HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

ZET FIVE – když do toho chcete šlapat

ZET FIVE – když do toho chcete šlapat

Český výrobce plastových kajaků, společnost ZET Kayaks, vypustila koncem roku 2017 do světa dlouho očekávaný nový model jménem FIVE. Jak už je z názvu patrné, je to pátý kajak v pořadí z jejich produkce. Já měl tu čest s jednou z prvních lodí, která opustila výrobní závod, vyrazit na měsíc na Nový Zéland. V následujících řádcích se pokusím popsat mé pocity a dojmy z této lodi.




Dodává: ZET Kayaks,

www.zet-kayaks.com

Testoval: Tomáš Burian

 

Údaje výrobce:

Délka: 270 cm

Šířka: 65 cm

Objem: 300 l

Límec: 91 x 50 cm

Hmotnost: 20 kg

Jezdec: 60–85 kg

Infocena: 28 800


Už na první pohled je jasné, že loď bude velice rychlá a točivá. Oproti jiným kajakům je FIVE celkově užší a disponuje kulatým dnem bez hran. Dno mi vzdáleně připomíná slalomový kajak. S šířkou lodi samozřejmě souvisí i sezení a stabilita, kolena má v této lodi člověk dost blízko u sebe a oproti současným trendům, kdy se lodě spíše rozšiřovaly, je to ze začátku trochu zvláštní pocit. Nicméně během chvíle jsem si zvyknul a nevidím v užším sedu žádný problém. Při jízdě na řekách jsem žádnou sníženou stabilitu nepociťoval. Co se týká hmotnosti jezdce, tak dle mého názoru je ideální váha pádlera do 85 kg, mých 82 kg jsem několikrát cítil jako horní hranici nosnosti lodě. Větší lidi ale uklidním, v ZET už prý pracují na nové lodi, která bude určená právě jim.

ZET Five pohled shora a z bokuZET Five pohled shora a z boku

 

Vnitřní výbava je stejná jako v předchozích modelech ZET Kayaks. Jedná se o velmi jednoduchou konstrukci s pěnovými komponentami, díky kterým je loď celkově lehčí a nechá se pohodlně donést i na větší vzdálenosti. Nejedná se o kdovíjak pohodlný gauč, ale funkční, praktickou a dobře nastavitelnou sedačku. K sezení ale musím říct, že ideální nastavení sedačky jsem vychytal až po delší době. Jízdní vlastnosti FIVE jsou totiž hodně náchylné na polohu těžiště a tedy na nastavení sedačky. Já s ní hýbal snad pětkrát. Když byla sedačka vzadu, loď neuvěřitelně lítala, jezdila vše vrchem a velmi snadno se boofovala, ovšem na rozhraní nebyl problém zatopit celou záď lodě, případně svícovat pod kdejakým dropem. Když jsem dal sedačku moc dopředu, přestal jsem se trápit na rozhraních, ovšem špice se pro změnu přestala tak dobře vynořovat a loď znatelně ubrala na rychlosti. Každý si tedy musí loď pečlivě naladit dle svého pocitu a uvážení, já ideální pozici našel někde veprostřed.

ZET Five při testu na Novém ZélanduZET Five při testu na Novém Zélandu

 

Loď je také velmi náchylná na předklon a záklon a celkově vyžaduje dost aktivní přístup jezdce. Úzká špice s výrazným rockerem umožnuje velmi dobře s lodí boofovat. Válce jezdí FIVE, když jí to nepokazíte, téměř pořád vrchem. Špice se velmi rychle vynořuje a umožnuje jezdci rychle reagovat na následné nástrahy řeky. Oproti předešlým modelům ZET má FIVE podstatně lépe vyřešená madla, loď se pohodlně váže na auto a případní plaváčci, které budete lovit, určitě ocení, že je kam dát ruku a za co se chytit.

Otevřený vylévací špuntOtevřený vylévací špunt

 

Revoluční novinkou je špunt, všichni dobře známe situaci, kdy na delším zájezdu ztratíme špunt a jediným řešením je korek nebo namačkaná tesa apod. Špunt na FIVE je, oproti jiným, velmi snadno nahraditelný, jako náhrada postačí víčko od PET lahve. Jak je to možné? Závit pro špunt je totiž vytažený ven z lodi. Průměr závitu a jeho stoupání odpovídají běžně používaným PET lahvím a tak lze použít právě víčka z nich. Prosté, geniální.


ZET Five - dno bez ostrých hran

Klasický kokpit ZET

Detail madla na špici

 

Prohlédněte si další fotografie z testování...


 

Společnost ZET Kayaks chtěla vyvinout rychlou, obratnou a závodní loď, což se jednoznačně povedlo. Z řádků výše je asi každému jasné, že ZET FIVE vyžaduje neustálou pozornost a velmi aktivní přístup jezdce. Pro kajakáře spoléhajícího na výtlak a na to, že ho loď všude sama proveze, to určitě nebude to pravé ořechové. Pokud však chcete neuvěřitelně rychlou, dynamickou a obratnou loď, se kterou si užijete divokou řeku, jízdu na kanále nebo extrémní závod FIVE pro vás bude ideální volbou.

Líbí se mi:

  • rychlost
  • inovativní vylévací špunt
  • madla

Mohlo být lepší:

  • citlivost na polohu těžiště

09.04.2018, Tomáš Burian


Diskuse


P
P

Nemá někdo zkušenost/názor jaký by to bylo na C1? Chtěl jsem pořídit Raptora, ale Zet vypadá jako celkem dobrá varianta..

09. 04. 2018, 11:28:25
žralok
žralok

Podle mého názoru to vhodný nebude s takhle výrazným rockerem a kulatým dnem , navíc v popisu je zmíněn užší posez u kolen , což u dna bude taky v rozkleku . Já teda ani moc nafandím těmhle tvarům na C1 , ale spíš tvaru přibližujícímu se originálním C1

09. 04. 2018, 12:03:18
choutas
choutas

ahoj, mam zet five v singlu a je to dobry. kvuli sirce lodi musim klecet trochu niz, nez je zvykem, ale to je o zvyku. rozhodne to neni nejhodnejsi singl, ale kdyz do toho slapes, dostanes moc dobrej pocit z jizdy a je rychlej.

09. 04. 2018, 22:53:30

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ