Po dvou sezónách na Beastovi jsem se na Rizze vyloženě těšil a bylo mi jasné, že se nevyhnu přímému srovnání.
Testoval: Šimon Babíček
Dodává: HG sport, www.hgsport.cz
Údaje výrobce:
Materiál: HTP plast
Délka: 270 cm
Šířka: 66 cm
Hmotnost: 20 kg
Objem: 320 l
Hmotnost jezdce: 50–80 kg
Kokpit: 92 x 54 cm
Infocena: 34 900 Kč
„Ty chceš Rizz? To je holčičí loď!“
„Rizz? To bude jenom malej Beast!“
„Bude krátkej a pomalej.“
„Dvě dobrý lodě za sebou nikdy Prijon neudělal.“Přiznám se, že mne ty pochybnosti potěšily. O nudných a špatných věcech se nemluví, ani nepíše. Prijon se za poslední roky definitivně vrátil mezi lodě s nimiž se musí počítat. Od chvíle, kdy vznikl Cocaine, bylo jasné, že nové designy míří správným směrem a Beast je svébytná loď, která to definitivně potvrdila. Co Rizz? Bude mě bavit, budu se na něm cítit bezpečně? Potřebuji ho?
Na první pohled
Rizz za mnou přijel na Soču a ihned udělal dojem. Prijon opouští estetiku základních barev a experimentuje. Vždy ho limitovala technologie výroby a nemohl dělat líbivé multicolor varianty. Nyní však spojuje výrazné a zajímavé barvy skořepiny s podtrhujícími tóny madel a nálepek. Loď musí být krásná, protože v ní sedíš celý den, občas je ti na vodě ouvej a chceš barvu, která ti zvedne náladu, a taky vypadá výborně na fotkách. Doslova mne nadchlo, že obšití opěrek barevně koresponduje s barvou madel. Drobný detail, který naznačuje, že designéři přemýšlí nad každým detailem.
Rizze můžeš mít ve třech barvách – neonově žlutá, svěží tyrkysová a elegantní růžová. Základní barvu skořepiny doplňují hliníková madla a nálepky v růžové a tyrkysové. Povrch je matný a lodě působí elegantně i na břehu. Ovšem na divoké vodě vynikají svěží barvy a jednoduché linie ještě více. Multicolory mají tendenci splývat s peřejemi, jednobarevná loď na řece vyniká a na fotkách ji nemusíš hledat. Pět madel je elegantně a funkčně rozmístěno, dobře se do nich cvakají karabiny i se snadno chytají rukou a v prohlubních je dost místa i pro pořádné „pracky“. Prolisy na palubě zvyšují i tak dobrou tuhost prázdné skořepiny a zároveň drží vyztužovací pěnu na svém místě. Loď je vyrobená, pro Prijon tradiční, technologií vyfukování a materiál HTP je pevný a houževnatý, výborně klouže po kamenech a stoprocentně dřív loď prošoupeš než praskneš.
Nakouknutí do kokpitu
Sezení PR-X bylo představeno už v loňské recenzi na Beasta, takže jej nebudu dlouze popisovat. Jsem rád, že se nenaplnily původní pesimistické odhady, že se sezení rozpadne za polovinu sezóny. Naopak se zdá, že se objevuje nový směr, kterým by se tato kategorie lodí mohla ubírat a otevírá se prostor pro lehké creekovky s plnohodnotným sezením. Došlo ke změně textilií a nové jsou výrazně příjemnější a méně kloužou. Kokpit je velký a ve spojení s přední pěnou umožňuje snadné opuštění lodi i při nepříjemných situacích. Úpravy se dočkaly i stehenní opěrky, které jsou blíže k sobě než u Beasta (o 3 cm) a pro menší jezdce je díky tomu posez výrazně pohodlnější. Nastavení sezení a výměna sedačky je otázkou okamžiku, takže možnost objednat si různé výšky sedačky mne doslova nadchla. Prostě chceš mít dvě! Nízkou na těžkou vodu a vysokou na závody nebo sportovní jízdu. Nebo jsi prostě drobnější a nechceš být v lodi utopený jako hříbek v mechu. Výborný krok k možnosti snadného přizpůsobení lodi. Trošku mě mrzí přední opěrka, která by mohla být pevnější – přece jen se nejedná o loď pro klidnou plavbu, ale agilní sporťák, který potřebuje přesné a citlivé ovládání.
Nastavení sezení? Sedneš a jedeš, ovšem pokud cítíš potřebu změnit předozadní polohu stehenních opěrek, tak to udělej doma, pusť si meditační hudbu a trpělivě si pohraj se šrouby (kvalitní T Imbus je schovaný v zádové opěrce).
Je to zmenšený Beast? Není!
Již na první pohled je jasné, že Rizz není zmenšený Beast. Rizz má 274 cm na délku a 64,5 cm na šířku, což je malinko jiný údaj, než oficiálně uvádí výrobce. Mně potěšil – je to jako se podívat do zrcadla a být vyšší a štíhlejší, než si myslím. Kajak váží opravdu výrobcem uváděných 20 kg, čehož si okamžitě všimli všichni, kdo jej vzali do ruky. Spodní hrana je velmi podobná jako u Beasta, její rozteč je 58 cm proti 62 cm u Beasta. Boky lodi jsou méně kolmé, dát loď na hranu by mělo být snadnější a manévrovatelnost by měla být vyšší. Co rocker? Zadní rocker má 24 cm (stejně jako Beast), přední má 39 cm (o 3 cm méně než Beast). Dno vykazuje podélný průhyb pod sedačkou 1,5 cm na metr, což je skvělé, protože loď bude dobře zrychlovat a nebude hrnout vodu. Zároveň to výrazně zvýší její ovladatelnost. Mohl bych srovnávat a měřit ještě dlouho, ale bylo jasné, že ji chci otestovat na vodě. Naložil jsem Rizze i Beasta a rozhodl se začít v Čunovu.
Jdeme na vodu
Posez je pohodlný a příjemný, užší horní paluba dovolí zasadit pádlo blíže k lodi. První záběry dávají tušit, že loď půjde hezky za pádlem. Dávám ji snadno na hranu. Předvídatelné a snadné přehranění, rychlý carving, pak flat spin, který je úplně snadný. Pouštím se do první sprintovky kanálem a dole si uvědomuji, že vůbec nevím, co napsat do recenze, protože jsem tu loď vůbec nevnímal, bavil jsem se s ní celou jízdu, stejně jako druhou, třetí, čtvrtou. Je rychlá, agilní, předvídatelná a rychle s ní srosteš. Zkusil jsem si dát jednu jízdu na „pasivního harleyistu“, což znamená jít hezky do záklonu, pořádně si lehnout na zádovku, dát ruce nahoru a každý druhý záběr kontra. Rizz je skvělý trenér, okamžitě ti dá najevo, že buď máš změnit styl nebo loď. Dobrou techniku bohatě odmění, laxnost potrestá. S tím souvisí, že jsem vyzkoušel i eskymování, které je mnohem jednodušší než na Beastovi a je to opravdu „jenom další záběr“.
Rizz je směrově stabilní a vyloženě jej baví rychlost. A to nejenom v přímém směru, ale i v brankových kombinacích. Snadno naskakuje vracáky, boofuje přes válce i přeskakuje vlny. Jezdec musí být aktivní, není to loď, kde necháš pádlo ve vodě na kormidýlko a hrneš se řekou jako špína do záchodu. Jezdit brány na dlouhý krk se s ní moc nedá, ale není na to ani určena. Boofování s tenčí zádí a negativním rockerem jde bez síly – stačí správné načasování a kontrolovaně letíš. Přední rocker a tvar dna oceňuji v rozbité vodě, kde loď menší problémy řeší bez zásahu jezdce, který se díky tomu může soustředit pouze na klíčové záběry.
A co na řece?
Během testování na přírodní vodě (Isel, Sanna, Ötz, Rienz, Noce, Soča, Möll, Mur) mě bavila zejména přesnost s níž se Rizz proplétá mezi překážkami na zablokovaných tocích. Přírodní stupně s obtížnějšími nájezdy boofuje, jako by o nic nešlo, po dopadu rychle odjíždí a nemá tendenci se zastavovat ve válcích. Problémy nastávají pouze v situacích, kdy ztrácíš nad lodí kontrolu. Projevuje se její nižší primární stabilita a je citlivější na působení turbulentní vody. K řešení stačí jeden kvalitní záběr, kterým ji vrátíš rychlost, a poslušnost i agilita jsou zpět. Na vodnatější řece vyšší obtížnosti lehce chybí délka i objem. Při mé hmotnosti 83 kg plus oblečení a několik kilogramů bezpečnostního materiálu bych do takového terénu už raději sáhl po objemnějším Beastovi.
Rizze bych si naopak rozhodně vzal na technické řeky, kde jde naplno využít jeho skvělá manévrovatelnost a přesnost. Na kanálech nenudí ani po hodinách a hodinách tréninku, dobře surfuje a brankové kombinace jsou pro něj radostnou částí tréninku. Užší dno, nastavitelnost výšky sezení a kompaktnější stehenní opěrky z něj dělají univerzální volbu pro menší kajakáře nebo pro kajakářky. Podaří se jim rychle nastavit optimální posez a užívat si řeku i kanál. Větší jezdci (nad 80 kg) dostanou bohatou porci zábavy a možnosti se rozvíjet na kanále i na technických řekách. Pro vodnatější a těžší úseky bych ale těžším kajakářům raději doporučil většího „bratra“.
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galerieBavil Tě článek? Můžeš podpořit naši tvorbu!
Tvoříme původní obsah a píšeme o všem, co se na české vodácké scéně děje. Žádné kopírování cizích zdrojů, všechno je ověřené na vlastní kůži. Tvorba takového obsahu ovšem něco stojí a budeme vděční za podporu naší práce! Využít můžeš QR kód nebo dar zaslat na účet 2801829432/2010 s variabilním symbolem 444999.
Děkujeme!
