V roce 2013 se ve vodáckém světě objevila zajímavá novinka, plastový kajak, který se dá poskládat do podoby středně velké krabice a odnést na zádech. Novinka se chytla (dokonce i ve světě designu, kde lodě získaly několik ocenění) a dnes americká značka Oru kayaks nabízí tři modely kajaků. Od letošního roku jsou Oru k dostání i v Česku a my jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít jejich vyzkoušení.
Když mi David, provozovatel e-shopu roam.cz a také dovozce Oru kajaků do Česka, volal, byl jsem nadšením bez sebe. Domluvili jsme se na prvním setkání a omrknutí těch malých skládacích zázraků, které jsem měl zatím možnost vidět tak akorát na nějakém veletrhu. Brzy jsme se domluvili i na první testovací jízdě, kam se zvědavě přišel svézt ještě kolega Ondra Müller.
První seznámení
S Oru kajaky je to podobné jako třeba u nafukovacích lodí, akorát mnohem rychlejší. Zabalenou loď dopravíte na zádech v podstatě kamkoliv, tady jí na místě složíte (to trvá zkušeným borcům okolo pěti minut) a můžete vyrazit. My jsme měli lodě k plavbě už složené, ale na závěr jsme si vyzkoušeli jejich zabalení, které je i pro nezkušeného člověka otázkou chvilky. Bylo opravdu překvapivé, že loď funguje jako známé japonské skládačky origami. Vše do sebe skvěle zapadá a složení trupu lodi je otázkou několika málo pohybů. Prostě paráda.
Krom toho, že se lodě snadno skládají a rozkládají se zdá, že také něco vydrží (mrkněte na video). Dvojitý polypropylen, ze kterého jsou lodě vyrobeny, by měl vydržet neuvěřitelné množství hodin slunečního svitu (výrobce udává 10 let nonstop) a přehyby až 20 000 složení a rozložení (spočítejte si, kolik je to let, když byste kajak skládali denně). Plast zatím vydržel i drobné nárazy do kamenů a jiných překážek. V místě nárazu se udělá malá bílá rýha, ale to je všechno.
Jak se na tom jede?
Oru kayak si určitě nepořídí někdo, kdo jede na drsnou vodáckou výpravu skrz velké peřeje (nad WW III) nebo na hodně rozbouřené moře, tam by asi neobstál. Na jednodušší putování a hlavně tam, kde potřebujete skladnost a sbalitelnost to ale bude velmi dobrá volba a třeba u modelu Bay ST bychom se nebáli ani peřejnaté řeky nebo u Coast XT běžných mořských vln.
Co se týká výbavy, tak je vnitřek lodi trochu chudší. Sedačka je tvořena tenkým výliskem, který se provlékne pruženkou připevněnou ke dnu kajaku a nožní opěrka je tvořena úzkou čtyřhrannou tyčí zavěšenou na provazech, ale je to daň za sbalitelnost a nízkou hmotnost (i největší Coast XT váží jen 15,4 kg). Ve výsledku ovšem nebylo během naší více než hodinové plavby sezení nějak nepohodlné, takže je to hlavně o zvyku a náročnosti uživatele. Absence bočních opěrek má vliv na ovládání lodi, ale na to, k čemu jsou Oru kajaky určeny, to bohatě stačí.
Pokud se podíváte na trojici Oru kajaků, bude vám asi jasné, že nejvíc se nám při prvních jízdách líbil Coast XT, který připomíná klasické mořské kajaky, příjemně rychle jede a až překvapivě dobře reaguje na náklony. Modely Beach LT a Bay ST jsou pomalejší a spíše rekreační, ale pořád pohodlné, relativně rychlé a pro méně zkušené dostatečně stabilní. Některý z kajaků si určitě vypůjčíme i na delší recenzi, kde ho pro vás pořádně prověříme. Vy se do té doby podívejte na roam.cz, kde se o kajacích dočtete všechny potřebné informace a třeba se s Davidem domluvte na testovací jízdu, všechny tři lodě má k dispozici.
Zajímavé kousky, ale s cenovou dostupností je to poněkud horší. Jak se do toho nakládá bagáž? Tak nějak nepředpokládám, že by k tonu výrobce dodával skládací tvarované kontejnery, které by se (předem naplněné)při montáži jen zacvakly do lodě…
Když vezmu ten „seakajak“, kde to dává asi největší smysl, tak se dají velice snadno otevřít obě paluby a pohodlně loď naložíš a vyložíš. Podmínkou je, že vše musí být vodotěsně zabaleno, protože žádné komory atd v lodi nejsou.