HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz
Rolava – jedna z výzev Krušnohoří

Rolava – jedna z výzev Krušnohoří

V Krušných horách se skrývá mnoho krásných řek s rašelinnou vodou, svou obtížnost si tu najde snad každý vodák. Rolava patří k těm obtížnějším tokům. V podstatě největší její problém je, že vhodný stav vody je tady málokdy a je-li voda, nemusí tu být dlouho. Pokud se to povede, pak si můžeme vybrat z několika úseků.

Informace o řece

Země
Česká republika
Kraj
Karlovarský kraj
Název řeky
Rolava
Délka plavby
3 dny
Délka úseku v km
32
Obtížnost
WW II, WW III, WW IV
Sjízdné
na jaře a po deštích
Název vodočtu
Stará Role
Nízká voda
90 cm
Střední voda
120 cm
Vysoká voda
150 cm
Úsek
Přebuz – ústí do Ohře
Nebezpečné jezy

Mapa oblasti

Mapa oblasti

Popis toku

Nejhořejší tok, který je úzkým, avšak prudkým a kroutícím se potokem, tekoucím krásnou opuštěnou lesnatou krajinou, vyžaduje opravdu vysokou vodu. Nesmějí vás překvapit stromy v korytě v jakékoliv podobě. Naštěstí jde kolem potoka silnička, místy jen cesta, ale je lepší prozkoumat tento úsek předem. Vyplatí se to.

Jde-li voda u silnice mezi Přebuzí a bývalou Rolavou, je potok splavný odsud, rychle doproudí k lesu a dál teče stále větším spádem úzkým korytem k Novým Hamrům. Před nimi jej posílí zleva Černá voda (Slatinný potok) a hned je vody více. Ovšem jakmile se řeka blíží do Nových Hamrů, pozor na nenápadné jezy, které mohou být navíc v kolmých nevysokých zdech regulovaného koryta. Zvláště při vyšší vodě se před nimi špatně zastavuje. Rolava opravdu vyžaduje zkušené jezdce, které tu nepřekvapí vracáky na jednu loď. Některé jezy jsou obnovovány pro provoz MVE a nemusejí být k vodákům zrovna přívětivé.

Až do Nejdku se pak střídá několik kaskád a jezů, někomu se může zdát obtížnost přehnaná, ale nemění se (kromě výrazných povodní), to se jen někteří vodáci naučili líp jezdit. Rolava není ani v jednom úseku pro začátečníky.

Varováním před příchodem regulovaného koryta v Nejdku jsou dva stupně, za optimální vody sjízdné – dá se před nimi přistát. Prostě za vyšší vody se nesmí mezi kolmé zdi vplout. Není od věci najít si místo pro skončení plavby dřív. Průjezd Nejdkem je sice za optimální vody možný, ale není o co stát. Lépe je převézt lodě pod město. Nejlepší je pak dostat se silničkou nad železniční zastávkou Nejdek – Suchá k řece a tady dát zase na vodu. Sice nás tu čeká jeden jez, ale ten je překonatelný a pak následuje 6 km příjemných peřejí, kde opět nesmí překvapit strom přes řeku. Nejobtížnější místa jsou před mostem na Smolné Pece, ale nenudíme se ani dál až k Nové Roli. Za uvedeným mostem můžete pohodlně přistát a vydechnout si, případně tu můžete nechat doprovodné auto. Většina vodáků končí obtížný úsek u lávky v Nové Roli nad prvním vysokým stupněm. Přes lávku vede zelená značka a dostaneme se sem autem od nádraží. Pokračovat v plavbě jde až do Ohře. Nebo naopak, ti méně zkušení začnou plavbu právě tady pod uvedeným stupněm. Nesmějí však zapomenout, že takových stupňů je tu víc a ani na nafukovací lodi není doporučeno je sjíždět. Z vývarů pod nimi se opravu vyplavává velmi těžko.

Nesjízdný jez na Rolavě
Nesjízdný jez na Rolavě

Proto je pro dolní úsek asi lepší začít plavbu na Chodovské silnici, pod uvedenými stupni. Řeka tu bystře proudí k Ohři, není už tak rychlá a náročná. Ale i tady vyžaduje rychlou reakci a dobré znalosti v ovládání lodě. Do Ohře nás čekají už jen dva jezy, přeneseme raději oba a po necelých dvou hodinkách jsme v Karlových Varech a můžeme na Ohři plavbu ukončit.

Na Rolavě se vyřádí experti celý den, dolní úsek je půldenní plavba pro nafukovací kánoe, ale i pro kajak. Přístup je jen po silnicích a omezeně. I když podél toku silničky vedou, ne vždy se dá k řece dostat. Na horním toku se vyplatí předběžný průzkum, právě kvůli padlým stromům a dalším překážkám. Splout Rolavu se nepodaří každému, spíše však proto, že je tu opravdu obtížné chytit vodu.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: