Amazonská úprava člunu Ontario 450 S aneb Expedice Amazonka na raftu odstartovala

Amazonská úprava člunu Ontario 450 S aneb Expedice Amazonka na raftu odstartovala

Nápad splout Amazonku na gumovém člunu se zrodil před pár lety, při návštěvě kolumbijské Amazonie. Na vlastní oči jsme tam viděli, jak ohromná a silná řeka je. V proudu si s sebou nesla velké stromy a větve, a po zafoukání se hladina lehce promění ve vlnobití.  Během roku řeka běžně kulminuje až o 12 metrů, takže břehy jsou většinou dost rozbahněné. Všechny tyto poznatky, byli pro naše plánování stěžejní.

Člun, který jsme pro naší plavbu potřebovali, musel mít následující parametry.  Celkem zvládnout uvézt 4 osoby a 120 kg výbavy. Zároveň být po vyfouknutí lehký a skladný, aby ho šlo snadno dopravit letecky na místo. A to nejdůležitější – člun musí být schopen plout okolo 9 km/hod., jelikož naším plánem je odpádlovat celkem 1500 km.

Na výpravě jsme chtěli využívat především české výrobky, takže první volba padla na firmu Gumotex. Vyrazili jsme tedy přímo do Břeclavi a půjčili si raft Colorado 450 a nový loňský model Ontario 450 S. S raftem Colorado jsme již měli pozitivní zkušenost na Dunaji a chtěli jsme obě lodě porovnat přímo v akci. Na Lednických rybnících jsme měřili rychlost pomocí GPS a zkoušeli manévrování. Došli jsme k závěru, že zvolíme nový raft Ontario 450 S. Ačkoliv na tom oba čluny byly rychlostně téměř stejně, při manévrování se lépe plulo právě s Ontariem. Když jsme ho poté zkoušeli na Labi v proudu, byl dokonce rychlejší. Další výhodou bylo to, že nemá otevřenou záď, ale pouze otvory s chlopněmi určené pro odtékání vody.

Dvojitá směrová ploutev / F: archiv expedice
Dvojitá směrová ploutev / F: archiv expedice

Ve spolupráci s Gumotexem jsme vymysleli na Ontariu ještě některé úpravy, které by nám měli maximálně pomoci při naší plavbě. V první řadě jsme přidali dvě směrové ploutve, které nám bez větších potíží pomůžou udržet přímý směr. To by se nám mělo osvědčit hlavně při bočním větru. Dále jsme zesílili jak boční válce, tak i špičku raftu, abychom minimalizovali riziko proražení o větve, nebo jiné naplaveniny, které s sebou nese proud.

Detail uchycení stojin střechy / F: archiv expedice
Detail uchycení stojin střechy / F: archiv expedice

Největším oříškem však byla konstrukce střechy, která nás má chránit před celodenním přímým sluncem. Pro úchyty konstrukce jsme využili systém, který je podobný jako uchycení vzpěr na nafukovacích kajacích. Úchytů je na lodi celkem pět – čtyři po stranách a jeden na špičce. Stojiny jsme rozmístili tak, aby nikomu nevadily v pádlování a přitom poskytly co nejvíce stínu.

Zkouška upraveného člunu na Labi / F: archiv expedice
Zkouška upraveného člunu na Labi / F: archiv expedice

Celá konstrukce je vyrobena ze silnostěnných hliníkových trubek o průměru 20 mm a váží pouze 10 kg. Na střechu jsme použili zakrývací plachtu s vyšší gramáží a zastřihli ji na požadovaný půdorys. Poté jsme ji po obvodu opatřili plechovými oky, která jsou nezbytná na uchycení k raftu.

Myslíme si, že pro tu blbost, co jsme si vymysleli, jsme udělali maximum. To se nám ale potvrdí až po pár dnech na řece.

Expedice Amazonka na raftu

Právě dnes, tedy 5. 1. 2017, odlétají členové Expedice Amazonka na raftu na svojí vysněnou cestu. Tým vede zkušený cestovatel Marcel Miščík. Cílem expedice je splutí řeky Amazonky v délce 1500 km, na které má expedice vyhrazených 30 dnů. Start expedice je plánován v městečku Tabatinga, které leží na pomezí Peru, Brazílie a Kolumbie a cíl v brazilském Manaus. Držíme českým dobrodruhům palce!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: