Bečva – klidná víkendová plavba

Bečva – klidná víkendová plavba

Bečva vzniká soutokem Vsetínské a Rožnovské Bečvy ve Valašském Meziříčí. Až po své ústí do Moravy má 62 km, což, podle množství vody, může být výlet na dva až tři dny. V kilometráži se píše o celoročně sjízdném toku, to ale může být lehce zavádějící.

Informace o řece

Země
Česká republika
Kraj
Zlínský kraj
Délka plavby
2 dny
Délka úseku v km
20
Obtížnost
ZW
Sjízdné
celoročně
Název vodočtu
Teplice nad Bečvou
Nízká voda
75 cm
Střední voda
90 cm
Vysoká voda
120 cm
Úsek
Valašské Meziříčí – Teplice nad Bečvou

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Popis toku

Za nižších stavů (pod 20 kubíků) jsou nesjízdné sypané jezy, v letních měsících (pod 6 kubíků, což bývá vcelku často) můžeme už narazit na mělčiny po celé šířce řeky. I s turistickými vložkami je plavba na Bečvě příjemnou kratochvílí, protože jen minimálně protéká civilizací. Na úplně bezproblémové splutí při 30 kubících narazíte spíše jen po deštích a na jaře. Za této vody ovšem plavba svižně ubíhá 6 až 9 km/h, za malé vody pak do 4 km/h.

Nejlepší místo k nasednutí na řeku je soutok, necelý kilometr z vlakového nádraží. Při lepší vodě lze nasednout už na Rožnovské Bečvě pod železničním mostem (asi 300 metrů z vlakového nádraží). Za soutokem přichází po 500 metrech první peřej (ř. km 61), kde je slalomová trať místní TJ, ideální místo pro tréninkové přejezdy.

Za nižšího vodního stavu se na řece tvoří mělčiny
Za nižšího vodního stavu se na řece tvoří mělčiny

Za prvním silničním mostem následuje polorozbořený jez vyzdobený železnými profily. Sjet je možné malou propustí zcela vpravo. Ať už projedete či přenesete, zvyšte brzy pozornost. Čekají vás v rozestupu 500 m dva zcela totožné jezy (Juřinka I, Juřinka II), uvedené i v seznamu Nebezpečné jezy ČR. Pozor i na uklouznutí při přenášení lodí! Netradičním zpestřením tu bývá zápach z místní chemičky nebo broky nad hlavou, které lítají z blízké střelnice. Cestou do Choryně (ř. km 55) postupně mizí regulace, překonat je třeba pouze dva sypané jezy a jednu malou přírodní peřejku. U choryňského mostu je nejen další sypaný jez, ale vlevo i příjemná výletní zahradní restaurace.

Za Choryní se vlévá zleva Juhyně (nad i pod ústím sypaný jez). Odtud má Bečva příjemný přírodní charakter až do Teplic nad Bečvou. Zejména první kilometry působí divoce a povodeň v roce 1997 tu odkryla i prvohorní vrstvy. Mosty už potkáte jen dva, a to silniční (ř. km 50,6) v Hustopečích nad Bečvou, kde je na pravém břehu rekreační oblast včetně restaurace u štěrkových (lehce „sinicových“) jezer. Druhý most (ř. km 47,5) u železniční zastávky Špičky je jen pro pěší. Když na čtyřicátém říčním kilometru podjedete další silniční most, jste už u Teplic. Vyplatí se vystoupit o kousek dál u pěšího mostu a zpestřit si výlet návštěvou lázeňské kolonády, aragonitové jeskyně nebo na druhém břehu nejhlubší propastí v Evropě Hranické propasti.

Bečva je vhodná i pro začátečníky
Bečva je vhodná i pro začátečníky

Na pravém břehu se nachází železniční stanice. Zejména s nafukovacími loděmi se tak dostanete snadno zpět do Valašského Meziříčí, jelikož na hlavní trati jezdí vlaky v intervalu dvou hodin. Pod Teplicemi Bečva lehce zvolní a pokračuje podobným charakterem až k ústí do Moravy. Nesjízdné jezy čekají v Hranicích, Oseku nad Bečvou, Přerově a v Troubkách. Doporučuju návštěvu hradu Helfštýn u Lipníka nad Bečvou.

Táboření u štěrkoviště v Oseku nad Bečvou je zakázáno a pokutováno Městskou policií. Na Bečvě se  táboří pouze v loděnicích: Val. Meziříčí v loděnici slalomářů/sjezdařů s vodáckou(cyklo) zahrádkou; Hranice – loděnice rychlostních kanoistů se super vodáckou hospůdkou; Osek – loděnice lipnických sjezdařů a turistů; Přerov – loděnice rychlostních kanoistů a veslařů. Domluva předem nutná.

Při velké vodě si můžete plavbu prodloužit o úsek ze Vsetína po Vsetínské Bečvě. I když se túra protáhne na 40 km, plavba uběhne velmi rychle.

I když Bečva nepatří k našim vyhledávaným řekám, naleznete relativně čistou vodu a klid. Ideální na víkendovou plavbu.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: