HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…

Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…

Po povodních na začátku 20. století bylo rozhodnuto o výstavbě přehrady na řece Chrudimce. První válka zvaná světová ji o pár let odložila. Projektanti zvolili jako nejvhodnější místo skalní kaňon mezi zříceninami hradů Vildštejn a Oheb, kde řeka prudce mění severozápadní směr toku na severovýchodní.

Po veřejném výběrovém řízení, které se uskutečnilo v červnu roku 1924, byla jako zhotovitel této zakázky vybrána stavební firma Ing. Vendelína Dvořáka z Pardubic. Ne zcela stabilní podloží v místech založení hráze bylo zpevněno mnohametrovými technologicky náročnými cementovými injektážemi. Během desetileté stavby gravitační obloukové hráze o poloměru 150 m a 65 m širokého bezpečnostního přelivu s šestistupňovou kaskádou a skluzem bylo spotřebováno 1450 vagónů cementu, 3000 vagónů písku a 75.000 m3 lomového kamene. Původně se počítalo, že potřebný kámen poskytnou okolní skály. Jejich materiál – rula však nezaručovala potřebnou pevnost hráze, a tak bylo rozhodnuto o použití žuly, která se těžila v lomu vzdáleném 7 km pod obcí Libkov. Potřebné množství bylo dopravováno na tehdejší dobu moderním prostředkem – lanovkou vedenou údolím Chrudimky přes Bojanov a Padrty.

Zajímavé stopy po této lanovce můžeme ještě dnes, po téměř 80ti letech, spatřit nedaleko mostu přes řeku v Mezisvětí, kde se bude končit splutí Chrudimky v sobotu 26. 3. Od tohoto mostu se vypravíme zpět na Bojanov, ale už po asi půl kilometru na křižovatce odbočíme na Nasavrky a Libkov. Jakmile nás silnice dovede do lesa a po levé straně uvidíme lesní cestu, zastavíme na pravé straně na právě pro osobní auto široké krajnici. Odtud se vydáme pěšky po zmíněné cestě a už po pár metrech narazíme na zbytky stanice lanovky, kde byl nakládán vylámaný kámen v nedalekém lomu. Můžeme tu vidět betonové pilíře, základy budov a v dnes už zatopené šachtě i betonové kotouče sloužící jako závaží k napnutí nosného lana.

Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…
Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…
Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…
Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…
Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…

Přehrada vysoká 42 m a v koruně 165 m dlouhá byla uvedena do provozu v prosinci 1934 a v letech 1941 – 46 k ní byla vybudována energetická část, o které jste si v HYDRU mohli přečíst nedávno. Vzdutí nádrže je 5 km dlouhé. V roce 1947 byla asi 2 km po proudu postavena 10 m vysoká a 111 m dlouhá sypaná hráz vyrovnávací nádrže Padrty.

Přehrada Seč aneb není kámen jako kámen…

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: