Po uplynulém víkendu cloumá internetem zpráva o utonulém vodákovi na jezu Brejlov na Sázavě. U nehody byl i náš spolupracovník Šťovík, který pro nás situaci popsal a okomentoval a získali jsme také vyjádření půjčovny, která nešťastníkům půjčila lodě.
V sobotu 14. 5. 2016 v průběhu závodu ČPV došlo na Sázavě na jezu Brejlov k nehodě s tragickými následky. Dvojice zahraničních turistů najela do závodní trati v náhonu brejlovského mlýna. V místě, kde proudnici rozděluje starý pilíř, se na překážku namotala kanoe se dvěma vodáky. Jeden z nich vyplaval, a byl zachycen o několik desítek metrů dál po proudu jedním z organizátorů závodu, druhý, pětadvacetiletý Portugalec, zůstal zaklíněn v lodi u pilíře, kde se pravděpodobně utopil. Tělo neslo známky silných tupých úderů zejména v oblasti hrudníku a obličeje. (poznámka zachránce: Když se podařilo vyprostit loď, ukázalo se, že postižený v ní není. Bylo tedy nutné se dostat ještě blíže k piliří a ten znovu ohledat. Na druhý pokus se podařilo zachytit zachraňovaného za ruku, v tu chvíli již bezvládnou, a vyprostit jej. Po přepravení těla na souš se ukázalo, že byl lodí přimáčknutý tak nešikovně, že mu střední vzpěra rozdrtila lebku a hrudní koš. I přes to však asi 50 lidí (všechno účastníci nebo organizátoři závodu, kteří vše přerušili a spěchali na pomoc) pokračovalo v záchranné akci a věnovali se jí naplno až do doby, než dorazili zcáhranáři. Všem těm, kteří přispěli, patří veliký dík!). Přesnou příčinu smrti ovšem určí nařízená soudní pitva. Dlužno říci, že se nejednalo o závodníky ČPV!
Článek o nehodě na jezu Brejlov vydal již včera také server raft.cz.
Mnoho fotografií z místa nehody avšak z dřívější doby hledejte na rajčeti.
Oba turisté patřili k padesátičlenné skupině z VŠCHT (Vysoká škola chemicko-technologická), kteří studují v Praze v rámci výměnného projektu Erasmus. Zachráněný turista pochází z Mexiko-City a podle svého prohlášení svého kormidelníka z Portugalska ani zvlášť neznal, věděl jen, že se jmenuje Junio. Podle vyjádření Bisportu, který dodával celé skupině lodě (ke kterým dostali vodáci zdarma i vesty, pozn. red.), se nejednalo o organizovanou plavbu s instruktorem či průvodcem, zachráněný Mexičan (nepřál si zveřejnit jméno) však vypověděl, že vedoucího skupina měla. Ten jim také vysvětlil základy ovládání lodě a bezpečnosti na vodě, jeho jméno si zachráněný nepamatuje. Vyjádření člověka, jenž lodě u Bisportu objednával, se dosud nepovedlo získat.
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galeriePrůběh nehody podle očitých svědků
Rozhodčích na brance 5,6,7 na Brejlově:
Loď se oddělila od ostatních a zamířila do náhonu do prostoru závodní trati. Ani jeden z členů posádky nedokázal loď spolehlivě ovládat a ani jeden neměl nasazenou vestu. Rozhodčí z ochozu u hospody Bílý mlýn volali a signalizovali, ať tam nejezdí, docílili však pouze toho, že se turisté chytli tyček branky č.5. Ta je samozřejmě neudržela, utrha se a loď byla dále volně unášena k pilíři, o který se převrátila.
Vylíčení jednoho z organizátorů závodů, který měl za úkol hlídat a pomáhat závodníkům pod jezem. (ten jediný měl vestu):
Viděl jsem ho vyplavat z převrácené lodi a šel mu na pomoc. Pomohl jsem mu na břeh a teprve tam se dozvěděl, že v lodi byli dva. Začal jsem hledat toho druhého a nakonec ho našel dosud v lodi. Mohlo to podle mne trvat tak čtyři minuty. Když jsem ho chytil za ruku, byla bezvládná.
Ze stručného vyprávění Mexičana po nehodě vyplývá, že do náhonu najeli schválně. „Junio říkal, pojedme tam, jako oni. Pak na nás volali něco ze břehu a ukazovali, ať se vrátíme. Proud nás ale odnášel dál a převrátili jsme se o tu zeď.“
Mé názory, pozorování a zjištění
Podle zprávy zasahujícího lékaře byl mladý muž pod vodou minimálně deset, spíš však dvacet minut, pro zasahujícího laického zachránce jistě běžel čas jinak, ale jenom dostat se vodou k postiženému muselo trvat dost dlouho.
Na místě byly dvě posádky záchranné služby, letecká záchranka, jejíž posádka se ke zraněnému dostala první a prováděla resuscitaci a blíže nezjištěné množství hasičů vybavených člunem pulsar.
Rozhodčí závodu ČPV závod přerušili a aktivně se podíleli na pomoci, zejména technické – přemostění náhonu, převážení zdravotníků atd. O to je zajímavější, že zbytek padesátičlenné skupiny VŠCHT ani nepočkal na výsledek boje o život svého spolužáka a v klidu se vydal na další plavbu do Pikovic.
Z výše uvedeného je zřejmé, že oba zahraniční turisté neuměli loď řídit, snad měli za sebou krátké bezpečnostní školení a instruktáž a do náhonu najeli úmyslně, nejspíš inspirováni závodními posádkami. Ani jeden z nich neměl nasazenou vestu, otázkou je, nakolik by mu v daném případě vesta pomohla.
Překvapilo mě, že závodní trať vede kolem nebezpečného místa a ještě víc, že organizátoři nevěděli o předchozích nehodách, z nichž minimálně jedna skončila tragicky. Podle vyjádření hlavního organizátora závodu ČPV jsou všichni závodníci povinně vybaveni helmou a vestou a trať jim byla podrobně popsána. Podle mého názoru to nestačí, protože navzdory tomu i závodník, který byl na rozpravě a všemu porozuměl, může udělat chybu a mohl se pak dostat do stejné situace. Branka č. 6 byla podle mého názoru zbytečně blízko pilíře. Hlavní rozhodčí tuto kritiku odmítl s tím, že když se to dobře najede, proud nese loď přímo bránou – pořád tady ale zůstává možnost, že ani závodník to dobře nenajede a v tu chvíli se ocitá ve stejné situaci jako naši turisté. Myslím si tedy, že do určité míry zde došlo k podcenění terénu i od organizátorů ČPV (neznali historii místa a nevěděli, že zde již k tragické nehodě došlo) a na tak kritickém místě má být v pohotovosti zkušený a vybavený záchranář – přímo u pilíře, nikoli pomocník vybavený toliko vestou (bez házečky) několik desítek metrů pod ním. Ten pak mohl zasáhnout i v tomto případě, jakkoli – opakuji- se nehoda závodníků a organizátorů netýkala. Za určitou chybu považuji snahu oba turisty, neschopné loď řídit, zastavit. Kdo náhon zná, ví, že se z něj vyjíždí velice těžko, proud je zde silný a při průtoku 65 cm to bylo skoro nemožné. Zachycení za branku č. 5 sebralo lodi i zbytek rychlosti a kritické rozdvojení proudu tak nepřeplula, půlku stáhl proud mezi pilíře a půlku vně. Nejspíš by bývalo stačilo, kdyby naopak oba trochu zabrali vpřed a při aspoň minimální rychlosti by proud loď vynesl daleko od pilířů.
UPOZORNĚNÍ REDAKCE
Pokud nejste zkušení vodáci a vydáváte se na nebezpečný terén, kterým Sázava z Týnce pro nezkušené jistě je, využijte služeb půjčoven a jejich průvodců, kteří řeku dobře znají, ohlídají celou vaši skupinu a bude jich pro ni dostatečný počet. Připlatíte si pár korun navíc, ale tato služba vám pomůže zvládnout plavbu bez problémů.
Buď jak buď, stalo se
Nezbývá, než poděkovat všem rozhodčím na brankách 5,6 a 7 na Brejlově za pomoc při organizaci záchrany a hlavně za prvotní vyproštění potlučeného Portugalce z lodi. Pokud došlo k nějakým chybám – spíše formálním – na straně ČPV, snad se z toho poučí. Příště by mohli ve stejné situaci mít své závodníky, kteří branku holt nenajeli tak dobře.
Půjčovny by možná měli zvážit, zda velkým a zejména zahraničním skupinám více a důrazněji nevnucovat průvodce. I pokud tam nějaký byl, na padesát lidí je jeden průvodce málo (na 25 lodí měli být minimálně 3, lépe 4).
Vyjádření z půjčovny:
Dle vyjádření půjčovny Bisport, která poskytovala lodě, měla skupina zajištěného svého vlastního průvodce, který už s ovšem s půjčovnou nakolikrát spolupracoval a byl zkušený. Pravdou zůstává, že na tak velkou skupinu mělo být průvodců několik, což byl ovšem spíše problém skupiny než půjčovny. Klienti dostali k lodím zdarma vesty, aby je použili, byla jim vysvětlena trasa plavby a dostali mapy řeky s vyznačenými nebezpečnými místy včetně jezu Brejlov jakožto nejnebezpečnějšího místa úseku (za tohoto vodního stavu). Dostali také školení k ovládání lodi a další nezbytné pokyny před plavbou. Díky nekázni skupiny se zmíněná loď oddělila nezpozorována vedoucím skupiny a daleko před ostatními najela do nebezpečného místa. Díky tomu se tedy skupina u místa nehody vydala dále po proudu. Nikoliv s tím, že by nechala spolužáka svému osudu, ale prostě o tom, že jim jedna loď chybí, nevěděli.
Pokial viem neslo o studenta CVUT ale VSCHT. CVUT fakultu chemicku nema.
Ahoj, je to tak, v článku je již opraveno.