Divoká Orlice a Orlice – přírodní řeky s minimem jezů

Na českých řekách jsou čím dál populárnější kratší vodácké výlety – na den, víkend nebo prodloužený víkend. Proč tomu tak je, bych řešil jindy. Teď bych rád předal jeden tip na super vodácký víkend ve Východních Čechách, jen kousek od Hradce Králové. Tím tipem jsou řeky Divoká Orlice a Orlice. Schválně, jestli vás zaujmou stejně, jako zaujaly naši partu…

Základní tábor uprostřed splouvaných úseků se vždycky hodí a přesně tak tomu je na Orlici. Vodácké tábořiště a půjčovna lodí RAMPA Sport v Týništi nad Orlicí přesně tohle splňuje. Přijedete na místo, zaparkujete, rozbijete tábor a dál už o vás bude kompletně postaráno. Luxus!

My přijeli v sobotu ráno a za chvíli už si to s námi personál půjčovny sunul na dnešní plavbu – Divokou Orlici z Kostelce nad Orlicí. Výsadek proběhl u silničního mostu na ř. km 15,4. Divoká Orlice tady připomíná spíš potok než řeku, ale to se, jak zjistíme, brzy mění. Než se dodávka otočí a zmizí, ptáme se ještě na jezy. Odpověď je jednoduchá: na Divoké Orlici nepotkáte ani jeden, až se připojí Tichá Orlice, přijde jez v Albrechticích nad Orlicí, ale ten nepřehlédnete a je to jasná obnáška. Někdo by byl možný zklamaný, že nebudou žádné šlajsny a podobné legrácky, ale my jsme rádi, bude to fajnová plavba po přírodní řece.

Divoká Orlice i Orlice jsou vhodné i pro plavbu s dětmi

Divoká Orlice

Jen nasedneme a trochu se uvelebíme v lodích, už jsme pryč z Kostelce a začíná příroda. Divoká Orlice se rozvlní v meandrech a jediné, co nám připomíná, že nejsme někde v úplné divočině, jsou sem tam elektrické dráty nebo malý mostek. Paráda! Sice to znamená, že není možné jen tak z řeky vystoupit a odejít, kde se člověku zlíbí, ale to snad nebude potřeba. Nějakých 18 kilásků do tábořiště v Týništi bychom měli do večera v pohodě zvládnout. Divoká Orlice nám v tom pomáhá proudem, který se zastavuje jen málokde.

Rád bych tady popsal, jak to na řece plyne, ale nedokážu to, protože si to pořádně nepamatuju. Situací, kdy jsme museli správně přečíst vodu v peřejkách, vyhnout se vrbičkám v ostřejších zatáčkách nebo pečlivě manévrovat okolo větví padlého kmene, bylo hodně. A byla to fakt zábava. Dokonce ani nevím, kde přesně jsme si udělali pauzu na písčině a opekli si špekáčky. Ale byl tam takový přístřešek z klacků… Celé to uteklo tak rychle, že jsme se až podivili, že už je za námi 15 km a zleva přitéká Tichá Orlice, čímž vzniká Orlice. Na voleji před výše zmíněným albrechtickým jezem jsme měli možnost všechny zážitky vstřebat.

Přenesení jezu bylo otázkou chvíle a po pár záběrech pádlem už jsme na tábořišti. Byla to pecka, jdeme to spláchnout havlíčkobrodskou Hořkou 11°, ale s mírou, zítra nás čeká něco podobného.

Orlice

Ráno vyrážíme brzy, abychom byli rozumně zpět v tábořišti a nejeli domů za tmy. Čeká nás okolo 18 km po vodě k silničnímu mostu u Nepasic a to chvíli zabere. Kdybychom nestíhali, jde vystoupit i jinde, ale to by byla škoda.

Relativně brzký start se nám daří a na vodě jsme hned od prvních chvil sami. Řeka dnes zmizí do sevření přírody ještě rychleji než včera. Velkou vodáckou událostí letošního roku se stalo obnovení meandru Jordán, kousek pod kempem, kde se řeka po 30 letech vrátila do svého původního koryta.

Kamenný práh dokáže zpestřit plavbu

Kdo by podle názvu čekal, že Orlice nebude tak divoká jako Divoká Orlice, spletl by se. Minimálně co se okolní přírody a meandrů týče, je podle nás Orlice jasně divočejší. Jak moc řeka meandruje, dokazuje i její délka. Vzdušnou čarou je to z Týniště do Nepasic necelých 10 km, po vodě ujedeme jednou tolik. Kormidelníci tedy moc rádi nejsou, protože už včera si s pádly ve vodě pěkně zakvedlali, ale co, rovně to umí kočírovat každej, jen ať háčkům ukážou, co v nich je.

Celý úsek je zase bez jezů! Z toho jsme úplně vedle. Pravda, jeden kamenný stupeň, který byl za naší vody (po načtení stopy ze břehu) dobře sjízdný, jsme potkali, ale je to spíš taková větší peřej než opravdický jez. Jinak meandry, mělčiny, peřejky a řeka v přírodě. Pod Krňovicemi visí na zpestření i pár slalomových branek, kde můžete zjistit, jak dobře to s kánoí umíte. My jsme šťouchli tak půlku…

Posezení u piva a kytary na vodácké základně v Týništi nad Orlicí

I na spojené Orlici nám plavba rychle utekla a divili jsme se, že tady už se má vysedat.

Telefonát do Rampy, za chvíli je tu auto a brzy už vracíme lodě, balíme tábor, děkujeme za ubytování, stravu i vše ostatní a s milým personálem se domlouváme, že příště sem musíme přijet na delší dobu. Jednak je prý super zkusit si taky pořádnou „džungli“ na Tiché Orlici, a hlavně to tady není jenom o vodě. Okolní placatá krajina uspokojí i nenáročné cyklisty nebo pěší turisty a cílů, které stojí za to navštívit, je v okolí opravdu hodně. Jen se mrkněte do mapy, co všechno na vás vyskočí.

Takže příště zase na Orlicích ahoooj!

Půjčovna lodí RAMPA Sport

Otevřeno duben – září denně, od rána do večera. Vodácká hospůdka, tábořiště, vodácká ubytovna, dětské a volejbalové hřiště. Školní kurzy, firemní akce, rodinné oslavy. Vše v prostředí Přírodního parku Orlice. Cyklisté vítáni.

Více na:
www.rampasport.cz
www.facebook.com/VodackoTuristickeCentrumRampaSportNaReceOrlici
www.instagram.com/rampasport

Kontaktovat nás můžete na ra********@se****.cz nebo tel.: 773 285 141.