Kajak Lettmann Olymp XRS 75 – vzkříšení legendy

Kajak Lettmann Olymp XRS 75 – vzkříšení legendy

Je to asi 55 let, co brány Lettmannu opustila loď s názvem Olymp z dílny Klause Lettmanna. Olymp byl evolucí dvou předchozích slalomových lodí Gyro a Slip této německé značky a získal si popularitu po celém světě. Vždyť jen v licenci jej stavělo 20 (!) výrobců lodí a s velkou pravděpodobností se tak stal nejkopírovanější lodí na světě. Po 55 letech se Olymp vrací na světovou scénu a míří na olympijské hry do Paříže 2024, kde se utká se svými konkurenty, kterým dala vzniknout nová olympijská disciplína – kayakcross. Olymp se řadí po bok lodím jako Zet Chili, Pyranha Ripper (v mnoha generacích), Spade Barracuda nebo RTM Paname. Krom posledně zmíněné jsem jezdil na všech a mohu je tedy dobře porovnat.

Testoval: Jan Beneš
Dodává: HG sport, www.hgsport.cz


Údaje výrobce:
Materiál: polyetylen
Délka: 274 cm
Šířka: 63,5 cm
Objem: 225 l
Hmotnost: 18 kg verze Creek / 16 kg verze Race
Jezdec: 60 – 90 kg
Infocena: 35 900 Kč

Kajak Lettmann Olymp XRS 75.

Olymp je loď, která se cítí jako doma na kanále nebo jednodušší divoké vodě do WW IV. Díky koncepci hodně zaměřené na závody je loď rychlá a obratná. Při jízdě dopředu jí její kapkovitý bokorys dovolí lehce zrychlit do závodní rychlosti, kterou však již zvýšíme pouze neúměrnou silou – konec konců je to fyzika a zákon, že odporová síla roste se čtvercem rychlosti, platí pro všechny lodě. Při dopředné jízdě mě fascinuje pohled na příď, která rozráží vodu tak nějak hladce a pěna, která se balí u špičky, je strhávána proudem pod loď. Nevím, jestli to byl záměr, ale tohle mně prostě baví.

Detail objemné přední špice.
Detail objemné přední špice.
Boční pohled na špici kajaku.
Boční pohled na špici kajaku.

Samozřejmě ale jízda na Olympu není o pozorování špičky na klidné vodě, což poznáte hned jak zavěsíte první vracáky. Kdo zvládá průjezdy vracáků nebo bran na závěs či odhoz si velmi rychle přijde na své, a kdo ne, má pod sebou loď, která dost odpouští, na zádi je stabilní a techniku si tedy tréninkem osvojí. Tohle je zároveň pro mě nejvýznamnější rozdíl oproti přímému konkurentu – ZET Chili, která potřebuje opravdu vytříbenou techniku, aby jízda na ní byla požitkem. Není třeba dodávat, že vytahovat techniku v kayakcrossové mele u brány je poněkud pošetilé. Stabilita na zádi a celkově předozadní stabilita lodi dovoluje použití i pro sjíždění řek, kde budete ohromeni, kolik triků z kanálu jste schopni dostat i na řeku.

Záď je hodně tenká.
Záď je hodně tenká.
Boční pohled na tenkou záď kajaku.
Boční pohled na tenkou záď kajaku.

Olymp dobře surfuje a na vlně je hodný. Hrany nejsou výrazné a plynulý přechod boku lodi do dna spolu s vysokým úhlem mezi bokem a dnem zajistí nezáludnost nejen na vodě, ale i při najetí na překážku nebo kámen. Paluba lodi nemá téměř žádné prolisy ani podobné prvky a je tak jednolitou plochou; z estetického pohledu tohle řeší Lettmann nabídkou barevných kombinací, které velké souvislé plochy „rozbijí“.

Sezení je vychytané a pohodlné.
Sezení je vychytané a pohodlné.

A sezení – to v Lettmannu prostě umí! Jako pro všechny jejich lodě si i u Olympa můžete zvolit dva druhy sedačky, které se liší vybráním na zadek a velikostí „boule“ mezi stehny, která je typická pro slalomové lodě. Zejména druhý typ sezení je ideální pro agresivnější jízdu, protože vás v lodi perfektně zafixuje. Kolenní a kyčelní opěrky jde také zvolit ve dvou velikostech, vždy platí, že ty větší vás svou plochou v lodi udrží lépe. Loď se nabízí pouze s posuvnou opěrkou nohou a pěny místo zrcadla objednat nelze – což je škoda. Standardem těchto „slalomových“ lodí jsou dvě bezpečností madla, jedno na přídi a jedno na zádi. Uvnitř lodi najdeme vertikální a horizontální držák na házečku a třeba lahev.

Olymp při testování v Troji.
Olymp při testování v Troji.

Plast je dle mého pocitu malinko měkčí než u konkurence, což je cítit hlavně při naskakování vln, jeho pevnost je však podobná. Loď nemá vylévací špunt, protože by se do zádi nevešel. Tvar lodi umožňuje úplné vylití lodě při otočení dnem nahoru i bez naklápění. Jako vystudovaného konstruktéra mé oko dráždí šrouby, které uchycují kolenní opěrky a středovou opěrku přímo skrz plast. Tohoto si ale můžeme všimnout u všech lodí Lettmanna a je potřeba dodat, že jsem neslyšel o případu, kdy by v těchto místech loď praskla.

Video z testování lodi v Norsku.

Olymp se vyrábí se velikostech 55 a 75, které poslouží jako vodítko pro ideální váhu jezdce v kilogramech. A také ve dvou variantách Creek a Race, které se liší tloušťkou materiálu a tedy hmotností. Pro nezávodního uživatele doporučuji zvolit variantu Creek, protože je loď pevnější a tedy méně náchylná na prasknutí. Olymp je ideální volbou pro ty, kdo se chtějí zlepšovat v technice jízdy na divoké vodě, ať už na řece nebo na kanále nebo použít techniky osvojené na kanále při jízdě na řece. Já používám rád Olymp místo slalomky na kanály, kde dostávají karbonové lodě zabrat (například kanál v Českém Vrbném) nebo si loď užívám na řekách, které dobře znám a vím, kde a jak tam můžu z lodi vytěžit maximum při zachování bezpečnosti.

 Líbí se mi:

  • Rychlost a obratnost
  • Na svou třídu vysoká stabilita na zádi
  • Skvělé sezení

Mohlo být lepší: 

  • Nemožnost objednání s pěnou namísto zrcadla

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: