Nafukovací kajak AQUADESIGN KOLOA 360 – stabilita na druhou

Nafukovací kajak AQUADESIGN KOLOA 360 – stabilita na druhou

K jarnímu testování jsme obdrželi nafukovací rekreační kajak Koloa 360, který kombinuje drop-stitch technologii a běžné nafukovací válce. S manželkou jsme tuto loďku vyvezli na klidné i tekoucí vody a podělíme se s vámi o své dojmy.

Koloa 360 je nafukovací kajak od francouzského výrobce Aquadesign a jak už bylo zmíněno v úvodu, je to loď kombinující technologii drop-stitch, která je zde použita na dně lodi a klasické nafukovací válcové komory v PVC, které tvoří borty. Kromě samotného kajaku na nás z transportního obalu vypadla ještě pumpa s manometrem, dvě demontovatelné plastové flosny a opravná sada.

Celkový pohled na kajak Koloa 360 od přídě.
Celkový pohled na kajak Koloa 360 od přídě.

Už při vybalování mě zaujala líbivá kombinace světlounké modré barvy s černými prvky. Rovněž mě zaujal veliký plastový díl v přední části lodi, který se později ukázal být nástavbou špice, která má za úkol zlepšit rozrážení vody a ochranu špice proti poškození. Pojďme to ale vzít popořadě.

Boční pohled na kajak Koloa 360.
Boční pohled na kajak Koloa 360.

Nejdřív trochu popisu

Nafukování lodi provádíme klasickými push-push ventily. Dno, nebo lépe řečeno drop-stitchovou výztuhu dna, pod níž je ještě jedna vrstva PVC tvořící skutečné dno, foukáme na 10 PSI, boční válce pak na pěkných 3,5 PSI – dno i válce jsou tak velmi tvrdé a dodávají lodi solidní tuhost. Průměr bočních válců je úctyhodných 27 cm, díky čemuž je loď hodně široká. V praxi to znamená, že člověk potřebuje delší pádlo a není schopen docílit správné techniky pádlování, ale to je u nafukovacích kajaků této nebo podobné konstrukce vcelku standard.

Dno kajaku je ploché a jsou na něm dva úchyty pro směrové ploutve.
Dno kajaku je ploché a jsou na něm dva úchyty pro směrové ploutve.

Přední i zadní špice je zakončena malými „nárazníky“ z tvrdého plastu a přední špice má na spodní straně již zmíněný plastový „kráječ vody“, který ovšem při našem využití neměl přílišný význam, protože byl během plavby celý nad vodou. Trochu mi to vrtalo hlavou a zjistil jsem, že podobně jsou na tom i pádleři vyfocení na stránkách výrobce. Nakonec jsem byl až tak zvědavý, že jsem se optal u výrobce a bylo mi sděleno, že primární funkcí této části lodi je ochrana před nárazy do překážek. Nevýhodu tento prvek představuje při balení lodi, protože bez něj by šla loď zabalit úsporněji. Přední i zadní špice jsou kryté malými palubkami z jednovrstvého PVC, přičemž ta zadní je opravdu malá. Ta přední je o něco větší a je na ní křížená pruženka jasně oranžové barvy, pod kterou lze uchytit drobnější předměty. Madla pro nošení najdeme klasicky na špicích a další jsou ještě na špicích z boku – přední špice má toto boční madlo vpravo a zadní vlevo. Tato boční madla se nám hodně líbila a vlastně jsme po nošení lodi ani jiná nevyužívali, je to opravdu komfortní řešení.

Přední paluba má kříženou pruženku sloužící k uložení drobnější bagáže.
Přední paluba má kříženou pruženku sloužící k uložení drobnější bagáže.

Na vnitřní straně bočních válců jsou připevněna kovová D očka, do kterých se pomocí kovových karabinek kotví popruhy od sedaček. Na dně lodě potom najdeme úchyty pro nožní opěrky, které tvoří plastová trubka s pěnovou omotávkou. Je to sice velmi jednoduché řešení, ale opřít se o ni dá docela obstojně, takže pro loď dané kategorie bohatě dostačuje a je výrazně lepší než žádná opěrka. Háček má polohu nožní opěrky danou, zadák může volit mezi dvěma polohami. Zbytek je potřeba doladit umístěním sedačky.

Detail předního plastového "nárazníku" a rozrážeče vody.
Detail předního plastového „nárazníku“ a rozrážeče vody.

Sedačky se do lodi pokládají na dno a přes popruhy na zadní straně vysoké zádově opěrky (velmi příjemné sezení) se kotví výše zmíněný způsobem k bortům. Systém popruhů umožňuje opravdu pečlivé nastavení zádové opěrky do požadované polohy. Sedačky jsou polstrované měkkou pěnou a na sedací a opěrné části potažené tkaninou, takže jsou příjemné i na holou kůži. To že nejsou podsedáky nijak ukotvené ke dnu nevadí, alespoň nám se tedy během testu nestalo, že by někam klouzaly.

Místa pro posádku je tu dostatek.
Místa pro posádku je tu dostatek.

Koloa 360 také disponuje samovylévacím systémem, který tvoří dva otvory v zadní polovině lodi, jež jsou uzavíratelné pomocí gumových špuntů. Ovládat se dají i během jízdy, takže si je zadák může otevřít jen v případě, že je to opravdu třeba.

Vylévací otvory mají šroubovací uzávěr.
Vylévací otvory mají šroubovací uzávěr.

Dno kajaku je ploché a jsou na něm dvě plastové lišty pro nasazení doplňkových ploutví. Špice je poměrně výrazně zvednutá, záď je o něco kratší a nezvedá se tak razantně.

Jdeme na vodu

Koloa 360 je primárně rekreační kajak určený zejména na klidné hladiny, ale výrobce udává, že se dokáže popasovat i s terénem obtížnosti až WW III. Samozřejmě jsme zkusili všechny možnosti.

Po usednutí do lodi a doštelování sedaček je patrné, že oba členové posádky mají dostatek místa.

Část testování probíhala na naší domácí řece Doubravě.
Část testování probíhala na naší domácí řece Doubravě.

A teď už pojďme na vodu. Absolutní dominantou této lodi je stabilita. Ať děláte cokoliv, tak kajak prostě sedí na plocho jako přibitý a musíte se opravdu hodně snažit, abyste ho převrátili. Tuto vlastnost zajisté ocení začátečníci nebo méně zkušení pádleři. Rychlost není ani závratná, ale kajak není ani vyložený hlemýžď, hodnotil bych to jako zlatý střed. Díky plochému dnu se loď perfektně otáčí. Pádlovat je kvůli značné šířce potřeba hodně ze široka a, jak už bylo uvedeno, mít opravdu dlouhé pádlo.

Na klidné a hluboké vodě bych doporučil přidat ploutve, které usnadní držení směru jízdy a umožní tak soustředit se hlavně na dopředné pádlování. Ploutve rovněž dokážou zabránit bočnímu větru, aby nás vychyloval ze směru jízdy, což je zejména na větších vodních plochách velmi důležité. Jen je třeba na přítomnost ploutví pamatovat v mělčích pasážích nebo když míříme na přistání – vím proč to píšu, samozřejmě jsem s nimi několikrát narazili. Na jednodenní výlety po klidné vodě bude loď super pro všechny, kdo od kajaku nečekají špičkový výkon a raději nechají dost práce na lodi samotné – stabilita, držení směru, …

Při pohledu zezadu je vidět, jak je kajak široký.
Při pohledu zezadu je vidět, jak je kajak široký.

Tekoucí vodu jsme zkoušeli na vodnatější řece obtížnosti WW II a tady kajak bez problémů obstál. Tuhost lodi je i v souvislých vlnách perfektní a pro posádku je to hodně příjemná vlastnost. Poměrně vysoká špice a masivní borty dobře vykryjí ledasjakou nástrahu kudrnaté vody a když vám náhodou někde cákne dovnitř, tak vodu pomocí špuntíků snadno vypustíte. Odtok není kdovíjak rychlý, ale nejsme na WW IV, že? I v peřejích platí, že hlavní doménou je vysoká stabilita, takže kajak dokáže provézt náročnějšími úseky i méně zdatné pádlery. Náročnější vodáci, kteří jsou zvyklí na pokročilejší techniky na ně na této lodi musí zapomenout – vjíždění do vracáků, přejezdy proudů a další prvky jízdy se musí uzpůsobit vlastnostem lodi.

Kajak je určený zejména na klidné vody.
Kajak je určený zejména na klidné vody.

Suma sumárum

Celkově bych Kolou 360 hodnotil jako povedený nafukovací kajak, který nabídne zejména začínajícím pádlerům mnoho komfortu do začátků a když dojde na nějakou náročnější akci (myšleno peřejnatou vodu), tak toho dokáže dost pochytat za ně. Na hladké vodě se na tomto kajaku nebude bát snad nikdo a splutí našich běžných turistických řek na něm bude hračka. K tomu přidejme vysokou tuhost, možnost opřít si nohy, dostatek vnitřního prostoru a (alespoň za mě) atraktivní vzhled.

P.S. Kdybyste chtěli pádlovat ve více lidech, tak je možné pořídit Kolou 400, která je třímístná.

Líbí se mi:

  • Tuhost lodi
  • Stabilita
  • Barevné provedení

Mohlo být lepší:

  • Obešel bych se bez předního nárazníku na dně

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: