HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

Kneel and feel aneb Chouťas radí, jak na klečení v lodi

Kneel and feel aneb Chouťas radí, jak na klečení v lodi

Singlířství je pro mě krásná věc. Je pravda, že by bylo pohodlnější koupit kajak, posunout si sedačku, nožní a kolenní opěrky a jet, ale… Vyrobit si vlastní funkční sedačku (lépe řečeno celý kokpit) pro mě znamenalo vždycky spíš pokus/omyl a do budoucna to vidím na nekonečný příběh.



Jestli se rozhodneš pro výrobu vlastního klečení, budeš potřebovat trpělivost, vynalézavost a trochu zručnosti. Ovšem vyplatí se, výsledek pak stojí skutečně za to.


Do vrchní části tunelů se opřete při boofování

Kompletní klečení mimo loď

Dotažení pomocí snowboardových ráčen

Prohlédněte si všechny fotografie k článku...


O stavbě klečení už se psalo několikrát a vždycky to byla velmi dobrá řešení. Nebudu tedy opakovat staré známé pravdy. V tomhle textu bych chtěl napsat něco o tom, jak by správné singlířské klečení mělo a nemělo fungovat (alespoň z mého pohledu), na co si dát pozor, jaké materiály se mi osvědčily, a podělil bych se o nějaké tipy a triky. Takže!

Jak by to mělo fungovat:

Bezpečnost

Ta je na prvním místě! Až budeš chtít krysit (a ty určitě nebudeš chtít), musí se to povést napoprvé! Nejlepší by proto bylo klečení bez popruhů, ale zatím nevím (a pokud to nevím já, neví to ani nikdo další), jak bych jejich službu mohl nahradit jinak. Doporučuju nastavit si popruhy v předozadním rozměru tak, aby tě adekvátně držely, ale zároveň umožňovaly exit bez povolování čehokoliv (vždycky je potřeba odzkoušet to někde na bezpečném místě a určitě několikrát, ať je to na jistotu).

Efektivita

Sedačka je prostředník mezi tebou a lodí, všechny tvoje pohyby jsou skrze pěnové výstelky a popruhy přenášeny do plavidla. Chceš mít systém s co nejmenšími energetickými ztrátami. Na C1 celá stehenní kost funguje jako páka při boofování a vůbec manévrování špičky. Je důležité, aby kneecups zespodu (podpěrky kolen, doslova přeloženo kolenní šálky) a tunely shora dokonale obepínaly nohy.

Detail tzv. kneecupsDetail tzv. kneecups

Neporuchovost

Platí tady přímá úměra: čím víc je částí a jednotlivých slepovaných kusů sedačky, tím větší je pravděpodobnost, že se po čase něco utrhne nebo odlepí. Stejně je to při delším ježdění nevyhnutelné, ale proč tomu jít zbytečně naproti?

Kompatibilita

Co takhle mít klečení, které během dvou hodin přehodíš do jakékoliv lodě? To se hodí například tehdy, když ti loď praskne nebo když chceš zkusit žhavou novinku, kterou si nemůžeš půjčit od svého singlířského kámoše. Zároveň s tímto získáš i možnost snadno sedačku vyndat pro potřeby expedičního pádlování nebo jako snadno dosažitelný prostor pro natáčecí techniku.

Jízdní vlastnosti:

Stabilita předozadní i stranová

Výška sezení – u výšky posezu (výška pěny pod zadkem) je potřeba najít kompromis mezi tím, co je ještě stabilní do stran, a současně ti dovolí využít výhody klečení – zejména dobře měnit předozadní těžiště pro boofy.

Šířka rozkleku – tady je dobré využít každý centimetr. Zároveň ale nezapomeň na svá kolena, která nechceš vozit na dně lodě ve studené vodě a schytávat do nich pecky od kamenů, proto doporučuju 2 – 3 cm tlustou pěnu mezi lodí a koleny. Funguje to jako účinná tepelná izolace, a hlavně skvělé polstrování.

Kneecups hřejí a izolujíKneecups hřejí a izolují

Obratnost a rychlost

Na singlu je záběr pádlem vedený po delší dráze a i těžiště se mění v předozadním směru víc než na kajaku. To je asi největší problém. Kajaky jsou konstruované na menší oscilace v předozadním těžišti a vzhledem k tomu, že většina používaných singlů se staví z kajakových slupek, je umístění C1 sedačky klíčové.

Platí tady ale stejná pravidla jako u kajaku: Čím víc vepředu, tím víc loď zrychluje, ale ztrácí na obratnosti. Čím víc vzadu, tím víc loď zpomaluje, ale nabírá na obratnosti. Záleží na tom, jaký máš nebo jakým chceš jezdit stylem.

Části sedačky (z čeho to vlastně sestavit):

Kotvicí a rozpěrná část – třeba z duralové trubky, nebo můžeš koupit loď s navařeným plastovým kýlem (ZET). Já osobně používám, starou nefunkční hliníkovou vodováhu. Je lehká, a když je podlepená, funguje i jako výztuha dna v místě kokpitu, a navíc se líp pracuje s obdélníkovým profilem, než s kruhovým.

L blok pěny, který slouží na sedání a jako opěrka pro záda

Boční opěrky

Kneecups – spodní část tunelů

Střední a horní část tunelů

Popruhy a ráčny

 

Kompletní klečení mimo loďKompletní klečení mimo loď

 

Jak se klečení sestaví, to si asi každý, kdo se do téhle fušky pustí, dokáže představit sám. Pokud si na to netroufáte, ale můj koncept se vám líbí, nabízím možnost postavení klečení na míru, samozřejmě za přiměřený poplatek. Kontakt na mě není problém najít na internetu.

Na závěr bych chtěl říct, že tohle je jen můj současný pohled na klečení, který není vůbec konečný a určitě se bude s průběhem dalšího ježdění vyvíjet, stejně jako se vyvíjel doteď. Je pořád co vymýšlet a zlepšovat, i když už se zdá, že je všechno dotažené skoro k dokonalosti.

Jan Choutka
Pádlovat se naučil ve vodáckém oddíle v Hradci Králové. Jeho první loď bylo Wigo od Železného s klečením od Řezníka. Když mu bylo patnáct a chtěl pádlovat víc, začal trénovat a závodit ve slalomu v KVSHK, což je klub, ze kterého vzešla většina TOP singlířů v bývalém i současném slalomu v ČR. V roce 2013 dokonce jezdil poháry, ale podle svých slov „flákal tréninky“, takže další rok už si je nevyjel. Místo toho ho začaly bavit řeky a creekování, což mu vydrželo dodnes a snaží se „smažit WW V v kleku s jedním listem“. Momentálně vede studentský život na FTVS a bude se specializovat na trénérství ve slalomu a sjezdu.

10.01.2019, Honza Choutka


Diskuse


žralok
žralok

S použitím šmirglu 40 za 5 minut by ten výtvor na fotkách vypadal na pohled mnohem lépe .

10. 01. 2019, 09:34:01

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 

RSS této diskuze