500 kilometrů po Dunaji (na raftu)

500 kilometrů po Dunaji (na raftu)

Nejprve bych rád vysvětlil, proč jsem si vlastně vybral sjezd Dunaje tímto nevšedním způsobem. Za prvé, počáteční místo expedice je slovenské město Komárno, ve kterém máme příbuzné a několikrát v roce sem jezdíme. Za druhé jsem hrdý absolvent lodní průmyslovky v Děčíně, a proto mám k vodě pozitivní vztah. A ten nejhlavnější důvod je Ilja Bruš, hlavní představitel knihy Lodivod dunajský od Julese Verna.

Že jste o něm nikdy neslyšeli? To by nebylo nic divného, moc známa kniha to zrovna není. Ale Ilja Bruš je můj osobní hrdina, který dokázal sám upádlovat po Dunaji skoro 2000 km za měsíc.

Asi není nejrozumnější plánovat výpravu na základě těchto indicií, ale zkusil jsem to. Nejdůležitější úkol bylo sehnat posádku, která by do toho šla se mnou. Nadhodil jsem plán cesty po pár pivech v hospodě a hned jsme si plácli s bráchou a kamarádem. Ve třech jet na raftu Colorado 450 sice není ideální počet, ale víc bláznů jsem bohužel nenašel.

Člun jsme spustili na řeku asi 20 km proti proudu od města Komárno. Na cestu jsme měli jen 14 dní a po pár dnech na řece mi bylo jasné, že můj předpoklad upádlovat 60 km denně (Ilja Bruš jel totiž 80 km) je nesmysl. A k tomu se mi nad Budapeští chtěla vzbouřit posádka, že prý už nemůžou.

Dunaj má v některých místech šířku až 700m a nekonečné rovinky jsou dlouhé i přes 10km. Je to často dost frustrující a navíc okolo jezdí velké lodě, takže nemůžeme jet ideálně v proudnici. Občas nám dokonce fouká zákeřný protivítr Košava, vanoucí od jihu. V rámci uklidnění posádky jsme zavedli režim — pádlují vždy jen dva a třetí střídá a může odpočívat. To znamená, že občas stojíme na místě. Vodácké kempy tu opravdu nejsou, takže spíme na divoko ve stanech s moskytiérami. Ty jsou naprostou nutností, protože komárů je zde šíleně moc. Se stravováním to na Dunaji také není zrovna nejjednodušší, okolo řeky je totiž velmi málo možností, kde nakoupit potraviny. Veškeré zásoby jídla a nezbytností máme s sebou na lodi.  Ale i v těchto nepříznivých podmínkách náš  400kg vážící raft dokázal denně ujet až 40 km.

Začátek plavby před Komárnem, celá posádka / f: archiv Marcel Miščík
Začátek plavby před Komárnem, celá posádka / f: archiv Marcel Miščík

Dunaj protéká místy, kde se psala historie. Prohlídky nádherných měst a památek nám zpříjemňovaly náročnější úseky ničeho. Několik pozoruhodností po proudu Dunaje rozhodně stojí za zmínku. Například hned v Komárně je u řeky vojenská pevnost z 16. století ve tvaru hvězdice a kousek po proudu jsou ve vesnici Iža nepříliš známé vykopávky římského vojenského tábora. Dále jsme navštívili město Estergom, kde je třetí největší kostel v Evropě s bazilikou vysokou 80 metrů. Naproti je slovenské Štůrovo, které je zajímavé svým mostem přes Dunaj, který je poprvé nově opraven od svého zničení z 2. světové války. Následně proplouváme pod monumentálním hradem Višegrád, který bránil mongolským nájezdům.

Celnice na Dunaji, Bezdan, Srbsko. I my musíme zaplatit daň za použití řeky (55 EUR) / f: archiv Marcel Miščík
Celnice na Dunaji, Bezdan, Srbsko. I my musíme zaplatit daň za použití řeky (55 EUR) / f: archiv Marcel Miščík

Další pozoruhodné město po proudu je Budapešť, kde míjíme ostrovy s římskými lázněmi, nádherné mosty a budovu parlamentu postavenou přímo u řeky. Dokonce jsme narazili i na kus české historie a to ve městě Mohač, kde ve válce s Turky zemřel roku 1526 český král Ludvík Jagellonský. Poté jsme se přiblížili současné válečné historii ve městě Vukovar, které hrálo jednu z hlavních rolí v balkánské válce. Poslední zajímavé místo naší výpravy bylo srbské město Novi Sad, kde se nachází Petrovaradinská pevnost, což je největší pevnost na Dunaji postavená jako obrana proti Turkům.

Předseda nejstaršího veslařského klubu v Srbsku, Novi Sad / f: archiv Marcel Miščík
Předseda nejstaršího veslařského klubu v Srbsku, Novi Sad / f: archiv Marcel Miščík

A právě před Novim Sadem k nám připlul veselý starší pán na kajaku. Viděl naši českou vlajku a zaujmula ho. Když jsme mu řekli, co jsme zač a odkud jedeme, okamžitě nás pozval do veslařského klubu. Tam nás již čekali a seznámili jsme se se srbskými reprezentanty ve veslování a kanoistice. Byli velice pohostinní a neustále se nás ptali z jakého, že jsme to českého sportovního klubu. No co jim máme říct? Že jsme trojice pitomců, kteří za 14 dní na raftu upádlovali  500 km podle knížky Julese Verna?

Expedice Amazonka

Autor článku Marcel Miščík se od roku 2002 věnuje nejrůznějším expedicím po celém světě. Jednou z těch méně exotických byla právě výprava po Dunaji popsaná v dnešním článku a parta jí absolvovala v roce 2009. Aktuálně dává Marcel dohromady další expedici, která má velmi ambiciózní cíl. V plánu je totiž splutí řeky Amazoky v délce 1500 km, které by skupina ráda zdolala za 30 dní. Start je naplánován ve městě Tabatinga, které leží na trojmezí Brazílie, Peru a Kolumbie, a cíl v brazilském Manaus. O expedici vás budeme průběžně informovat na našem facebooku.

Zkušenosti čtenářů

Slávka

Ahoj Marceli,
jak jste překonávali hranice mimo EU? Po vodě? Je potřeba se někde hlásit – kde? a něco platit?

Marcel

Dobrý den,
v Maďarsku se musíte odhlásit ve městě Mohač. Potom Dunaj tvoří hranici mezi Srbskem a Chorvatskem. Na srbské straně je celnice ve městě Bezdan na chorvatské ve městě Vukovar. Můžete se přihlásit pouze v jednom státě, ale nesmíte vystoupit na druhém břehu, jinak hrozí nelegální vstup, což se nám taky stalo :D. V roce 2009 byl v Srbsku poplatek 55EUR za plavidlo delší než 4m.

Valec

Ak ma niekto zaujem o podrobnejsie informacie, tu popisujem ceskoslovensku expediciu zo Sturova do Budapesti:http://velecky.blog.sme.sk/c/416062/halaszle-klobasky-a-tri-dni-na-velkej-rieke-splav-dunaja-sturovo-budapest.html

Valec:

Tak konečně nějaká zpráva o tvém podniku 🙂 Plánuješ pokračování?
Slávka

Janek

Ahoj,
pokud budeš plánovat nějakou daší šílenost a chyběl by ti nějaký šílenec do party, dej vědět(hl**********@se****.cz). Za Dunaj klobouk dolů, škoda že jsem si to nemohl střihnout taky 😉

patrik

Nas trip na morskych kayakoch z Viedne do Budapeste:
http://blog.skovajsa.zone/category/kayak.html (linky nizsie)
Buduci rok pokracujeme z Budapeste do Vukovaru, alebo az do Novi Sad.

[email protected]

Ahoj Marceli,
za rok plánuju sjet Dunaj z Čech až k Černýmu moři, už jsme s manželkou dopádlovali z Písku až do Hamburku a tohle je další výzva. Moc by se nám hodila jakákoliv zkušenost z Dunaje. Myslíš, že by jsme tě mohli někdy pozvat na pivko ?
Filip

marcel
[email protected]:

Ahoj Filipe,
promiň, že se ozývám až nyní byli jsme na raftech v Amazonii. Na pivko klidně můžeme jít zavolej a dom luvíme se tel. 608957142

josef

díky za informace. Každý rok sjíždíme kousek Dunaje na člunu (nafukovací Baraka), začali jsme v Bratislavě: letos nás bude čekat úsek Moháč – Bělehrad, tak jsme uvítal info o „hraničním režimu“. – josef

marcel
josef:

Ahoj,
v Mohači se musíš nahlásit je to na pravém břehu, poznáš podle počtu lodí. Vyplníš zde formulář a pokračuješ. Potom Dunaj tvoří hranici mezi Srbskem a Chorvatskem. Když chceš vystuopit na srbský břech musíš se nahlásit na celnici (kapitanát) Bezdan na levém břehu cca 22km od Mohače. Zde se vyplňuje opět formulář a platí poplatek za použití řeky, my za raft Colorado 55 eur ( rok 2009). Když budeš chtít vystoupi na pravém břehu tzn. Chorvatsko musíš se nahlásit na celnici až ve Vukovaru ten je 95 km od Bezdanu na pravém břehu. Do přihlášení nesmíš vstoupit na jejich břeh, teď je sice Chorvatsko v EU, ale není v Schengenu. My to zkusili a chtěli nás vyhostit, blbci.. Podle mě je hlásit se a platit ve Vukovaru zbytečné, protože po 35km je už Srbsko po obou březích Dunaje.
Když ještě něco budeš chtít vědět zavolej tel. 608957142
Marcel

josef
marcel:

díky za kontakt a informace. Samotný Bezdan leží podle mapy pár km od Dunaje, ale podle fotky soudím, že je ta celnice u mostu přes Dunaj, jak je na chorvatské straně Batina.
josef

josef

hlavně pro Marcela:
cesta letos proběhla opět úspěšně, končili jsme v NoviSadu. Fotky ke shlédnutí na
http://blazekk.rajce.idnes.cz/dunaj2017/
Srbští úředníci byli vtřícní, poplatek za plavbu už byl 60 eur.
zdravím!!!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: