Inovované nafukovací kajaky GUMOTEX SWING 1 a SWING 2

Inovované nafukovací kajaky GUMOTEX SWING 1 a SWING 2

Tři měsíce jsme měli k dispozici nafukovací kajaky Swing 1 a Swing 2 od českého výrobce Gumotex. Jelikož se jedná o inovované modely, tak se v naší recenzi zaměříme právě na inovace a novinky než na celkové představen kajaků, které už jsou vodáckému světu dlouhá léta dobře známé.

Testovali: Petr Snížek s rodinou, Martin Bouzek
Dodává: Gumotex, www.gumotexcluny.cz


Údaje výrobce:
SWING 1
Materiál: Nitrilon
Délka: 316 cm
Šířka: 87 cm
Hmotnost: 11,3 kg
Maximální nosnost: 120 kg
Maximální tlak: 0,2 bar
Infocena: 24 875 Kč

SWING 2
Materiál: Nitrilon
Délka: 402 cm
Šířka: 87 cm
Hmotnost: 14,3 kg
Maximální nosnost: 220 kg
Maximální tlak: 0,2 bar
Infocena: 31 250 Kč

Nafukovací kajaky Gumotex Swing 1 a Swing 2.
Nafukovací kajaky Gumotex Swing 1 a Swing 2.

Kajaky Swing 1 a Swing 2 nejsou na trhu žádnou novinkou, protože jejich první verze spatřily světlo světa už před více než 10 lety. Byl to tehdy experiment, který ale znamenal razantní zlom ve směřování dalšího vývoje kajaků Gumotex. Swingy totiž byly první lodě vybavené kovovými výztuhami paluby, což se ukázalo jako efektivní vylepšení hned několika vlastností.

Protože nic netrvá věčně, došlo u povedených a oblíbených Swingů na postupnou modernizaci a vylepšování, až jsou z nich za ta léta vychytané loďky. Pojďme si tedy vylepšení představit a popsat zkušenosti z jejich používání.

Na co jsou Swingy určené?

Výrobce obě lodě popisuje jako rekreační kajaky určené na tekoucí řeky do obtížnosti až WW II, na jezera i na chráněné moře (zátoky apod.). S tímto určením bychom určitě souhlasili, ale na základě našich zkušeností bychom jej trochu upřesnili. Mnohem výstižnější by bylo vypíchnout určení zejména na tekoucí řeky do obtížnosti WW II, kde jsou obě lodě jako doma.

Výlet po Černé struze a Klejnárce se Swingem 2.
Výlet po Černé struze a Klejnárce se Swingem 2.

Prvním důvodem je vynikající stabilita, která je dána šířkou lodi a plochým dnem. I méně zkušeným jezdcům nebo dokonce začátečníkům toho Swingy dokážou hodně odpustit, což je pro první vodácké zkušenosti jistě usnadněním. Prakticky jsme si stabilitu ověřili hned dvakrát. Poprvé, když jsem ve Swingu 2 vozil sotva čtyřletou dceru, která si během jízdy byla schopná i stoupnout. A podruhé, když jsem do lodě posadil mého bratra, který v kajaku seděl jednou v životě před pětadvaceti lety – do lodě bez potíží nastoupil na vodě a během pádlování vůbec neřešil, že by se snad mohl převrátit.

Se Swingem 1 si v pohodě rozuměl i úplný začátečník.
Se Swingem 1 si v pohodě rozuměl i úplný začátečník.

Druhým důvodem je skvělá ovladatelnost,kterou oceníme hlavně v místech, kde řeky meandrují nebo je potřeba se vyhýbat překážkám. Jednomístný i dvoumístný Swing se točí jako na pětníku a s jeho ovládáním si díky tomu dokážou poradit i méně zdatní jezdci. V případě peřejí či vln navíc pomohou vysoké špice.

Naopak bychom trochu mírnili určení na jezera nebo uzavřené mořské zátoky. Pokud totiž v něčem Swingy pokulhávají, je to rychlost. Nelze říci, že nejedou, ale nemůžeme je zařadit mezi svižné lodě. Pokud se uživatel hodlá specializovat na „hladkou“ vodu, pak je určitě ve flotile Gumotex několik vhodnějších modelů. Točivost lze částečně korigovat nasazením směrové ploutvičky, ale na rychlosti vám ploutvička nepřidá.

Swing 2 je tak stabilní, že si v něm za jízdy v pohodě stoupne i malé dítě.
Swing 2 je tak stabilní, že si v něm za jízdy v pohodě stoupne i malé dítě.

Inovace a vylepšení

Barvy

Na první pohled nejvýraznější změnou je barevnost obou lodí, kde hraje prim černá barva použitá u obou verzí na dno a borty vyrobené z Nitrilonu a výrazně barevné paluby vyrobené z nylonu – u Swingu 1 je paluba sytě žlutá s drobným černým potiskem a u Swingu 2 tmavší modrá s bílým potiskem.

Vylepšené dno a špice

Dno obou kajaků je tvořeno jednou vzduchovou komorou, která je rozdělena na sedm menších válců menšího průměru. Dříve měly u Swingů všechny tyto válce stejný průměr a dno tím pádem bylo v podstatě ploché. Nově je prostřední válec o něco větší, takže tvoří jakýsi kýl, který napomáhá lodi držet směr. Nevýhodou je, že tento výraznější válec schytává nejvíc kontaktů s dnem a překážkami a bude tedy nejvíce trpět – holt něco za něco.

U Swingu 1 si vývojáři pohráli ještě s tvarem špice. Její profilování pomocí mezistěn je nyní výrazně delší, což znamená menší odpor vody při jízdě vpřed.

Dno obou verzí kajaku tvoří sedm válců. Prostřední válec má zvětšený průměr a funguje jako kýl.
Dno obou verzí kajaku tvoří sedm válců. Prostřední válec má zvětšený průměr a funguje jako kýl.

Vodotěsné zipy

Původní obyčejné zipy na palubách byly změněny na zipy vodotěsné. Jejich funkčnost jsme zkoušeli několika způsoby a vodu do kokpitu jen tak nepustí. Až jsme byli překvapeni. Jednoznačně palec nahoru. V kombinaci s použitím špricdeky, jejíž nasazení umožňuje plastovým prutem vyztužený límec a vodoodpudivou úpravou palub dostanete kajak, kde budete v suchu i v peřejích a vlnách.

Detail vodotěsného zipu na přední palubě Swingu 2.
Detail vodotěsného zipu na přední palubě Swingu 2.

Vylévací otvor a madla

U obou lodí přibyl vylévací otvor na zádi uzavíratelný gumovým špuntem. Ten u předchozích kajaků dost chyběl, protože vylévat loď po staru (otočit a překlápět ze strany na stranu) je opravdu nepohodlné. Paradoxně tedy v lodi přibyla díra, ale je to dobře 🙂

Novinkou u Swingu 1 i 2 je vylévací otvor uzaviratelný gumovým špuntem.
Novinkou u Swingu 1 i 2 je vylévací otvor uzaviratelný gumovým špuntem.

Inovovaná jsou také madla, který jsou nyní tvořena pevnou trubičkou z tuhé gumy, skrz kterou je provlečen plochý popruh. Toto řešení je oproti předchozímu pohodlnější do ruky (zejména, když je v lodi bagáž a je těžká) a výrazně trvanlivější.

Nově řešená madla se lépe drží a hodě toho vydrží.
Nově řešená madla se lépe drží a hodě toho vydrží.

Opěrka nohou a sedačky

Úprava opěrky nohou se povedla i nepovedla. Povedlo se, že je nyní uchycena dvoubodově a její vzdálenost si pádler může pohodlně nastavovat i během jízdy pomocí dvou plochých popruhů uchycených na žebříčkové spony umístěné v oblasti stehen. Dle našeho názoru se ale nepovedlo materiálové řešení – opěrka je vyrobena z bytelné cordury (což je v pořádku), ale její výplň není příliš pevná, takže pokud se o ni chceme opřít větší silou, má tendenci se pod nohami bortit. V tomto ohledu jsou nafukovací opěrky výrazně lepší.

Sedačky jsou tvořené pěnou a polyesterovým 3D úpletem a jsou pohodlné.
Sedačky jsou tvořené pěnou a polyesterovým 3D úpletem a jsou pohodlné.

Sedačky jsou vyrobeny z tužší pěny s obalem z odolného a rychle schnoucího materiálu (polyesterový 3D úplet), jejich uchycení je ovšem univerzální, takže umožňuje i použití jiných sedaček z portfolia Gumotex. Není to ale třeba, protože i tyto základní sedačky jsou pohodlné a díky možnosti nastavit si zádovou opěrku si je upravíte přesně pro sebe.

A co zůstalo?

Zůstalo třeba to, že Swingy se pořád vyrábějí z prověřeného a Gumotexem patentovaného materiálu Nitrilon, který se vyrábí přímo v Břeclavi na bázi přírodního kaučuku.

Se Swingem 1 na průzkumu polské Vratislavi.
Se Swingem 1 na průzkumu polské Vratislavi.

I nadále v kajacích najdeme dostatek úložného prostoru pro bagáž na jedno až dvoudenní výlety. Úložné prostory jsou pod přední i zadní palubou a část vybavení je možné dát taky pod křížené pruženky na obou palubách.

Velmi zajímavá je u obou lodí také hmotnost. Swingy se sice nemůžou rovnat s packrafty a dalšími minimalistickými plavidly, ale jejich hmotnost není o tolik větší (i přenášení Swingu 2 zvládne na pohodu jeden člověk) ovšem komfort a pohodlí je oproti minimalistickým lodím na úplně jiné úrovni. Nehledě na to, že Swingy jsou kryté lodě.

Oba Swingy jsou lehké. I dvoumístnou verzi hravě unese jeden dospělý.
Oba Swingy jsou lehké. I dvoumístnou verzi hravě unese jeden dospělý.

Suma sumárum

Musíme konstatovat, že inovace a vylepšení se povedly, což jsme si ověřili během tři měsíce dlouhého testování, při kterém jsme lodě použili na nejrůznějších terénech a v nejrůznějším obsazení od začátečníků či dětí až po velmi zkušené vodáky. Kromě nižší rychlosti, na kterou žehrali zejména ti zkušení, jsme v podstatě neshledali slabiny a spíše jsme si připomněli, jak fajn lodě vlastně Swingy jsou. Pokud hledáte super parťáka na české řeky, pak bude Swing určitě skvělá volba a neztratíte se s ním ani na jezerech nebo na moři.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: