HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

Jak vyrobit náhradní pádlo do lodi?

Jak vyrobit náhradní pádlo do lodi?

Na obtížnějších vodních terénech bývá zvykem si s sebou vozit v lodi náhradní pádlo pro případ zlomení, poškození či ztráty toho "hlavního". Jak si takové náhradní pádlo vyrobit doma?



V dávných dobách bylo běžné na palubách laminátových lodí vozit náhradní pádla. Bylo to z důvodů, že kvalita dřevěných pádel, která se používala jako jediná dostupná, byla různé kvality a dost často se lámala. Dnes je situace daleko jednodušší, pádla mají většinou duralový nebo kompozitový dřík, ale terény které se dnes jezdí jsou daleko obtížnější, takže místo zlomení pádla hrozí i jeho ztráta uplaváním. Mnoho let jsem vozil v kajaku 4-dílné skládací pádlo ve vaku, ale to pořád překáželo a navíc duralu zrovna nevyhovovalo neustálé mokré prostředí.

Rozložené pádlo

V době kdy můj syn Dan začal jezdit vody na které se už mohu jenom dívat, vyvstala v naší rodině potřeba dalšího náhradního pádla. Proto jsem se tento problém pokusil vyřešit.

Požadavky na náhradní pádlo:

1) Pro extrémy by náhradní pádlo mělo být plnohodnotné co do pevnosti.

2) Pádlo by mělo být univerzální co do úhlu přetočení listů a pravo-levosti.

3) Spojek by mělo být co možná nejméně a neměly být v místě úchopu, tj. v místě největšího namáhání.

4) Pádlo by nemělo mít problémy s neustále vlhkým prostředím.

5) V lodi by mělo být celoročně a co nejméně překážet, nemělo by být těžké.

6) Mělo by být v lodi upevněno tak, aby se při zvrhnutí neztratilo, ale zásah do konstrukce lodi by měl být

minimální, aby se třeba nemusela upravovat zadní výztuha kajaku, která má vliv na bezpečnost lodi a jezdce.

Oko pro uložení pádla v kajaku - s pádlem

Z těchto požadavků mi vyšlo následující pádlo:

Tří dílná dělička s karbon-kavlarovou žerdí (od Panenky) a listy Profiplast Beta. Se synem jezdíme v lodích Raptor a Toro, do kterých se vejde pádlo délky 206 cm. Délka vnějších dílů pádla by měla být stejně dlouhá jako je délka zadní části kajaku! List má výhodný profil, který se po zasunutí do lodě přimkne k výztužné přepážce a v lodi moc nepřekáží. Dřík pádla se prostrčí otvory v zadní příčné přepážce, čímž je uložen a v lodi nekloktá. Pádlo se od běžného liší tím, že krajní díly s listy mají vždy rozměr shodný s délkou prostoru v zádi lodě, mně vycházela do obou lodí délka 760 mm.

Oko pro uložení pádla v kajaku - prázdné

 

Prostřední díl může být kratší dle zvyklostí jezdce, já používám pádlo 204 cm, na prostředek zbývá 520 mm. Spojky jsou karbonové, délka vyčnívajících častí je 110 mm, celková délka spojky by měla být minimálně 200 mm. Spojky jsou přilepené v prostředním dílu! Čím je spojka delší, tím je spoj spolehlivější, protože namáhání ve spojce a na okraji vnější trubky je nižší.

Díly pádla jsou před uložením do lodě zaslepeny plastovými zátkami, aby se do spojky nedostala nečistota z lodě. Zajištění pádla proti protočení jsem na radu Petra Panenky vyřešil oviny kvalitní samolepicí páskou kterou mám navinutou na prostředním dílu pádla. Toto řešení jednoduše umožní, aby si každý ze skupiny jezdců nastavil pádlo dle svých zvyklostí. Zajištění třemi závity samolepící pásky je ve své podstatě při běžné jízdě maximálně pevné.

Trubkový vrták z tenkostěnné laminátové trubky po nasazení na delší duralovou trubku posloužil jako nástroj  pro zhotovení otvoru v zadním příčném žebru

 

Pádlo v lodi upevňuji nasunutím do otvoru v příčné přepážce a zasunutím do mezery mezi zadní část sedačky a svislou výztuhu zádi kajaku. Prostřední díl je možno nechat ležet na dně, nebo upevnit k jednomu dílu pádla. Nafouknuté vaky pádlo bezpečně přitisknou k prostřední přepážce a tím zajistí proti ztrátě.

Pádlo v celku

Je pravdou, že náhradní karbonové pádlo je tak trochu přepych, ale při ceně lodi a v terénech které se dnes jezdí (různé x-bachy a nepřístupné soutěsky) může toto pádlo značně zjednodušit řešení krizové situace v nepřístupném terénu. Zároveň plaváčkovi otřesenému rozplavbou může morálně hodně pomoci, pokud pokračuje s pádlem, na které je zvyklý a ne s něčím diametrálně odlišným.

Případným zájemcům mohu poradit s technologií zhotovení, a myslím že i Petr Panenka  bude ochoten pomoci s navinutím žerdě, a ani listy Beta s Profiplastu Šebířov nejsou nedosažitelné. Pokud si někdo bude chtít nechat vyrobit pádlo s AL žerdí s listy Beta (podle jeho zadání) tak mu v Šebířově určitě vyjdou vstříc. S přáním, aby rezervní pádlo nebylo až tak často zapotřebí.


22.01.2018, Zdeněk Princ


Diskuse


Jirka
Jirka

Výborný článek pro začínajícího vodáka - kajakáře, pro ostatní, alespoň již mírně pokročilé, je to vlámání se do otevřených dveří. Z vlastní zkušenosti vím, že téměř všechny firmy vyrábějící pádla je také dělají v půleném stavu (nebo na třetiny, čtvrtiny) i se spojkama.  V kajaku je mám jištěné nafouknutým vakem, jinak to snad ani nejde. Jediné co nechápu je proč by mokré prostředí mělo vadit duralu. Jinak všem také přeji, aby rezervní pádlo používali co nejméně.

22. 01. 2018, 19:24:36
Zdeněk princ
Zdeněk princ

Ahoj,

Žádný výrobce na světě, pokud vím, nedělá pádla skládací podle kajaku.Třídílná skládačka má všechny díly stejné, (4-dílná též), a u těchto pádel je problém jak je upevnit v lodi( pokud je pouze nehodíš do zádě a nenafoukneš vak). Moje skládačka, tím že je na konci kajaku prostrčená v otvoru žebra a zaklesnutá za sedačku má jednoznačné uložení v lodi a pokud prostrčíš protředním žebrem pásek se suchými zipy (nutno nožem zhotovit dvě "drážky") tak pádlo upevníš tak bezpečně, že z lodi nevypadne ani po vyjmutí vaků. Krátká, prostřední část ,je z hlediska pevnosti celého pádla mnohem výhodnější. Pádlo si samozřejmě nemusíš stavět sám, pokud si změříš rozměry vnitřku kajaku,  tak by Ti ho asi na objednávku zhotovil leckterý český výrobce. Důležité je, aby obě spojky byly zalepeny v prostredním dílu,protože pak oba krajní díly jsou  o délku spojky delší a vlastní spoj vychází dále od úchopu pro ruku.U běžné 3 dílné skládačky vychází spoj dříku skoro přesně k ruce, u 4- dílné je zase spoj  u krčku pádla a toto místo je zase druhé nejvíce namáhané . Při návrhu mé skládačky jse si dal za úkol tato místa na pádle co nejvíce eliminovat tak,aby pádlo co do pevnosti bylo pokud možno nejspolehlivější.S pozdravem Zdeněk Princ.

25. 01. 2018, 07:27:30
poručík Troník
poručík Troník

Protože dural rezne, ale hlavně přece koroduje, vy tupci!

22. 01. 2018, 19:46:08
JVD
JVD

Pádlo Celtic (bývalý Lendal) to řeší, čtyřdílné pádlo, po složení je nejdelší část cca 45cm, po sestavení a utažení plnohodnotný kousek, který se vejde do jakékoli lodi.

23. 01. 2018, 12:35:39

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ