HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Nový trend ve vodním slalomu – ploutvičky

Nový trend ve vodním slalomu – ploutvičky

V rozhovoru s Vladislavem Galuškou se bavíme o novém trendu ve vodním slalomu – tzv. ploutvičkách. Láďa vysvětluje jak ploutvičky na lodi vlastně fungují, k čemu slouží a kdy se začnou používat také u nás.

Kdy jsi se poprvé s tímto novým fenoménem setkal?
Ploutvičky jsem poprvé viděl před několika lety v Austrálii u Warwicka Drapera. Už tenkrát jsem se modlil, aby tento nápad nikoho nezaujal. Také se chvíli diskutovalo o tom, zdali ploutvičky jsou či nejsou zakázané. Slalomová loď nesmí mít totiž kormidla. Ploutvičky jsou ale na rozdíl od kormidel nepohyblivá konstrukce a tudíž nejsou zakázané.

Za jak dlouho dobu se to dostalo do Evropy a kdo byl podle tebe první?
První evropští pionýři v používání ploutviček jsou podle mého olympijská vítězka z Londýna a Mistryně světa z Prahy Emilie Fer a Mistr světa z USA Boris Neveu. Oba jsou svěřenci stříbrného kajakáře z Barcelony Sylvaina Curiniera. Již před dvěma lety byli přesvědčeni, že ploutvičky dělají na výsledném čase slalomové jízdy daleko více, než pár desetin sekundy a věnovali se měsíce testování. S nimi jsme vedli mnoho diskusí o tvaru, velikosti i o umístění ploutviček na lodi.

K čemu ploutvičky vlastně slouží?
Ploutvičky by podle výpovědí závodníků měly udržet požadovaný směr lodi a měly by pomoci rychleji akcelerovat. Údajně by loď měla být i stabilnější. Podle mého to bude ještě nějakou dobu pouze o hlavě závodníka a jeho testování ploutviček se stopkami v rukou.

Takže jste se začali i vy připravovat na výrobu ploutviček?
Na začátku sezony 2014 již bylo jasné, že ploutvičky zažijí boom a tak jsem přijel na SP do La Seu de Urgell o dva dny dříve a věnoval jsem je rozhovorům s Galasport jezdci, kteří již měli s ploutvičkami zkušenosti. Zajímavé bylo zjištění, že skoro každý používá jiný tvar ploutviček, jinou velikost a trochu jiné umístění. Nicméně spousty informací nám přinesly mnoho poznatků k tomu, abychom vyrobili hned první ploutvičku dobrého tvaru.

Je tedy nějaký optimální tvar a velikost?
Samotná velikost a tvar ploutviček jsou v plenkách a dlouho se ještě budou vést diskuse co je lepší. Někdo má rád větší plochu ploutviček, druhý zase menší. Někdo preferuje ostřejší tvary, další zase bazíruje na určité výšce či délce ploutviček.

Jak je tedy vyrábíte a mate různé druhy/tvary nebo pouze jeden?
Karbonové ploutvičky vyrábíme z karbonu ve dvou modifikacích. První variantou jsou lehké a tím i křehké. Výhoda je ta, že ploutvička plave a není při odloupnutí z lodě ihned nenávratně ztracena. Druhou variantou je ploutvička o něco těžší, ale na druhou stranu pevnější. Obě dvě mají stejný tvar a stejné obtokové parametry. Momentálně pracujeme na ploutvičkách, které vydrží náraz o překážku i transport po dopravním pásu. Ty budou mít ovšem o něco horší parametr hydrodynamiky.

Jak se budou takové ploutvičky připevňovat a co třeba cestování? Je nutné je pokaždé sundat?
Připevnění ploutviček je otázka, která se bude asi ještě dlouho řešit. Přišroubování ploutvičky k lodi je dost nešetrná záležitost a dno lodi trpí. Jakékoli příliš tuhé spojení ploutvička/loď je špatné. Pokud hned ploutvička při nárazu neupadne skoro vždy se poškodí dno lodě. Pokud na druhou stranu není ploutvička uchycena dostatečně, i voda dovede ploutvičku utrhnout. Zatím asi nejpoužívanějším způsobem uchycení je patičku kormidla k lodi přilepit páskou, oboustrannou lepenkou či ploutvičku přilepit Chemoprenem. Důležité je také možnost ploutvičky z důvodu transportu lodě jednoduše před transportem odejmout a při tom nezničit.

Jsou ploutvičky vhodné pro všechny typy lodí?
Už před rokem, když nám bylo jasné, že ploutvičky bude určitá a přitom nemalá skupina závodníků používat jsme začali s mistrem světa Borisem Neveu vyvíjet lehce přetáčivou loď, která nakonec dostala přiléhavé jméno TIK TAK. Bylo zajímavé, že od května, kdy jsme poprvé loď TIK TAK prezentovali již za pouhých 5 měsíců byla tato loďka na MS v USA na 1,2,4 a 5 místě v kategorii K1M. Možná jen shodou okolností všichni tyto závodníci na většině závodů ploutvičky používají. Ve Francii například panuje názor, že TIK TAK se bez ploutviček neobejde. V mnoho jiných státech se ploutvičkám na lodi TIK TAK zatím jen smějí.

Kdo z Čechů ploutvičky poprvé použil a jaké na to měli názory?
Vávra Hradilek a Vít Přindiš ozkoušeli naše ploutvičky poprvé letos na podzim na British Open. Vávra ačkoliv souběžně testovat nový Tik Tak, ploutvičky téměř ihned odhodil. Vítek s ploutvičkami dokonce závodil a měl z nich dobrý pocit i přes to, že je používal na starším modelu Sonic Boom.

Dají se ploutvičky využívat i v jiných kategoriích?
I lodě C1 a C2 již začaly používat ploutvičky. Ne v tak častých případech, ale jsou již vidět.

Jaké jsou nevýhody jejich používání?
Jednou z velkých nevýhod je možnost jejich zlomení a odtržení během závodu. Další občas úsměvnou je jízda na výtahu, kdy závodníci musí být nakloněni na bok, aby nedošlo k jejich zlomení.

Zkušenosti čtenářů

Petr

jsem zvědav kdy se objeví na závodních lodích 🙂 (tedy pokud už jsem nezaspal). Na plasťáku je kdysi užil už Vláďa Vaňha.

KubaN

Začalo to nenápadně, ale od příští sezony se slalom bude jezdit pouze na paddleboardech.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: