všestrannostní disciplíny.

Odpoledne se také uskutečnil sjezd pramic, které v jejich snažení doplnili zkušení kormidelníci z řad vedoucích. Díky vysokému stavu zvládly všechny lodě dojet do cíle velice rychle. První místo patří oddílu Starých psů, blahopřeji!

Sázavské pádlo 2017

Sobotní večer patřil již tradičně disciplíně věnované dospělým posádkám a závodu v jejich sjezdu. Hromadný start na břehu, přes 20 posádek, velké napětí na startu, kvalitní konkurence, vysoký vodní stav, povinné brankoviště ve spodní části trati, řeka plná turistů na raftech i rozdílná volba lodí od pramice přes laminátové lodě k těm plastovým dávaly tušit, že půjde o kvalitní závod na více než dvanácti kilometrech plných překvapení.

Hned po startu bereme loď, běžíme k ní k vodě a nasedáme. Zatímco nasedám, držím pádlo v zubech, natahuji šprajdu a před první vlnou jsem již v tempu pravidelných záběrů. Na vodu jsme se dostali jako první a pronásledovatelům se celou dobu jen vzdalujeme, tedy taktika start-cíl vyšla na jedničku. Když projíždíme pod pikovickým mostem, hledáme vhodné místo pro vystoupení, opět bereme loď do teplých a běžíme k cíli, kde se ihned odměňujeme pivem.

O dva půllitry později doráží druhá posádka a během několika málo minut jsou v cíli téměř všechny lodě. Některým se po cestě podařilo rozlomit loď, někdo se jen cvaknul a došlo i na přetržené vazy v rameni. Večer se však scházíme všichni živí a před Sázavou máme po letech najednou zase o něco větší respekt. Sobotní zábava je věnovaná tématu vlaků, děti plní úkoly a za odměnu získávají cukrovou vatu.

Neděle: závod hlídek

V neděli ráno se probouzíme opět plni očekávání, neb nás čeká poslední a nejdůležitější část celého závodu, tedy sjezd kategorie do 15 let, kde posádky čtyř dětí doplnil jeden instruktor do 18 let a jeden vedoucí. Hlídku tedy tvoří celkem 3 lodě, které mají za úkol si na řece pomáhat a jet společně tak, aby zkušenější mohli vybírat nejrychlejší stopu nebo pomáhat odlovit případné plaváčky.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

My startujeme z pátého místa, které je milým překvapením pro mě i mou posádku. Na prvního ztrácíme dlouhé tři minuty, ale na rychlé vodě se dá dohnat i mnohem více. Hned po startu je nám jasné, že to bude dlouhý a tuhý boj, ale již v půlce závodu nás od první lodi dělí jen několik desítek metrů.

Sázavské pádlo 2017

Vše se mění na brankovišti, do kterého vjíždíme na čtvrté pozici a už z dálky je jasné, že branky nebudou zadarmo. Po špatné sobotní bilanci končí i tentokrát více než půlka lodí dnem vzhůru při výjezdu z protivod, včetně jedné naší lodi, kterou ihned odchytáváme, vyléváme a snažíme se smazat co největší ztrátu.

Již několik set metrů před cílem slyšíme fandící. K našemu překvapení se do cíle dostáváme jako třetí a další placka je zaručená. Hlavní kategorii, tedy Sázavské pádlo vyhrává 4. Přístav vodních skautů, gratulace jim rozhodně patří.

Slavnostní vyhlášení

Po nedělním obědě probíhá slavnostní vyhlášení tou nejlepší formou, kterou tábořiště dovoluje, poté se společně všichni loučíme, jdeme balit a vyrážíme zpět do Matky měst.

Sázavské pádlo 2017

Rád bych poděkoval všem, kteří si letos na tento tradiční závod našli cestu, zvláště pak těm, kteří se aktivně zúčastnili a podíleli se na jeho realizaci. Děkuji sponzorům, že podpořili tuto naši skvělou akci, protože bez nich by to nešlo.

Sázavské pádlo

Letošní ročník hodnotím celkově jako velice povedený, vydařilo se výjimečně několik věcí, opravdu jsem byl mile překvapen organizací a hladkým průběhem celého víkendu. Dost řečí, uvidíme se za rok. A vy, kdo jste o této velkolepé vodácké události ještě neslyšeli nebo jste jen nedorazili, určitě přijeďte.