HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz
Padrťský potok (Klabava) – úzké koryto s velkým spádem

Padrťský potok (Klabava) – úzké koryto s velkým spádem

Padrťský potok je vlastně horní část říčky Klabavy a pramení v centrální části Brd u Padrťských rybníků. Zvláště v horním úseku se jedná o úzké koryto s větším spádem, které je obklopené lesem. Po soutoku s Třítrubeckým potokem je tok už trochu širší a poklidnější.

Informace o řece

Země
Česká republika
Kraj
Plzeňský kraj
Název řeky
Padrťský potok
Délka plavby
1 den
Délka úseku v km
13
Obtížnost
WW I, WW II, WW III
Sjízdné
na jaře a po deštích
Název vodočtu
Hrádek
Nízká voda
70 cm
Úsek
Dolejší Padrťský rybník – most Dobřív / Strašice
Nebezpečné jezy

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Popis toku

Říčka bývá sjízdná jen při velkém jarním tání sněhu nebo po prudkých a silných deštích (ale to bývá otázka jen několika hodin).

Pro splutí lze doporučit zejména kajak, ale pro zkušenou posádku není problém ani „amerika“. V horní části toku je třeba počítat s hodně úzkým meandrujícím korytem, které na mnoha místech přehrazují padlé kmeny stromů. Pro sjízdnost musí být na vodočtu Hrádek u Rokycan alespoň 70 cm, což je 1. povodňový stupeň. Čím větší průtok, tím má voda větší tah, a zvyšuje se tak obtížnost. Při 3. povodňovém stupni už splutí nelze doporučit, nicméně nelze vyloučit. Na místě můžete aktuální průtok zjistit přímo na hranici VVP pod prvním mostem na jižním konci Strašic, kde je umístěn vodočet.

Problémem může být, že celá část toku se nalézá ve vojenském výcvikovém prostoru Jince a oficiálně je sem vstup zakázán. V poslední době se ale zpřístupňují okrajové části vojenského hvozdu a přímo v prostoru je možné potkat spoustu cyklistů, trampů a výletníků.

Padrťský potok pro vodáky začíná mít smysl v okamžiku, kdy vytéká z Dolejšího Padrťského rybníka v nadmořské výšce 630 metrů. Ten je stejně jako Hořejší rybník doložen k roku 1565 a oba sloužily k splavnění Padrťáku, po němž se dopravovalo dřevo pro hutě na Rokycansku.

Nejvýše umístěné nástupní místo je právě tady, u silničního mostíku, který je kousek pod hrází Dolejšího rybníka. Pro splutí tohoto úseku to ale chce minimálně takových 85 – 90 cm v Hrádku u Rokycan. Potok pod rybníky nejprve zhruba 1,5 km meandruje v travnatých pláních a teprve poté, kdy se objevují první mohutné smrky, se začíná zařezávat hlouběji do terénu a spád vody nabírá větší intenzitu. Po zhruba 3 kilometrech plavby vede v Padrťském polesí přes říčku silniční most, kde je také možné (zejména při nižším stavu vody) nastupovat.

Padrťský potok
Padrťský potok

Až k Třem trubkám má potok velký spád a je třeba počítat s občasným přenášením nepříjemných stromů, které často bývají hned za nepřehlednou zatáčkou. Proto je vhodné jet v menší skupině a být neustále připraven zastavit.

Pod Skládanými skalami se říčka rozděluje do dvou ramen. Při větší vodě jsou splavná obě, ale to pravé je mnohem hezčí díky pěkné kamenité kaskádě. Nedaleko pod ostrovem je vybetonované koryto, na jehož začátku je stavidlo, které bylo zatím vždy vytažené těsně nad vodu, a průjezd tam tudíž nebyl možný, a proto je nutné zastavit ještě nad navigací a dále se i s lodí vydat pěšmo. Naskočit do vody lze hned pod stavidlem, ale pozor na drátěný plot, jenž je nad celým potokem na konci navigace.

Poslední možnost nástupu na řeku je most u soutoku s Třítrubeckým potokem. Voda už se tu ale zklidňuje a i stromy přes potok většinou mizí. Ideální výstup je kousek pod Strašicemi pod silničním mostem, před kterým nás čeká ještě několik peřejek a kde se dá i dobře zaparkovat auto. Na skalním ostrohu přímo nad řekou je hrádek Vimberk s mohutnými příkopy, který určitě stojí za obhlídnutí.

Nejlepší příjezd autem je ze Strašic (vjezdu tu nebrání žádná závora) a pak je třeba odbočit doprava u zámečku Tři trubky směrem na Padrťské polesí nebo odbočit doprava až o 1 km dále, a dojet tak až nahoru k bývalé Padrti. Případně se z této silnice dá po lesní cestě odbočit k Padrťskému polesí. A že je dobré mít nějakého nepádlujícího řidiče a nenechávat auto ve vojenském prostoru, asi netřeba dodávat.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: