Záchrana, technika jízdy a bezpečný pohyb na divoké vodě

Těmito slovy by se dal shrnout akreditovaný kurz pořádaný Vodáckým centrem ze Znojma. Už druhým rokem proběhl v Českých Budějovicích jeden z modulů akreditovaného kurzu „Instruktor Vodní turistiky“, a sice kurz Základů záchrany a techniky a taktiky jízdy na WW, který pořádá Vodácké centrum a vodácký oddíl Neptun ze Znojma.

Ježdění na vodě, a nemusí to být přímo divoká voda, stačí i běžně tekoucí řeka, je sport jako každý jiný, nese s sebou určitá rizika a vyžaduje určité znalosti a dovednosti, díky kterým umíme čelit i předcházet nebezpečným situacím. A právě proto pořádáme již druhým rokem kurz, který by měl účastníky tyto základní dovednosti naučit a pomoci jim pochopit možná rizika s divokou vodou spojená.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Začínáme v pátek brzy ráno jak jinak, než krátkým úvodem a teorií. Seznamujeme se s nezbytným vybavením na divoké vodě a základními záchrannými pomůckami. Jsme ale na outdoorovém vodáckém kurzu, takže žádné dlouhé přednášky na suchu. Primární je, vše si vyzkoušet v praxi a na vlastní kůži. Tedy rychle převléci a honem k vodě.

První den je zasvěcen hlavně technikám záchrany, kterou lze provádět ze břehu a protože nejdříve chceme pochopit, jak se divoká voda vlastně chová a jak se v ní máme chovat my, nejprve cvičíme sebezáchranu. Plaveme pasivně i aktivně a postupně se z lehčích terénů dostáváme do těžších míst se silnějšími rozhraními, kde se učíme plavat přes válce a větší vlny. Samozřejmě se pohybujeme, na umělém kanále, kde je díky hladkému betonovému dnu a plastovým překážkám vytvořeno bezpečné prostředí pro všechny zúčastněné.

Ukázka pasivního plavání / F: Vodácké centrum Znojmo

Ale protože sebezáchrana není vždy úplně stoprocentně možná, musíme se posunout i k dalším technikám. Nejbezpečnější způsob, jak někoho dostat z vody, je pro zachránce hod házečkou, a tak trénujeme, házíme, lovíme plaváčky, přetahujeme raněné a rozšiřujeme si znalosti o zásadách bezpečnosti pro zachránce, bezpečnou práci s lanem a zjišťujeme, že není lano jako lano, a jak je důležité používat kvalitní vybavení. Učíme se také jak správně a bezpečně zajistit upoutaného záchranáře, jaká jsou rizika a jak jim předcházet. Společně si vyzkoušíme vyprostit zaklíněnou loď, nebo jiný materiál.

Na závěr odpoledne si vyzkoušíme první dvě simulace krizových situací, kde si otestujeme naše naučené dovednosti za první den.

Technnika a taktika jízdy na nafukovací deblovce / F: Vodácké centrum Znojmo

Další dny se pak věnujeme hlavně technice jízdy. Na začátku všichni drilujeme deblové kánoe. Přejezdy, náklony, závěsy, správné načasování, je to dřina a občas je nutná i sebezáchrana s lodí. Ještě že jsme si to den před tím všechno nacvičili. Je ale vidět, že trénink dělá mistry a v poledne už nám na vlně jezdí několik velmi slušně pádlujících posádek.

Kdo je spíše kajakář, má možnost si to odpoledne zajet i na kajaku. Kromě intenzivního tréninku přímo v kanále, cvičíme i na klidné vodě, cvičení stability, správná technika záběru. Vymetáme vracáky v celém kanále a snažíme se u toho vypadat co nejlépe a nejelegantněji.

Technika a taktika jízdy na kajaku / F: Vodácké centrum Znojmo

V neděli dopoledne si pak osvojíme i taktiku jízdy na raftu s nezkušenou posádkou. Učíme se flipovat a nalézat zpět do raftu. I na klidné vodě je to pěkný oříšek. Při ježdění pak zjišťujeme, že vše je jinak, žádné závody vpřed, ba naopak pěkně bezpečně a na jistotu se učíme zajíždět do vracáků, na kontra, a pasivním způsobem. Všichni zjišťují, že myslet několik záběrů dopředu je jednou z hlavních guidových dovedností, protože ve správný moment musí přijít ty správné pokyny posádce. Samozřejmě, že za půl dne z nikoho guida neuděláme, ale to ani není cílem tohoto kurzu. Absolvent kurzu záchrany a jízdy na WW, by měl mít praktickou zkušenost, jak se na takovém „tanku“ vůbec jezdí a osahat si v základu pozici guida.

Závěrečný den kurzu odpoledne už pak propojíme veškeré dovednosti, které jsme se naučili. ZÁCHRANU i JEŽDĚNÍ. Nejdříve přichází nácvik záchrany plaváčka pomocí lodě (z kajaku, ale i z deblovky) a následně správná záchrana plovoucího materiálu. Ve chvíli, kdy všichni zvládáme odlovit kamaráda i loď v rychlejším proudu, následuje „maturita“ v podobě simulací krizových situací, které mohou na vodě nastat. Máme možnost vyzkoušet si záchranu komplexně v reálném čase a pod určitým tlakem stresu. Začínáme lehčími situacemi, až po ty fyzicky i psychicky náročnější. Ve všech ohledech se nám však daří zužitkovat vše, co jsme se na kurzu naučili.

Záchrana plavajícího pomocí kajaku / F: Vodácké centrum Znojmo

Po třídenním intenzivním kurzu jsme fyzicky zničení, ale odjíždíme se skvělým pocitem dobré práce a hlavně s nově nabitými dovednostmi, které mohou zachránit život.

Kurz je koncipován pro všechny, kteří ježdění na vodě myslí vážně. Záleží jim na jejich bezpečí a bezpečí jejich blízkých, pro pedagogy, vedoucí vodáckých oddílů apod. V určitých tématech kurz navazuje na 40ti hodinový akreditovaný modul Vodácký průvodce do WW II, nebo na Kurz vodní turistiky pro pedagogy, jejichž absolvování, ale není pro tento kurz podmínkou.

Honza

Já jen věřím, že ty lidi učíte pořádně. Zrovna na Vrbném často vídám pobíhat různé kurzy (často s hustoakčními nápisy jako rescue academy nebo instructor apod.) a někdy je mi smutno, jak jsou ti lidé učeni hodit házečku ve stylu nákupní tašky, nebo jak skáčou upoutance se smyčkami provazu v ruce, který tam pak okolo nich různě vlaje, pluje, visí a hrozí průšvihem. Ze všech kurzů, co tam vídám (a že jich není do roka málo) tak nejlépe asi HZS, relativně slušně AČR (jak odkud). Komerční akce jak kdo, většinou nejlépe ti skromnější bez různých „instructorů“ a „academií“ na vestách.

Petra

Souhlasím, že kvality těchto kurzů jsou bohužel velmi různé :-/
Pojeď se příště o kvalitě přesvědčit s námi – na vlastní kůži 🙂
Nikdy není na škodu potrénovat si záchranu, třeba s partou kamarádů, se kterými jezdíš.