HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

Recenze: HRAB BOATS – nafukovací katamarán Drake

Recenze: HRAB BOATS – nafukovací katamarán Drake

Katamarán Drake už můžete nějaký ten čas na řekách potkat, a proto jsem byl velmi rád, že se mi naskytla možnost se na tomto netradičním plavidle také svézt. Plavidlo jsem otestoval na slalomovém kanále v pražské Troji, je určeno do WW IV, takže by si s tímto terénem mělo poradit. Poradilo?




Dodává: HRAB BOATS

www.hrab.cz

Testoval: Petr Snížek

 

Údaje výrobce:

Materiál: Valmex 1000 g/m2

Délka: 320 cm

Šířka: 100 cm

Hmotnost: 12 kg

Nosnost: 120 kg

Infocena: 18 200 Kč


Katamarán vybaluji z klasického loďáku s popruhy na nošení a hned na začátek mě překvapuje nízká hmotnost celého setu. Výrobce udává 12 kg, čemuž věřím. Díky hmotnosti bude Drake vhodný na cestování (i do vzdálenějších končin), kde potřebujete loď, ale zároveň řešíte sbalitelnost a hmotnost.

Nafukovací katamarán Drake

Drake je složen ze dvou nafukovacích válců (nafukování přes klasické push-push ventily) vyrobených z materiálu Valmex. Válce jsou na každém konci kónicky zaslepeny a spojení materiálu na špici i zádi je překryto poctivou vrstvou oděruvzdorného materiálu, aby jen tak nedošlo k prodření materiálu na těchto místech, která budou hodně namáhaná. Válce jsou vzájemně spojené nenafukovací palubou ze stejného materiálu. Mezi válci a skrz tunely na palubě jsou provlečeny hliníkové trubky (skládací, kvůli dobré sbalitelnosti lodě), které se na každém válci uchytí pomocí kovových třmenů (na každém válci dva třmeny - na vnitřní i vnější straně). Katamarán se sestavuje tak, že oba válce nejprve mírně nafoukneme, nainstalujeme kovové výztuhy včetně uchycení do třmenů a pak válce dotlakujeme, abychom získali potřebnou pevnost. Mezi výztuhami jsou na každé straně uchyceny také ploché popruhy, které slouží k fixaci nohou při jízdě a současně k fixaci polohy zádové opěrky. Na palubě jsou připravena oka pro uchycení sedačky, ta je vyrobena z tuhého materiálu a připevňuje se pomocí provlečených provázků skrz zmíněná oka. Díky množství připravených otvorů si dokážou správnou polohu sedačky najít prcci i obři. Zádová opěrka sedačky se plochým popruhem přichytí k bočním popruhům a díky provlečení přes kovová oka je možné snadno nastavit si její polohu. Výsledné sezení vypadá tak, že sedíte na sedačce, podporu zad tvoří pevná zádová opěrka, nohy opíráte o přední kovovou výztuhu a kolena máte provlečená pod plochými bočními popruhy. V palubě jsou také dva otvory pro odtok vody, abyste na divočejší vodě neseděli v louži. Před palubu i za palubu je mezi válce možné připevnit ještě přídavné paluby, které jsou opatřeny pruženkou pro naložení a uchycení bagáže. Přídavné paluby se upevňují ke kovovým okům. Bagáž lze k těmto okům případně upevnit i bez přídavné paluby. Jsme kompletně připravení, jdeme na vodu…

Provlékání kovových výztuh skrz palubu a třmenyProvlékání kovových výztuh skrz palubu a třmeny

Detail sedačky, ještě chybí provléknout provázkyDetail sedačky, ještě chybí provléknout provázky

Je asi každému jasné, že stejně jako je netradiční typ a tedy i tvar lodi, budou netradiční i její jízdní vlastnosti. Chvíli mi trvalo, než jsem si zvykl na sezení a trochu jiný pocit z lodi. Sedíte poměrně vysoko nad vodní hladinou, takže musíte pádlem do vody sáhnout trochu níž, chvíli jsem to zkoušel s delším pádlem, ale pak jsem stejně jezdil se svým klasicky dlouhým kajakářským a nebyl problém. Na klidné vodě jsem zkoušel hlavně manévrování s lodí a její rychlost. U rychlosti musím konstatovat, že jsem neočekával nějaké zázraky, ale Drake mě docela překvapil a jede moc pěkně. Ostatně, to se později potvrdilo i na vodě divoké. Co se týká manévrovatelnosti, tak ta je velmi dobrá. Katamarán se velmi snadno točí. To hlavní ale přišlo po vjezdu do peřejí.

Slalomáři byli rychlejší...Slalomáři byli rychlejší...

První věc, na kterou je třeba si zvyknout je, že s Drakem nedáte žádný náklon. Katamarán je prostě široké a stabilní plavidlo a ať se nakláníte, jak chcete, nehnete s ním. Při vjezdech do vracáků i výjezdech z nich je to pro zkušené jezdce trochu problém, protože náklony jsou pro ně automatická a zažitá věc, ale za chvíli pochopíte, že s nimi nic nezmůžete a začnete jezdit bez nich. Právě díky obrovské stabilitě to ale vůbec nevadí. Ať už najíždíte do proudů nebo vracáků, Drake drží pořád na plocho a nepřevrátíte se. Občas sice máte trochu divný pocit, jak se voda z boku opře do válce a snaží se ho zatopit, ale to je tak všechno. Zkoušel jsem vracáky i v těžších pasážích kanálu a vše bylo bez potíží. Ovládání lodi je i na tekoucí vodě velmi snadné a pokud to alespoň trochu umíte, dokážete s Drakem zajet opravdu šílené kombinace vracáků nebo snadno traverzovat silné proudy. Drake dobře poslouchá všechny povely a i v rychle proudící vodě se snadno ovládá. Trochu problém jsem zkraje měl se záběry protaženými až za tělo, kdy jsem rukou zavadil o třmeny a výztuhu, ale to jsem se poměrně rychle odnaučil. S Drakem jsem samozřejmě zkoušel také přímou jízdu skrz největší vlny a válce. Na lodi jsem měl přední přídavnou palubku, která hodně vln a válců odstíní, takže na vás tolik necáká. Většinu válců a vln projel Drake krásně vrchem a bez zpomalení, jen u hlubších válců se trochu zapíchnul a vodu hrnul, což mělo za důsledek zpomalení pohybu a bylo nutné loď zase rozjet. Nehrozilo ale, že by měl Drake ve válci zůstat. Na řece nejspíš válce stejně objedete.

Drake toho prostřelí opravdu hodněDrake toho prostřelí opravdu hodně

Když bych měl svoje zkušenosti a pocity z Draka shrnout bylo by to asi následující. Jedná se o velmi netradiční a pro české vodáky nezvyklé plavidlo, které vyniká obrovskou stabilitou a docela slušnou rychlostí. Ovládání je velmi snadné. Zkušení jezdci budou na Drakovi schopni sjet i opravdu obtížné terény, ale bude je limitovat absence možnosti eskymáckého obratu. U méně zkušených a začátečníků bude Drake dobrý na těžší turistickou vodu (okolo WW II), kterou by na běžných lodích nedokázali sjet. Loď snadno uřídí kdokoliv, kdo chápe základní principy jejího ovládání a stabilita velmi pomůže v těžších pasážích. Tak kolik „drejkařů“ letos potkám na Vavřinci?


Nafouknutý katamarán klidně odnesete na rameni

Detail uchycení kovových výztuh ve třmenech

Zkouška na divoké vodě v Troji

 

Prohlédněte si všechny fotografie z testování...


Líbí se mi:

  • nízká hmotnost
  • snadná ovladatelnost
  • stabilita

Mohlo být lepší:

  • výztuha za jezdcem, o kterou občas člověk zavadí rukou

14.05.2018, Petr Snížek


Diskuse


Petr Krtek Přeček
Petr Krtek Přeček

Ahoj, pokusím se taky trošku přispět k recenzi.

Katamarán jsem měl možnost vyzkoušet na dvou akcích a to na řekách Salza a Enns a také jsemm si dal jednu jízdu na Hameráku. Výborná je hmotnost a balení lodi opravdu se člověk nenatahá a do auta se to v pohodě vleze. Probllém trošku nastal při prvním skládání to trvalo trochu dlouho, není to úplně jednoduché, docela pomohl přístup k internetu a fotkám na stánkách výrobce,ale podruhé už to byla hračka. Další problém nastal při nastavování sedačky,ale i to si posléze docela sedlo. Sedačka by mohla být pohodlnější, na delší trase už to nebylo zrovna konfortní. Po prvním usednutí na vodu jsem okamžitě získal neuvěřitelný pocit jistoty a rovnováhy. Tahle loď se na vodě skoro ani nehne. Náklony jsou skoro vyloučeny tgakže u každého silnějšího vracáku jsem měl dojem že vypadnu. Dá sa na to však docela rychle zvyknout. V první chvíli jsem to okomentoval že to je takové vozítko pro důchodce, ve vlnách naprosto stabilní, ale přitom docela rychlé a hbité. Asi bych doporučil nejezdit aspoň bez suchýh kalhot i obyčejné polosuché by docela stačily. měl jsem jen neoprén a byl jsem pořád mokrý. Při pádlování jsem si musel zvyknou na širší záběry naž u kajaku, naštěstí používám docela dlouhé pádlo takže to docela ušlo. Občas se mi rukou povedlo zavadit o sponu na boku lodi, ale i na to sedá zvyknout. Celkové hodnotím loď velmi ppozitivně, pádlování zvládne i úplný začátečník a nemusí se bát ani trojkové vody, zkušený pádler si ji víc užije na těžších terénech kdy si mmyslím že čtyřka by opravdu neměla být problém. Pro kajakáře může působit až nudně, ale pokud si chcete užít bezstarostnou vodu tak je to přesně pro vás. Využití bych taky viděl jako nějaké safety vozítko pro instruktory, kdy se dá pohodlně zachraňovat plaváčky i materiál i v horších podmínkách a nemusíte se starat o stabilitu. Nevím jak se tato loď chová při skákání vyšších jezů tam by mohl být trochu problém. Myslím že tohle svezení můžu doporučit každému.

23. 05. 2018, 09:34:28

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze