HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

Slavný krumlovský jez... tentokrát očima vodáka

Šťovík, známý cestovatel, spisovatel, vodák a v neposlední řadě i jeden ze spoluautorů HYDROmagazínu, se na konci srpna stal ještě o něco slavnějším. Ne, že by zrovna vykonal něco mimořádně významného, jen měl to "štěstí", že se dostal do hledáčku redaktorů rubriky cestování na našem oblíbeném serveru idnes.cz. Ten totiž nedávno vyprodukoval další ze série svých "perlivých" článků na téma vodáctví a fotky Šťovíka a jeho kamarádů na jezu Jelení lávka text [url=http://cestovani.idnes.cz/slavny-jez-v-krumlove-se-zmenil-a-vodaci-konci-ve-zdi-f9u-/igcechy.asp?c=A100824_113258_budejovice-zpravy_sou newwindow nofollow]článku[/url] ilustrovaly. I nedalo mu to a napsal svůj názor na věc, který již ale redakce idnes.cz nepovažovala za vhodné uveřejnit. Činíme tak proto zde.



[b]Text je odpovědí redakci webu cestovani.indnes.cz na článek ze dne 24.8.2010.[/b]

Aniž bych se chtěl pouštět do polemiky s vašimi redaktory [i](serveru cestovani.idnes.cz, pozn. HYDROred.)[/i] ohledně článku o krumlovském jezu z 24.8., jako jeden z objektů na vašich fotografiích považuji za své právo pokusit se uvést na pravou míru některé informace, dezinformace a vyložené nesmysly ve článku o slavném krumlovském jezu Jelení lávka. Po loňském bagrování koryta se situace v okolí jezu skutečně změnila, ale nelze říci, že by jez byl nyní nebezpečnější, než kdykoli předtím. Protože, upřímně řečeno, pro méně zdatné vodáky byl jez Jelení lávka vždycky velký problém a v nedávné době laminátových lodí nejeden výlet skončil kánoí omotanou kolem obrovského balvanu přímo v hlavní proudnici. Ta sice vedla téměř rovně, ale přitažlivost balvanu byla nekompromisní.

Potrápí, ale nezabije

Když konečně „drtič lodí“ zmizel, nastoupily bagry a koryto pod jezem zcela změnily. Kdo umí na vodě jezdit, snadno pozná, že propust jako taková je nyní na průjezd dokonce jednodušší, a výrazně bezpečnější, než dříve. Dno propusti je vyspravené a do tzv. kozy, kamenného bloku vymezujícího propust, jsou pro případ záchrany zabudované dva železné jistící kruhy. Hlavní proud skutečně žene vodáky přímo na opěrnou zeď, ale stáčí se o ni a bez překážky pokračuje podél zdi dál. Tedy: voda odtéká,což je pro vodáky výrazně lepší situace než vodní útvary, které předměty včetně lidí zadržují.

Správný nájezdZáběr zvaný závěs přes ruku průjezd výrazně usnadní

Problém v Českém Krumlově může nastat například při méně obvyklém průtoku 30 kubíků, to pak vodáci s převrácenou lodí plavou až daleko do centra města, protože ve vybagrovaném korytě je příliš hluboko a na břeh se nevyškrábou, protože koryto je sevřeno novou kamennou zdí navigace. To ostatně považuji za větší nebezpečí, než úpravu koryta pod jezem. Při průtoku, o kterém hovoří reportáž (20 m3/s), nebyl problém se pod jezem postavit a vytáhnout loď na břeh. Mimochodem, i zkušený vodák, když se pustí do sjíždění propusti, musí počítat s určitým rizikem převrácení.

[b]Past pod jezem[/b]

Problém však není ve sjíždění jezu, ale v jeho přenášení. Tento obávaný jez lze odnepaměti pohodlně přenést po levém břehu po širokém kamenném nábřeží a lodě spustit do tišiny pod jezem.

A zde je právě teprve ukryta zákeřnost upraveného koryta: největší nebezpečí nečíhá na hazardéry sjíždějící propust, ale na zodpovědné a opatrné vodáky, kteří zhodnotí své možnosti a jez ve vší úctě přenesou. Teprve v tzv. vracáku, vratném proudu pod jezem, začínají vodákům trable: z této tišiny se totiž bez rozsáhlých zkušeností s náklony, znalostí proudů a různými typy záběrů (např. tzv.závěs přes ruku, což může laikům připadat jako když posádka pádluje na stejné straně) vůbec nedá vyjet. Opatrný vodák tedy přenese jez a právě tím se paradoxně vystavuje největšímu nebezpečí.

Muži ve svém živluTeprve po přetažení jezu začnou trable

Neuvěřitelně silný protiproud vrací lodě zpět do tišiny a nervózní posádku stahuje přímo do největší vlny pod jezem. Zde se většinou převrátí, proudnice je nažene na opěrnou zeď, kde se zastaví, nebo k obveselení turistů na Jelení lávce plavou dále až mezi zahradní restaurace. Jediným rizikem zde však jsou ztracené brýle, šátky a boty, eventuálně poraněné nohy o kamení, když někdo pádluje bez bot.

Osamělé plavce silný protiproud vůbec nepustí ven

[b]Zachraň se kdo můžeš[/b]

Rozhodně nechci snižovat zásluhy a prestiž hasičů, kteří nás vodáky loví, ale během dvou dnů, které jsem u propusti strávil, nemuseli hasiči vyjet ani jednou a všichni převrácení vodáci se bezpečně dostali na břeh i s veškerým majetkem svépomocí, nebo s pomocí jiných vodáků. Mezi námi, kdyby měli čekat na hasiče, tak i při pětinásobku běžného průtoku by měli u opěrné zdi značně dlouhou chvíli.

Vodáci si většinou pomůžou sami

Veškeré informace, pojednávající o nebezpečnosti tělesa jezu, jsou z vodáckého hlediska naprosto bezpředmětné, protože do těchto míst se vodák vůbec nemá dostat a protože tato část jezu nedoznala technicky žádnou změnu, není o nic nebezpečnější, než dvacet, třicet let před bagrováním koryta. Za úplnou ostudu pak považuji fotografii s názvem „tak dopadl barel, který sjel z nebezpečného jezu“, protože barel nepochybně sjel z nebezpečného jezu, ale určitě ne z toho u Jelení lávky v Českém Krumlově – konstrukce tohoto jezu je naprosto odlišná proti jezu na fotografii. Název tedy nelže, ale u fotografie mělo být upozornění, že se jedná o ilustrační fotografii.

[b]S každou úpravou je vodákům hůř[/b]

Pokud, jak jsem se v článku dozvěděl, se chystá kompletní rekonstrukce jezu Jelení lávka, nezbývá vodákům než doufat, že se místo nádherné sportovní propusti nedočkají plytké a zbytečné retardéry. Ano, jez pod Jelení lávkou se změnil a vlivem špatné úpravy koryta se kdysi právě bezpečné přenášení stalo nejrizikovějším způsobem překonání tohoto jezu. Ale nestrašte zbytečně vodáky a neříkejte nám, že plánovaná rekonstrukce jezu je pro naše dobro. Není.

Prosím, aby se příště psaní článků s vodáckou tématikou věnovali alespoň částeční vodáci, protože velký teleobjektiv bez elementární znalosti hydrologie a konstrukce jezů na to prostě nestačí.

27.8.2010 Jan Šťovíček

Autor je profesionálním instruktorem vodní turistiky a raftingu.

[b]Text je odpovědí redakci webu cestovani.indnes.cz na článek ze dne 24.8.2010.[/b]


03.09.2010, Jan Šťovíček