HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Nafukovací člun Gumotex Ontario

Nafukovací člun Gumotex Ontario

Ontario je horkou novinkou z dílny tuzemského Gumotexu. Koncepce vychází z osvědčeného člunu Colorado, rozdílů oproti němu je ale tolik, že výsledkem je naprosto rozdílný člun.

Dodává: Gumotex
www.nafukovacilode.cz
Testoval: Ondra Müller

■ materiál: Nitrilon
■ délka: 420cm
■ šířka: 145 cm
■ průměr bočního válce: 37 cm
■ hmotnost: 33 kg
■ nosnost: 600 kg
■ počet osob: 6
■ infocena: 23 790 Kč

Člun v akci

Představte si, že byste vzali Colorado a upravili je pro potřeby vodáků, kteří je budou používat především na sjíždění klidné tekoucí vody, řekněme do obtížnosti WWII. První věc, která se zdá být zbytečná, je otevřená záď. Slouží zejména k rychlému odtékání vody, která se v peřejích dostane dovnitř přes palubu lodi. Nahradíme ji tedy zavřenou zádí, která přináší plno výhod, např. můžeme s raftem i couvat. Předpokládáme-li klidnou vodu, nepotřebujeme samovylevácí dno s otvory, naopak, nahradíme je plným dnem, které nám pomůže udržet v lodi sucho. Nebudeme ani potřebovat nafukovací vlnolam na přídi, nahradíme jej tedy textilií bez nafukovacích komor. Zbavíme se tak komor, které by nám v létě při vystavení na slunci přidělávaly zbytečnou starost, a navíc ušetříme na hmotnosti. Loď můžeme také zúžit, bude tak rychlejší a mírný pokles stability nám nevadí, protože se nechystáme na žádnou divočinu a člun bude i tak stabilní víc než dostatečně.

Zabalené Ontario

Výsledkem je Ontario, tedy člun s uzavřenou zádí, bez samovylévacího dna, na špičkách částečně krytý nitrilonovou palubou. Je trochu kratší (30 cm), trochu užší (15 cm) a o 4,5 kg lehčí než šestimístné Colorado, pohybuje se svižně a je dobře ovladatelný. Sedačky, tvořené třemi příčnými válci, jsou umístěny o něco výše, než jsme zvyklí z Colorada a v případě potřeby se pod ně vejde i část bagáže.

Zavazadla v přídi

Člun je bez vlnolamu, ten je však částečně kompenzován lehce zvednutou přídí a pokud využijete prostor ve špičce lodi k umístění bagáže, což se přímo nabízí, kryt lodi ještě mírně zvednete, a případné stékání vody pak bude směřováno více mimo člun než dovnitř. Pro sjetí občasné peřeje nebo lehčího jezu to plně postačuje. Při jízdě přes pražské jezy (dva devadesátikiloví chlapíci a čtyři děti) jsme ve vlnách nabrali pouze jednou a pouze minimum vody. Pro připevnění bagáže můžete využít i pružná lana na přídi a zádi.

Vnitřní válec sloužící k sezení

Loď je pro snadnější přenášení vybavena čtyřmi madly na bocích. Další dvě madla jsou umístěna na přídi a na zádi a pokud je člun prázdný, dva lidi jej bez problémů unesou (16,5 kg na člověka). Na bocích jsou obvyklá bezpečnostní lana, na podlaze šest úchytů na nohy a u obou špiček popruhy s několika oky pro uchycení bagáže.

Člun Ontario v akci

Při balení nás trochu překvapilo, jak dobře se mezi nafouknutými válci schovává písek a další nečistoty, které se dostaly do raftu, a ještě víc nás překvapilo, jak špatně se dostávají ven.

Ontario je zajímavý člun pro nenáročnou turistickou vodu, dobrá volba pro rodinu či čtyři až šest přátel ať už na jednodenní splutí nebo týdenní dovolenou. Pokud bych si z nabídky Gumotexu vybíral člun pro výlety na české vodácké turistické klasiky, volil bych Ontario.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: