Výstavba vodáckého kanálu v Brně konečně začala

Výstavba vodáckého kanálu v Brně konečně začala

Několik posledních let se zraky brněnské veřejnosti zvědavě upírají ke stavbě velkého městského okruhu na Žabovřeské.

Oči té vodácké veřejnosti se ale od letošního jara dychtivě obracejí jen o několik metrů dále na druhou stranu ulice, kde se po letech netrpělivého očekávání konečně rozjela stavba vymodleného vodáckého areálu na řece Svratce. Ten bude využívat vzdutí na Kamenomlýnském jezu u elektrárny a psali jsme o něm už v tomto článku.

Vizualizace vodáckého areálu u řeky Svratky v Brně.
Vizualizace vodáckého areálu u řeky Svratky v Brně.

Přípravy na betonáž v plném proudu

O tom, že se po letech čekání konečně začalo stavět už není žádných pochyb zejména v prostoru bývalé brněnské vodárny, kde se to stavebními stroji jen hemží. Ale i v prostoru samotné řeky se přípravné práce rozjely naplno a asi nikde jinde pak nebude sedět příslovečné „stavba už je v plném proudu“ víc než uprostřed samotné řeky Svratky.

Na staveništi v prostoru bývalé vodárny už se prohání těžká technika.
Na staveništi v prostoru bývalé vodárny už se prohání těžká technika.

Z cíle na start autobusem

Brněnští radní podporují projekty zaměřené na rozvoj sportu ve městě dlouhodobě. Zejména „kyblíkáře“ tak asi potěší i jeden možná světový unikát, který se městu podařilo vyjednat s brněnským dopravním podnikem. Součástí nově dokončovaného velkého městského okruhu bude i nová zastávka MHD v těsné blízkosti Kamenomlýnského jezu, kde bude začátek vodáckého kanálu a která se bude jmenovat „U Česílka“. Vodáci tak nebudou muset nosit své kajaky na start téměř 500 m pěšky, ale budou moci „popojet“ z dnes už existující zastávky „Pisárky“. Autobusy na této lince budou jezdit v 10-ti minutových intervalech a v zadní části budou mít nosič/koš pro přepravu maximálně pěti kajaků.  O tom, že to v Brně s podporou sportovců myslí opravdu vážně svědčí i to, že cestující s kajakem nebude muset mezi těmito dvěma zastávkami platit jízdné.

Část řeky už je ohrazena v místě budoucího kanálu.
Část řeky už je ohrazena v místě budoucího kanálu.

Po tréningu nebudete muset na párek

To, že po čase stráveném intenzivním pádlováním vyhládne ví asi každý vodák, který už si pádlování v rychle tekoucí vodě kanálu zkusil. Proto v Brně myslí i na kvalitní stravu sportovců a v zázemí tak bude i nově budovaná restaurace se dvěma michelinskými hvězdami. Ta bude součástí menší nákupní galerie, ve které najde své místo i několik menších obchodů zaměřených na sportovní, zejména vodácké, vybavení, jejichž pronájmy budou brněnským vodákům alespoň z části dotovat provoz kanálu.

Tudy se už za rok budou moc prohánět kajakáři.
Tudy se už za rok budou moc prohánět kajakáři.

Termín potěší, cena už ne

Podmínky dotačního programu, na který město získalo velkou část financí z EU pak vodáky potěší zejména tím, že kanál by měl být otevřen už za rok, tedy k 1. 4. 2024. Co vodáky zřejmě moc nepotěší bude cena. Nedostatečný průtok vody ve Svratce budou dorovnávat hned 4 výkonná čerpadla. Cena za použití kanálu se tak bude dynamicky odvíjet dle toho, do jaké míry bude průtok vody v kanále zajištěn čerpadly. Začínat by se mělo na 199 Kč ve dnech, kdy čerpání nebude třeba, ale cena se bude moci vyšplhat až na 1 799 Kč ve dnech, kdy budou provoz zajišťovat všechna 4 čerpadla. Zvláštní příplatek 50 Kč pak zaplatí každý, kdo bude eskymovat, nebo zaplave více než 5x v jednom dni. Kontroverzní příplatek nám zdůvodnil budoucí správce areálu Jirka Muric slovy: „Při těch cenách nám tu přece nemůže každej chlemtat vodu jen tak zadarmo“.

Vstupy pro 4 výkonná čerpadla už jsou usazeny.
Vstupy pro 4 výkonná čerpadla už jsou usazeny.

Pozvánka do Brna

Závěrem tedy popřejme do Brna, aby stavba nenabrala nějaký skluz a brněnští vodáci už teď zvou všechny, aby si ve svých kalendářích vyhradili místo na 1. duben 2024, kdy se bude kanál slavnostně otevírat za přítomnosti primátorky města.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: