Náš oddíl ŘEKA klub pro vodní sporty z.s. byl i letos pověřen Českým svazem kanoistů pořádáním závodu ČPV na řece Sázavě. Závod jsme pořádali 14. 5. 2016 a byl to již 60. ročník.
Závody od roku 1977 pořádá náš oddíl, byť se v průběhu let měnilo jeho jméno. Já i všichni funkcionáři se v různých funkcích podílíme na přípravě závodů posledních dvacet let.
Stavba trati
Výklad trati
Nastala sobota ráno, vylezlo sluníčko a vhledem k tomu, že tu a tam sprchlo, vodní stav se ustálil mezi 65-66 cm, což je sice méně než optimum pro závody, ale stav vody byl lepší než vloni. Přihlásilo se nám 210 závodních lodí, tento počet představuje lepší průměr. Po skončení registrace se všichni závodníci zúčastnili výkladu tratě, včetně upozornění na nebezpečná místa. Hned po výkladu trati následovalo losování hodnotných cen, za které všem sponzorům ještě jednou děkuji. V 10:30 začal start za pomoci nového startovacího zařízení, které jsme pořídili za přispění Českého svazu kanoistů.
Telefonát z Brejlova
Ve 12:20 jsme odstartovali posledního závodníka a začali jsme uklízet prostor startu. Najednou ve 12:41 telefonát od rozhodčí z Brejlova, která říkala, že se tam topí člověk a že mají vlivem špatného signálu problém v komunikaci na lince tísňového volání. Jeden člověk okamžitě začal volat na záchranku a vysvětloval, kde se nalézá jez Brejlov a co se tam stalo. My ostatní jsme vyrazili na Brejlov.
Vytažená loď s volně loženými vestami
Až v tento okamžik jsem si všiml, že jez i okolí je plné nejenom závodníků, kteří všichni pomáhali se záchrannými pracemi, ale i loděmi z půjčoven, které tam spíše překážely a jejich posádky nečinně přihlížely.
Rád bych poděkoval všem závodníkům, rozhodčím i ostatním, kteří se snažili zachránit liský život a vyslovil jim svůj velký obdiv.
Poté jsem nechal vyklidit prostor jezu, k poškozené posádce se nikdo nehlásil. Jeden z rozhodčích spolu s hlavním rozhodčím přivezli z pravého břehu sud s osobními věcmi obou nešťastníků, který byl cca 100m pod jezem a předali jej policii. Poté jsem začal zjišťovat, jak k celé situaci došlo a kdo je posádka lodě.
Kde se vzali?
Posádku lodě tvořili dva členové programu Erasmus, kteří seděli na lodi poprvé.
Chtěl bych na tomto místě apelovat na všechny, že i za malé vody je Sázava v úseku Týnec-Pikovice tekoucí vodou a nelze, aby ji jeli na jedné lodi dva lidé, kteří nemají zkušenosti s ovládáním lodě, ani se čtením vody a už vůbec nedovedou odhadnout, kam voda loď táhne.
V osudný okamžik najely do bývalého náhonu dvě lodě. Posádka jedné z nich strhla bránu číslo 5 a druhá, která jela těsně podél pravého břehu, se otočila špičkou proti proudu a namotala se na pilíř.
Tato loď patřila do skupiny cca 25 lodí. Nevím kolik bylo průvodcovských lodí, ale já sám bych byl schopen bezpečně hlídat maximálně 5 lodí a pokud by to byly lodě, které neumí plnit zadané pokyny, tak max. 3 lodě. Jak je možné že nikdo nezjistil, že mu chybí kamarádi? A pokud zjistil, proč nic nedělal?
Trať nebyla nebezpečná!
Na různých diskuzích na webu jsme obviňováni, že jsme postavili branky do těžkého místa.
Na jednom z brankovišť
Na jednom z brankovišť
V tento okamžik neznám výsledek pitvy, ale helma s vestou by utonulému při nárazu určitě neublížily, domnívám se, že helma by mu pomohla (vzhledem k poranění hlavy).
Prosím všechny, kdo čtete tento článek, abyste si uvědomili, že trať závodu má být podle pravidel peřejnatá, rychle tekoucí voda, která obsahuje rozmanité přírodní překážky a obtížnost má odpovídat významu závodu. Dále každý závodník podepisuje, že jede na vlatní nebezpečí a musí být vybaven vestou, helmou a mít loď vybavenou proti potopení. Je jeho povinností se na výkladu trati seznámit s tratí a jejím nebezpečím. Toto všichni závodníci splňují, a proto jsme taky nikdy se závodníky neměli nikde problémy. Je pravda, že jsme z tohoto pilíře už párkrát tahali lodě, a to i mimo termín závodů, ale nikdy to nebyli závodníci. Proto prosím všechny bez zkušeností a patřičného vybavení, aby se nesnažili najíždět místa s brankami a projíždet je. To platí nejen na Sázavě, ale i na ostatních řekách a potocích. Najděte si co nejjednodušší průjezd, a když si nejste jisti, tak loď raději přeneste a přitom pozorujte, jak jedou ostatní a co voda s jejich lodí dělá.
Co říci závěrem?
1. Doufám, že článek s touto tematikou píšu naposledy
2. Ještě jednou moc děkuji všem, kdo se podíleli na záchraně.
3. Příští rok označím toto místo lebkou a nápisem „jen pro závodníky“.
4. Toto brankoviště bude ve výsledcích závodu zrušeno.
Tomáš Antonín
ředitel závodu
Jeste jednou se zeptam,snad se mi dostane nejake kloudne odpovedi..Toto misto bylo jiz nekolikrat dejistem tragicke udalosti-nejen,ze lod se muze namotat na pilir,ale pod hladinou jsou (nebo alespon byvaly) kovove vzpery,ktere mohou lod osklive prorvat.Loni a predloni bylo toto misto oznaceno paskou pro zakaz vstupu,cervenymi faborky a rovnez na ne upozornovali v pujcovnach.Proc letos nic takoveho nebylo??Kdyz jste trat staveli,vedeli jste o tomto potencionalnim nebezpeci?
Rozhodne nezpochybnuji,ze tito lide,kteri nemeli s vodou zadne zkusenosti,na tomro useku bez instruktora nemeli co pohledavat.Je to nestastna udalost, ke ktere muze dojit kdekoli,ale prekvapuje me,ze se to opet stalo v miste,ktere ke tomto uz tak nejak proflakle..
Ahoj Lucie
v půjčovně Bisport byli na toto nebezpečí upozorněni. navíc na jezech na Sázavě jsou info cedule o následujích jezech. Na tomto místě došlo skutečně již před tím k jednnomu utonutí, ze stejné příčiny. Banner půjčovny, upozorňující na nebezpečí jezu někdo dávno před akcí sroloval. Nicméně, nemáš pravdu v tom , že tito lidé neměli instruktora. Byli součástí organizovaného výletu vysoké školy, půjčili si vybavení v Bisportu, dostalo se jim poučení mimo jiné i o nebezpečí na jezech, byl jim nabídnut kvalifikovaný doprovod. Organizátoři výletu ale doprovod odmítli s tím , že mají vlastní.
O tom , do jaké míry byl doprovod kvalifikován značí i to, že od Brejlova odjeli, aniž zjistili, že prostě nemají loď. Ta neštastná událost byla důsledkem řady menších chyb ještě před tím , nežli se ta deblovka převrhla.
1/ podle mne na 20-25 lodí tříčlenný doprovod je zoufale málo
2/ jsem li upozorněn na nebzepčné místo, tak právě v tom místě mám oči i vzadu
3/ v případě takového umění, jako předvedly ty posádky, je buď nepustím dolů a honím je na oleji, anebo je přinutím k tomu, že budou mít jak vestu tak helmu na sobě.
4/ ty co neuposlechnou bez pardonu vysadím na břeh.
Nechtěl bych být v kůži pořadatelů výletu. Budou mít co vysvětlovat policii.
Pořadetalé se pro příští rok poučili a dají zam ceduli.
Prosím, přestaňme se snažit udělat svět sterilní a gumový, život prostě není bezpečný a nikdy nebude.
ešus
Ahoj Lucie
v půjčovně Bisport byli na toto nebezpečí upozorněni. navíc na jezech na Sázavě jsou info cedule o následujích jezech. Na tomto místě došlo skutečně již před tím k jednnomu utonutí, ze stejné příčiny. Banner půjčovny, upozorňující na nebezpečí jezu někdo dávno před akcí sroloval. Nicméně, nemáš pravdu v tom , že tito lidé neměli instruktora. Byli součástí organizovaného výletu vysoké školy, půjčili si vybavení v Bisportu, dostalo se jim poučení mimo jiné i o nebezpečí na jezech, byl jim nabídnut kvalifikovaný doprovod. Organizátoři výletu ale doprovod odmítli s tím , že mají vlastní.
O tom , do jaké míry byl doprovod kvalifikován značí i to, že od Brejlova odjeli, aniž zjistili, že prostě nemají loď. Ta neštastná událost byla důsledkem řady menších chyb ještě před tím , nežli se ta deblovka převrhla.
1/ podle mne na 20-25 lodí tříčlenný doprovod je zoufale málo
2/ jsem li upozorněn na nebzepčné místo, tak právě v tom místě mám oči i vzadu
3/ v případě takového umění, jako předvedly ty posádky, je buď nepustím dolů a honím je na oleji, anebo je přinutím k tomu, že budou mít jak vestu tak helmu na sobě.
4/ ty co neuposlechnou bez pardonu vysadím na břeh.
Nechtěl bych být v kůži pořadatelů výletu. Budou mít co vysvětlovat policii.
Pořadetalé se pro příští rok poučili a dají zam ceduli.
Prosím, přestaňme se snažit udělat svět sterilní a gumový, život prostě není bezpečný a nikdy nebude.
ešus
Lucie,přečti si pořádně celý článek.Na tvé otázky tam najdeš vyčerpávající odpovědi.
Kiwi.
Ešusi, děkuji za info. Byla jsem na tomto úseku o víkendu před touto nešťastnou nehodou jako jedna z vedoucích skupiny 18ti lidí. V Bisportu jsme vyfasovali klasické malé mapky, nic víc. Chtěla jsem jí dohledat, želbohu zmizela někde v propadlišti dějin . Jsem si ale celkem jistá, že tam žádná výstraha nebyla. Na vodě jsem si také nevšimla žádného upozornění (koukám zpětně na video z gopro kamery a skutečně tam nic nebylo!). Vše, co se snažím říct je, že mi přijde, že haló, které vzniklo po předchozí nehodě prostě s postupem času vybledlo a musela se stát další tragédie, aby se něco dělo :/ Nelze z toho nikoho vinit, ani se o to nesnažím, jen mě to prostě zaráží.
Kiwi, četla jsem tento, i několik dalších článků velmi pozorně 😉
Ahoj Lucko, tvoje první věta leccos vysvětluje. Podle mého názoru vedoucí skupiny lidí, ať už formální, se všemy „papíry“ nebo neformální musí být schopen vyhodnotit a zvládat situaci přímo na řece a ne se spoléhat na mapku nebo informace z půjčovny. Příprava, shánění informací na internetu je fajn, ale život není internet. A spoléhat, že „někdo“ ti všecho nebezpečné označí cedulí taky nejde. Takže když někomu řeknu „pojeď se mnou na vodu“ je potřeba si taky uvědomit, co všecho s tím souvisí a jestli na to mám.
Ahoj Lucko
Hledání informací nenchávám jako letitý vodák jen na půjčovnách, ale jako vedoucí si hledám informace sám, a to ať už v kilometrážích, vodáckých mapách. nebo vodáckých webech. Zrovna tenhle jez je popsán docela podorbně va http://www.nebezpecnejezy.cz . Bohužel mám stále silnější pocit toho, že dost tento problém souvisí s komercoinalizací vodní turistiky, respektive s tím , že zároveň se zaplacením půjčovného za vybavení jsem si také zaplatil zároveň spoust dalšího servisu kolem, a to i včetně toho, že vůči mně mají ostatní povinnost mne ve zdraví provézt až dolů včetně podání vyčerpávajících informací. Takhle to ale nikde v adrenalinovějších sportech nefunguje. Tady platí stré známé „voják se strará, vják má“ . prostě o informace se musím především postarat já sám, a pokud možno z několika zdrojů, nejen od kamarádů.
Inforamčních zdojů kolem nás je dost a dost. Zejména pokud vedu nějakou skupinu lidí, tak předvším já jako vedoucí musím mít těch informací spíš víc nežli méně.
Ahoj a hezkou vodu přeje Ešus
Na té mapce mají ten jez a šipkou vyznačenou propust. Do náhonu je křížek. je něco nejasné?
Ahoj Lucie a ostatni pitvači.Jezdím na vodu už dlouho, a kromě toho, že mne baví pádlování na více či méně divoké vodě si velmi cením lidí, kteří se kolem tohoto sportu pohybují. Každý z nich ví, že pokud si chci pádlování užít,musím strávit poměrně hodně času tréningem.Všichni si kontinuálně při tomto sportu volí míru rizika skládající se z kombinace divokosti řeky, mé okamžité zdatnosti a hlavně z rozhodování sám za sebe, co mohu zkusit jet a co ne.Většina z nich si žažila chvíli, kdy jim živel-voda více, či méně brutálním způsobem vysvětlovala…takhle to nepůjde.Nikoho z nich by nenapadlo dlouze pitvat kdo za to může. Je to jednoduché – ten co drží pádlo a sám za sebe se rozhodl, že tohle zkusí jet.Byl bych opravdu nerad, aby se tento krásný sport stal terčem pitvání blahobytem zdegenerovaných humanistů, kteří začnou prosazovat, že na vodu má právo jet každý a bez tréningu a že za jeho bezpečí zodpovídá společnost.Když si půjčíš vrtačku, nikdo ti nebude psát návod, aby sis nevrtala koleno.Když si půjčíš loď a nejsi blb, podíváš se do mapy, nebo na internet, který dnes obsahuje o každém ůseku řeky podrobné informace.Každý si může individuálně zhodnotit co bude na řece dělat a rozhodnout se, že se třeba dovybaví.Kdo to neudělá, stane se mu, stejně jako většině lidí co se pádlováním baví, že mu živel-voda více, či méně brutálním způsobem vysvěltí….takhle to nepůjde.
Martine,naprosto perfektě jsi to napsal,líp už to snad ani nejde.Tady se pořád hledá,kdo za to může.Je to právě ten,co drží to pádlo,nikoli pořadatel,nebo půjčovna,to si musí každý,kdo na vodu vyráží uvědomit.Pokud byl svéprávný,musí si být vědom toho co dělá.
Sakra lidi, já nemluvím o sobě! Já na vodu jezdím mnoho let, klepu, že zatím jsem nemusela řešit žádnou nepříjemnou situaci, vždy jsme dokázali potencionální nebezpečí vyhodnotit. Ano, znám nebezpecnejezy.cz, znám weby hlásných a povodňových stavů řek, jezdím s kilometráží a jezy a nebezpečná místa obhlížím.
Mluvím o tom, že když přijde nějaký „klient“ do půjčovny (ano Ešusi, mluvím o těch komerčních vodácích), mnohdy jsou to pro něj jediné informace o nebezpečí. A co si budeme povídat, těch začátečníků, opilců a „lam“ jezdí na Sázavu v tomto úseku mnoho.
A pozastavuji se hlavně nad tím, že loňské roky tam výstraha byla a letos ne.
Osobně si myslím že hledad selhání na straně pořadatelů je nesmysl. Nikdy nemůžeš myslet na všechno a za všechny. A podle fotek ta branka byla umístěná slušně a nebylo to nebezpečné pro někoho kdo ví na ketré straně se drží pádlo.Navíc v závodní dráze neměli co dělat. Jediný kdo to mohl ovlivnit byl jejich doprovod a oni sami.Taky si nemyslím že by chybovala půjčovna. Jejich povinností neni myslet za své klienty. Když se blbě namotáš tak se můžeš utopit na každym druhym šutru tam kde to teče.
Tento příspěvek byl redakcí smazán jako nevhodný
Nejnovější články
Vodácký vánoční balíček 2024: Funkční triko Sensor + roční předplatné Pádlera
Zimní kondiční příprava – jak na ni?
Rocks & Water: Tacos a vodopády
Zajímavé vybavení
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Kalendář akcí
Seakajaková jízda Praha – Mělník
Mikulášská Orlice
Vánoční Sázava
Štědrodenní Ohře
Vánoční jízda – poslední jízda po Lužnici
Vodácký bazar
Kajak Liquidlogic Stomper 90
Suche kalhoty Palm S
Detská plávacia vesta PALM
Kajak Necky Jive 8:10 a kajak Železný