HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

RECENZE: Zray Drift - nafukovací kajak s vlastnostmi pevné lodi

RECENZE: Zray Drift - nafukovací kajak s vlastnostmi pevné lodi

K recenzi se k nám dostala unikátní loď, kajak vyrobený z materiálu dropstitch, na který jsme zvyklí hlavně u paddleboardů. Co to znamená? Kajak je skladný stejně jako nafukovací lodě, ale díky materiálu, který je možno silně natlakovat (až 8 PSI) se jeho vlastnosti velmi blíží pevným lodím.




Dodává: Snowboardel,

www.snowboardel.cz

Testovali: Petr Snížek, Marie Snížková, Martin Bouzek

 

Údaje výrobce:

Materiál: PVC dropstitch

Délka: 426 cm

Šířka: 81 cm

Hmotnost: 24,8 kg

Nosnost: 240 kg

Infocena: 17 990 Kč


Kajak Zray Drift je dodáván s kompletním příslušenstvím (mimo vesty a helmy). V balení je kajak se sedačkami, pumpa s manometrem, opravná sada, transportní vak, dvě skládací pádla (možno udělat K1 i C1) a přídavná flosna.

Tohle vše dostanete s kajakem...Tohle vše dostanete s kajakem...

Kajak Drift je vyroben z dropstitch materiálu tloušťky 3‘‘. Sestavení kajaku je dle přiloženého návodu poměrně jednoduché, pořadí nafukování ventilů je označeno čísly. Asi nejméně obvyklým prvkem je řešení dna. Mezi borty je natažena syntetická tkanina, která tvoří vnější dno lodi a jsou k ní zvenčí připevněny dvě menší plastové flosničky (jedna vpředu a druhá vzadu). Vprostřed lodi je ještě slot na dlouhou demontovatelnou flosnu, která se v případě potřeby jednoduše nasune a zajistí plastovým kolíčkem. Kromě upevnění flosniček má tkanina také funkci ochrany vnitřního dna před prodřením. Po nafouknutí bortů se po dně lodi rozprostře deska, která je také vyrobena z dropstitch materiálu, nafoukne se a tvoří pevné dno. A jak dno v lodi drží? Jakmile deska začne nabývat na rozměrech, začne se zasouvat pod borty (v tento moment doporučuji ještě překontrolovat správné umístění po celém obvodu) a po dotlakování je v lodi upevněna právě zasunutím pod borty. Najednou tedy máte komplet dropstitch kajak.

Dropstitch kajak Zray DriftDropstitch kajak Zray Drift

Z dalších prvků umístěných na kajaku zmíním pevným plastem vyztužené špice, které ochrání materiál při případných nárazech nebo dření o překážku. Přední i zadní špice kajaku jsou překryté krátkými palubami, které jsou opatřeny křížnou pruženkou, pod kterou lze zasunout drobnosti, jež chcete mít během plavby po ruce. Na přídi i zádi je madlo z plochého popruhu vystlané gumovým návlekem pro pohodlnější nošení. Uprostřed lodi jsou ve dně dva uzavíratelné odtokové otvory. Abyste se k nim snadno dostali, i když je loď nafouknutá, je dropstitchové dno v místech těchto otvorů vybrané. Dno je opatřeno poutky pro upevnění nožních opěrek. Ty jsou tvořeny plastovou trubičkou obalenou měkkou pěnou a nejlepší je zasunout opěrky do připravených oček před plným natlakováním dna. Na vnitřní straně bortů lodi jsou připravená očka pro upevnění sedaček. Sedačky jsou tvořeny sedací částí, která je vyztužena pevným materiálem a zádovou opěrkou, která je nafukovací. Upevnění sedaček se provádí plochými popruhy umístěnými na bocích zádové opěrky, které nacvaknete k příslušným očkům pomocí plastových karabin. Podle počtu jezdců lze umístit jednu sedačku dopředu a druhou dozadu nebo jednu doprostřed. Další upevnění sedačky nemají, sedací část je pouze volně položena na dně lodi a to, že se nebude pohybovat dopředu a dozadu zajišťuje tření. Přiznávám, že jsem z toho řešení nebyl zpočátku nadšený, ale praxe ukázala, že s pohybem sedaček není jediný problém.

Sedačka má nafukovací opěrku a pevný sedákSedačka má nafukovací opěrku a pevný sedák

Špice kajaku kryje tvrdý plast, palubky jsou opatřeny kříženou pruženkouŠpice kajaku kryje tvrdý plast, palubky jsou opatřeny kříženou pruženkou

Během zkoušení na vodě jsme kajak vzali do míst, kam patří – klidný tok řeky Malše v Českých Budějovicích, na Vltavu a další podobná místa, ale taky jsme ho vyzkoušeli na kanále v Českém Vrbném, kde sice nemá co dělat, ale zajímalo nás, jak se popasuje s proudy, vracáky, vlnami a válci.


Klasické push-push ventily jsou i očíslovány, abyste nepopletli pořadí nafukování

Opěrka sedačky je vyvázána ke kovovým očkům na bortech lodi

Válcová opěrka nohou

 

Prohlédněte si další fotografie z testování...


Začněme klidnou vodou. Tady je Zray Drift jako doma a přesně sem bych ho i doporučil. Klidné dostatečně hluboké toky nebo turistika po vodních nádržích. Vzhledem k tomu, že loď má vpředu a vzadu dvojici nedemontovatelných flosniček není příliš vhodná na řeky, které často dokážou překvapit mělčinou a kvůli flosnám si také nesjedete moc jezů. Hrozilo by totiž jejich poškození nebo celkové odtržení. S manželkou jsme několikrát trefili mělčinu na Malši a v takovém případě je ihned nutné z lodi vystoupit a popotáhnout ji na hlubší vodu. Flosničky sice neutrpěly žádné závažné poškození, ale proč je trápit… Pokud do středu lodi přidáte středovou flosnu, která je opravdu dlouhá, tak už musíme jet v hloubce alespoň 50 cm. Tuto flosnu byste tedy asi dřív zlomili, než utrhli od dna, ale oba případy jsou nepříjemné. Pojďme už ale k jízdním vlastnostem.

Dno kajaku je tvořeno šedým materiálem, na kterém jsou upevněny dvě pevné flosny a slot pro třetí flosnuDno kajaku je tvořeno šedým materiálem, na kterém jsou upevněny dvě pevné flosny a slot pro třetí flosnu

Zray Drift je poměrně úzký a na první pocit méně zkušeného jezdce (manželka) docela vratký. Není to ale nic závažného a velmi brzy si člověk zvykne. U zkušených pádlerů to nebude žádný problém. Loď jede příjemně rychle a díky flosnám není obtížné udržet přímý směr. Co je ale příjemné nejvíc, je právě tuhost lodi, kterou jí dává dropstitch materiál. Loď se ani ve vlnách nijak nekroutí, můžete směle používat náklony, prostě paráda. V dvoumístném obsazení mi trochu vadilo, že při sezení vzadu se před vámi borty lodi rozšiřují a zpočátku jsem o ně škobrtal rukama, ale po chvíli jsem si zvyknul a už to bylo bez potíží. Když jedu v lodi sám je situace lepší, protože sedím v nejširším místě. V menších peřejích a vlnkách do lodi nenateče ani přes špice ani bokem, protože borty jsou i v zatížení dvěma lidmi a nějakou bagáží dostatečně vysoké. Co se týká bagáže, tak v případě, že na lodi jedete ve dvou, jí moc nepoberete, ale do přídě a zádě a pod pruženky se na jednodenní výlet se svačinou a suchými věcmi v klidu zabalíte. V jednom člověku můžete loď vytížit víc a nebude problém, nosnost 240 kg je opravdu velkorysá. Sedačky jsou pohodlné, zejména bohatě naducané zádové opěrky, které vám dodají pocit, jako když sedíte doma v křesílku.

Vyjížďka po MalšiVyjížďka po Malši

Test na kanále v Českém Vrbném byl hodně za hranicí toho co má Zray Drift dokázat, ale hodně nás překvapil. Výjezdy do proudu a zavěšování vracáků je na lodi opravdu zážitek a připadáte si skutečně jako na pevné lodi. Hrana lodi docela funguje a ani ve velkých proudech jsme nenabírali bokem (v obsazení 2 muži – 2x 90 kg). Ve vlnách a válcích jsme samozřejmě vodu nabrali a pak jsme zkoušeli, jak rychle z lodi vyteče. Bohužel odtokové otvory jsou malé a celkově není loď dimenzována na takové zalití, ale po pár minutách strávených v tišině voda vytekla a my jsme kanál úspěšně dojeli. Kdyby měl kajak efektivnější odtokový systém a demontovatelné flosny, není vůbec co řešit ani na terénu WW III. Sedačky „na tření“ dobře držely i při jízdě v divoké vodě.

Zkoušení kajaku v jednomístném obsazeníZkoušení kajaku v jednomístném obsazení

Kdybych to mě shrnout, tak mě kajak Zray Drift velmi mile překvapil. Bylo mi jasné, že dropstitchová loď bude mít vlastnosti blížící se pevným lodím, ale nečekal jsem, že to bude až tak dobré. I když se jedná spíše o rekreační model, vše dobře funguje a je promyšlené, na žádné závažné nedostatky jsme během testování nenarazili. Drifta bych vám nedoporučil na splouvání českých řek, které trpí nedostatkem vody a ani, když jste nároční jezdci. Výborný ale bude pro méně náročné vodáky, kteří chtějí vrazit spíš na hluboké vodní toky, klidně i mírně proudící a skvělý bude na větších vodních plochách s dostatečnou hloubkou. Nijak se tu s ním nenadřete, pojede příjemně rychle a rovně a díky designu lodi u toho budete i dobře vypadat!

Líbí se mi:

  • tuhost lodi
  • zajímavé řešení dna
  • jízdní vlastnosti

Mohlo být lepší:

  • flosny mohly být všechny demontovatelné

20.06.2018, Petr Snížek


Diskuse



Robert, Střelec - díky za příspěvky. Safari je pseudoraft na WWIII, takže nic na rychlost. S Flairem tedy asi ještě počkám, není kam spěchat, tedy doufám, Helios snad chvíli vydrží a na řeky okolo Prahy mi zatím stačí. Flair nepotřebuje rudlík, je to lehké, ale Zray už je na náklaďák:)

Nedáme někdy nějakou společnou plavbu?:)

17. 07. 2018, 13:52:55
Robert
Robert

Společnou plavbu zkusit můžeme. O útercích a čtvrtcích od pěti jezdíváme se safarkářským komandem v Troji, o sobotách jezdím turistiku na Solaru. Kontakt na mne je snadno k nalezení skrze žebříčky najetých kilometrů na serveru Raft.

18. 07. 2018, 17:38:17
Střelec
Střelec

Flair potřebuje jiný batoh než originál, jinak se bez rudlíku neobejdeš. Díky plastovým špicím a relativně tuhému materiálu se hodně špatně skládá a originál batoh má popruhy koncipované na postavu krychlového tvaru o hraně  150 cm. Když si nahodím na rameno jeden popruh, druhý vychází cca 10 cm vedle druhého ramene. To, co by mělbýt prsák vychází přes krk. Popruhy batohu navíc nejsou na koncích založené, takže v nezatíženém stavu mají tendenci vypadávat samovolně z přezek. Váhově je to ale dobré. Až se mi podaří najít rozumný systém balení lodě (na co nejmenší rozměry), stane se i transport snesitelnou záležitostí. ještě doporučuju hednu věc - přidat k lodi houbu. Jednak je na plochém dně pořád nepříjemně nacákáno a před balením  je ideální na vysušení různých zákoutí, ale bude dobrá i na očištění boků - špína z vody se usazuje na čáře ponoru a díky specifickému povrchu natlakované lodě nejde jen tak opláchnout.

18. 07. 2018, 06:38:53
Zbyněk:
Zbyněk:

Robert: našel:) Změnil bych motto na "kdo nejezdí v létě, nemá vodu":) Ozvu se, respektive mám hned návrh pro oba majitele vzducholodí - co byste řekli úplňkové pavbě 27.7. z Kralup do Mělníka? Pípadně protože bude zatmění Měsíce, raději 26.7.? Jediné složitější místo v noci bude ta peřejka před Úporem, ale je v pohodě. Auto bude čekat v Mělníku pod mostem.

Střelec: houbu mám z Gumotexu, ale na cesty si beru ručník, utírám si nohy, abych neseděl ve vodě a loď před sbalením také. Houbou pak doma dořeším špínu na čářě ponoru. Asi s nákupem ještě počkám, přijde mi to všechno hodně nedomyšlené a dávat za dvoumístnou verzi takový ranec se mi také nechce.

20. 07. 2018, 09:26:05
Střelec
Střelec

Víkend kolem 27. jsem v Kestřanech na rejžování v roli vařiče fazolí pro regiment. Co takhle o tejden pozdějc? Kudy se obnáší zdymadlo pod Kralupama? V noci určitě neotvírají....

Co se týká nákupu, opravdu bude lepší počkat na další vývoj. Kdybych do něj mohl kecat, doporučil bych u singlu vyjít z Flairu, ale udělat ho s vyššíma bokama, dořešenou nožní opěrkou, přidal bych manipulační madla na střed lodi a zvýšil množství vnitřních úchytů. K tomu bych ještě přihodil záslepku do drážky pro ploutev, aby se neponičila tam, kde se ploutev nedá použít.

20. 07. 2018, 11:12:50
Zbyněk
Zbyněk

No astronomické jevy na nás nepočkají:)) Zdymadla se obnáší obě vlevo a v pohodě.

Já si raději počlám Flair vypadá sice dobře, ale je to loď na klidnou vodu a není moc dotažená, uvidíme s čím přijdou.

20. 07. 2018, 18:43:22

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze