Kdo rozluští Případ pohřešovaného háčka?

Pokud jste vášnivými čtenáři a vaším oblíbeným žánrem je detektivka, potom pozorně zbystřete! Na pultech je nově k dostání kniha Případ pohřešovaného háčka od autora Jana „Hafrana“ Frány. Kniha se skládá ze dvou detektivních novel. První se jmenuje Afričan a je trampská. Druhá je vodácká a dala název celé knize. Jak říká sám autor, jsou to detektivky nejen pro trampy a vodáky.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Detektivní žánr je totiž specifický tím, že dokáže nenásilnou (a vlastně z principu žánru násilnou) formou přivést čtenáře do prostředí, které jinak zná jen vzdáleně. Neznamená to tedy, že by detektivní příběhy z daného prostředí byly určeny jen čtenářům stejné krevní skupiny. Vzpomeňme na detektivní romány Dicka Francise z dostihového prostředí, detektivky Agathy Christie vesměs využívající její znalost vyšší anglické společnosti, špionážní romány Fredericka Forsytha vzniklé ze zkušeností z jeho práce pro zpravodajské služby. Autoři jistě nepředpokládali, že by psali pouze pro bookmakery, sázkaře, britskou aristokracii či špiony. Stejně tak je pošetilé domnívat se, že detektivka, kde je vrahem zahradník, je určena zahrádkářům.

Prostředí, která by byla ryze česká a specifická, není mnoho. Ale určitě mezi ně patří české vodáctví a tramping. A právě do těch je situována nejnovější kniha Jana Frány, tedy do prostředí, které on zná velice důvěrně.

V příběhu Afričan se čtenář dozvídá, jaké démony minulosti probudil kamarád, který se po mnoha letech vrátil z emigrace v Africe, kam uprchl pod vlivem tragických okolností, a proč jeho návrat vyvolal další vraždění. A jak došlo ke kolizi kajaku jednoho z hlavních hrdinů s obstarožní kánoí kormidlovanou mrtvolou? Kam se poděl háček z lodě mrtvých? Na to odpoví rozluštění Případu pohřešovaného háčka, druhé z novel knihy. A jak může vypadat konec kariéry geniálního amatérského detektiva? O tom je kraťounká povídka Loupež na potlachu coby literární bonus.

Kniha je vázaná v pevné obálce, s ilustracemi Pavly Slepičkové, má 256 stran a vydalo ji nakladatelství KLIKA v letošním roce. K dostání je přímo u autora (ha*****@se****.cz), na e-shopu Trampského magazínu (www.trampsky-magazin.cz) nebo v knihkupectvích.

Přebal nové knihy Případ pohřešovaného háčka

Recenze: Zločin trochu jinak – Hanka Hosnedlová spisovatelka, novinářka

Na scéně knižního detektivního žánru se nevtíravě, ale naprosto zákonitě začíná zabydlovat další nadějný autor – plzeňský Jan Frána (Hafran), mimo jiné organizátor trampské literární soutěže Trapsavec.

Po detektivní prvotině Případ zatoulanýho rybáře (Beletris, 2017) se tentokrát se představuje s titulem Případ pohřešovaného háčka, což je mimochodem také název jedné ze tří povídek tohoto nekonvenčního čtivého triptychu. První příběh s lakonickým názvem Afričan je zasazen do reálného trampského prostředí, se všemi současnými atributy této specifické komunity, které autor naprosto důvěrně zná. Stejně jako vodácký svět z druhé povídky o pohřešovaném háčku, která se logicky odehrává na vodě.

Ačkoliv autor tvrdí, že popisované osoby i prostředí jsou výplodem jeho fantazie, nemůžu se zbavit utkvělého dojmu, jako bych někdy na podobných místech už byla, a také použité dialogy mi občas připadají jako má vlastní odžitá dejá vu. Nesporně za to může Fránova schopnost vylíčit kulisy děje i odehrávající se dílčí epizodky přirozeně, přístupným hovorovým jazykem, jako by příběh vyprávěl kamarádům u ohně nebo v hospodě u piva, což dodává jeho knížce punc určité, možná i neprvoplánové věrohodnosti.

V prvním případě se do průsečíku děje dostává poněkud exotická postava Afričana, někdejšího trampa, který emigroval na černý kontinent a nyní se vrací do starých míst své minulosti. Společně s ním je do víru nečekaných událostí vtažena nejen celá parta – vypravěč Rook, šerif Česnek, Hastrman, poirotovsky bádavý Hároš a jejich ženské protějšky, ale také Kozina, jinak policejní kapitán Jan Sladký, a jeho podřízený, který si u trampů vysloužil přezdívku Watson. Obdobná sestava hlavních hrdinů se objevuje i v pořádně zašmodrchané příhodě, kde v podstatě hlavní roli přejímá voda – ať už se jedná o Starou řeku, Mlžnou či Kovářský potok. Poklidné líčení klasického vodáckého tripu naruší souhrn neplánovaně se kupících mimořádností včetně dvou podivných vražd, k jejichž rozuzlení stejně jako v předešlé vylíčené příhodě výrazně napomůže koumavý Hároš. Ale můžu vás ujistit, že napětí vám v obou případech vydrží až do poslední chvíle. A pokud si jako čtenářský detektiv několikrát v průběhu četby tipnete vraha, další kapitola vám tuto jistotu zase překvapivě rozmašíruje nově vzbuzenými pochybnostmi. Ovšem jsem přesvědčená, že i vy si pak na poslední stránce obou detektivních příběhů posmutněle povzdechnete, že knížka už končí…

Ale aby vám to nebylo zas tak moc líto, přidal Jan Frána nakonec ještě takový malý bonbonek v podobě kraťoučké, téměř anekdotické detektivní povídky, jejíž rozuzlení překvapí bez výjimky naprosto každého z vás.

O autorovi: Jan Frána – HafranAutor knihy Jan Frána

Narozen v Plzni v roce 1965, vystudoval gymnázium a po něm VŠSE v Plzni (dnes ZČU), fakultu Elektrotechnickou. Po nástupu do praxe byl vývojovým pracovníkem, dnes pracuje jako manažer.

Je trampem a vodákem a z toho vyplývá i jeho hlavní literární zaměření – trampské a vodácké povídky, mnohdy s prvky detektivky nebo sci-fi, humorné i vážněji míněné.

Psát začal někdy kolem roku 1993. Pravidelně se účastní trampské literární soutěže Trapsavec, ve které získal ocenění za povídky i básně, včetně Zlatého Trapsavce (2015). Od roku 2011 je i organizátorem této soutěže. Vydal knihu povídek Rok pod širákem (Knihovna města Plzně, 2015), jeho povídky vyšly ve vodáckých sbírkách nakladatelství Klika (Drž hubu a pádluj (2011), Trosečníci řek (2013), Říční polobozi (2015) a Vodácké duše (2017)), sbírce Brdské povídky III (Avalon, 2017), trapsaveckých sbornících, časopisu Puchejř a jinde. V roce 2017 vyšla v nakladatelství Beletris kniha tří trampských detektivek pod názvem Případ zatoulanýho rybáře, na níž tato kniha navazuje.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace