Pokud řešíte neustálý problém s nafukováním lodí na vodě, možná se vše vyřeší přečtením návodu na výrobu účinného kompresoru.
Před 13 lety jsem si zakoupil pro vandrování okolo řek obytné auto, a vyvstal problém, jak přepravovat lodě. S kajaky nebyla potíž, ty se vejdou na výšku do speciálního držáku za obytnou nástavbu, ale s nafukovací kánoí to byl pomalu neřešitelný problém. Tahat ji na střechu auta a přivazovat pořád dokola je docela otrava.
Jak na to
Pro zimní karavaning jsem měl zakoupenou centrálu se spalovacím motorem. Takže nejjednodušší bylo po jízdě loď sfouknout a uložit do kufru. Pro nafukování jsem si zhotovil ze starého vysavače (Jupiter z 60. let) jednoduchou pumpu na 220 V. Tato pumpa mi slouží dodnes. Měla však menší výkon, a já musel loď dofukovat ručně (zase otrava). Rozhodl jsem se proto postavit si novou, s moderním motorem, který se používá v dnešních vysavačích. Jediný limitující faktor je maximální možný příkon, který má centrála utáhne, a to je cca 1 kW. Současný motor je oproti jupiterovskému o dost menší a má výrazně vyšší výkon. Cena nepřesahuje 1000 Kč. Vývoj se za 50 let přece jenom posunul. Vytipoval jsem si v katalogu Ety vysavač Eta Mio s příkonem 700 W a motor zakoupil jako náhradní díl přes servis Ety.
Jak to sestavit
Vlastní pumpa je tvořena motorem z vysavače, který je zabudován v tělese zhotoveném z kanalizačních tvarovek jmenovité světlosti 125 mm. Materiál PVC-U, z něhož jsou tvarovky zhotoveny je výborně spojitelný lepidly na tvrzené PVC. Motor (s turbínou) je zalepen v tělese „držák motoru“, který tvoří rozhraní mezi sací stranou a výtlačnou stranou pumpy. Všechny součásti umístěné na výtlačné straně pumpy (vypínač, kabelová průchodka) musí být osazeny pečlivě, jinak nám zbytečně utíká vzduch. Vlastní spojovací hadice je použita vysavačová. Na konci hadice je plnící koncovka, která ovládá ventil lodě a snižuje nutný tlak tím, že ventil otevírá při plnění. Při konstrukci pumpy jsem se snažil o co nejjednodušší řešení, ke všemu stačí pouze soustruh a stojanová vrtačka (víc toho doma nemám).
Uživatelé si musí být vědomi, že pumpa má omezený tlak vzduchu a že musí trochu dofoukat ručně. Protože je použit motor z vysavače, který je chlazen procházejícím vzduchem, tak si nelze myslet, že když pumpu nechám puštěnou 5 minut do jednoho válce, tak ho nafouknu víc. Proto je třeba i odmačkávat ručně ventil, protože jinak je na ventilu tlaková ztráta a zároveň se zbytečně přehřívá motor. Výsledkem v každém případě bude spálený motor.
Kolik za to
Jinak co se týče ceny dílů, pouzdro je z kanalizačních tvarovek (lze koupit v každé prodejně pro instalatéry). Cena jednoho dílce se pohybuje okolo 30 Kč, obráběný na soustruhu je pouze díl „držák motoru“ ostatní je možno udělat ručně pouze na vrtačce a s pilníkem. Motor lze koupit jako náhradní díl v Etě nebo přes nějaký servis (cena do 1000 Kč), jediné co je důležité je příkon a ten musí být menší než je výkon centrály. Pokud je k dispozici centrála 2 000 W tak lze použít libovolný motor. Snížit náklady na pumpu lze návštěvou sběrného dvora, a odvézt si odtud 5 vyhozených vysavačů, je skoro jisté, že 4 budou funkční, protože závada byla někde jinde než v motoru (regulátor výkonu, přívodní kabel, naviják,…). Po vyčištění a případně výměně uhlíků je motor zadarmo. Pokud se najde vysavač s příkonem okolo 700 W, tak asi bude mít i velmi podobné rozměry. Vzhledem k obalu pumpy z plastické hmoty si myslím, že by pumpa by mohla vyhovovat i po stránce elektrické bezpečnosti (pokud ji uživatel nepostaví do vody a nezapne (pak by ale zase mohl vyhrát Darwinovu cenu)). Pokud pumpu postavíme do písku tak vysavačový efekt ukáže, co umí a přemístí písek a štěrk dovnitř komor člunu. Proto používám pumpu naležato s krátkou hadicí (okolo 0,5m) a vložím ji vždy dovnitř člunu na dno.
Závěrem
Viděl jsem foukat lodě všemi možnými způsoby, nejkurióznější byl motorový fukar na listí, jehož cena dosahovala určitě ceny centrály. Běžně vyráběné pumpy na 12 V (autozásuvka) co do rychlosti nafoukání lodě nejsou výkonnější než ruční. Já používám jako zdroj elektrické energie 4 taktní centrálu Honda, což je dle mého názoru vrchol i co se týče bezpečnosti při napájení např. výpočetní techniky, pro vlastní pumpu lze použít i různé centrály z různých obchoďáků, kde se dají koupit již od 5 000 Kč. Kdo jezdí pravidelně a častěji ocení, že nemusí vázat vzducholoď na střechu a že ji nafoukne rychle. Při letošním zájezdu do Francie, kterého jsem se zúčastnil, jsme foukali asi 6 Barak 2 x denně, doba nafouknutí 1 lodě se pohybovala okolo 1 min, a za celou dobu jsem spálil méně než 1 litr benzinu.
Upozornění na konec: Při používání levných elektrocentrál může nastat situace, že když centrále dojde benzín, tak na několik okamžiků, těsně před „chcípnutím“ prudce stoupnou otáčky motoru, což může mít za následek zvýšení napětí centrály až na údajně 400 V. Co to udělá s jemnou technikou (laptopy, kamery) asi není nutno podotýkat. Doufám ale, že motor vysavače by si s tím poradil a pokud ne, tak ve sběrných dvorech jich čekají desítky na šanci na druhý život. Všem kutilům a kolegům vodákům přeje úspěch při práci na pumpě a jejím použití Zdeněk Princ.
Ty kráso…………to si autor opravdu myslí, že v době, kdy se dá koupit kompesorek na 12/24V na každé pumpě se někdo bude doma smolit s tímto? :-))))
Jaký výkon v litrech asi bude mít takový kompresor od benzínky??? Myslím, že rozdíl bude propastný.
mate pravdu.na co takové monstrum.kompresor na 12 v funguje spolehlivě.
zkusil jsi nekdy nafouknou lod kompresorem??? pocitam ze to trvalo tak 3 hodiny…
ty vole kompresos
rek na pumpě ti to nafouká max. jednbiou, víc ti nevydrží