Nafukovací kajak s drop-stitch dnem GUMOTEX SEASHINE – vydařený univerzál

Nafukovací kajak s drop-stitch dnem GUMOTEX SEASHINE – vydařený univerzál

Na loňské The Paddle Sports Show ve Štrasburku vyhrál kajak Seashine ocenění Paddle Sports Product of the Year v kategorii Inflatables a už tehdy jsem se těšil, až ho budu mít na recenzi. Letos na jaře jsem se dočkal, kajak řádně vyvětral a tady to máte.

Dodává: GUMOTEX, www.gumotexcluny.cz
Testovali: Petr Snížek, Marie Snížková, Martin Bouzek

Údaje výrobce:
Materiál: Nitrilon, Nitrilon + drop-stitch (dno)
Délka: 470 cm
Šířka: 83 cm
Hmotnost: 19 kg
Max. nosnost: 250 kg
Max. počet osob: 3
Počet vzduchových komor: 3
Rozměry při sbalení: 65 x 55 x 33 cm
Infocena: 56 900 Kč

Konstrukce

Seashine je v několika ohledech přelomovým modelem ve flotile nafukovacích kajaků Gumotex. Nejzajímavějším prvkem je bezesporu dno vyrobené z materiálu Nitrilon + drop-stitch, což už známe i z jiných gumotexích kajaků. Jenomže tady je navíc profilované do tvaru písmene V, takže je jím tvořen kýl, který od přídě kajaku dosahuje až do zhruba tří čtvrtin jeho délky (pod zadní sedačku). Za touto vzdáleností se dno postupně zplošťuje a ještě doplním, že celý kýl je krytý CR folií, aby jen tak nedošlo k jeho poškození. V ploché části dna můžeme najít na vnitřní straně lodi push-push ventil pro nafukování (maximální tlak je 7,2 PSI) a na vnější straně úchyt s možností připevnění směrové ploutvičky. Plochá část dna navíc zlepšuje stabilitu.

Celkový pohled na Seashine od přídě.
Celkový pohled na Seashine od přídě.
Zde je vidět V profil dna přecházející vzadu do rovné plochy.
Zde je vidět V profil dna přecházející vzadu do rovné plochy.

Zbytek konstrukce lodi je už klasický a je zde poměrně jasně vidět, že inspirace pochází od kajaku Seawave. Borty tvoří nafukovací komory válcového tvaru, které jsou v oblasti přídě a zádě tvarované takovým způsobem, aby měl kajak co možná nejlepší hydrodynamický tvar. Toto tvarování má pozitivní vliv i na celkový vzhled lodi. Při pohledu z boku je vidět, že špice má výrazný rocker, což výrazně vylepšuje možnost použití ve vlnách. Když v kajaku sedíte, tak vidíte, že špice je opravdu vysoká a jakmile se dostanete do vln, uvědomíte si, že by musely být opravdu velké, aby se přes špici začaly přelévat. Ve výsledku bych možná v tak velkých vlnách už ani nechtěl být na vodě.

Při pohledu z boku je krásně vidět přední rocker.
Při pohledu z boku je krásně vidět přední rocker.

Velmi bohatá je výbava kajaku. Přední a zadní špici kryjí paluby vyrobené z polyesteru. Na přední palubce je upevněna cargo síťka, na zadní palubce je křížená pruženka. Zadní palubku lze navíc rozepnout voděodolným zipem a usnadnit si tak přístup k bagáži v případě, že máme nasazený jeden ze dvou dostupných druhů kokpitu (přídavné paluby). Zadní paluba je rovněž opatřena prostupy pro lanka od kormidla, které je možno ke kajaku dokoupit. Pro upevnění kormidla slouží rovněž otvor v zadní špici kajaku, který je zároveň vylévacím otvorem a je možné jej uzavřít plastovým špuntíkem. Kormidlo jsem nezkoušel, ale pro vylévání otvor funguje skvěle. Samozřejmostí je přední a zadní madlo pro nošení a potom bezpečnostní lana umístěná na obou bocích přední i zadní špice. Obvod kokpitu je lemován manžetou se samičí částí suchého zipu, který slouží k připevnění přídavné paluby.

Pohled na sezení zadáka.
Pohled na sezení zadáka.

Kajak je možné sestavit jako jedno, dvou nebo třímístný. Proto je na dně a bočních válcích tolik úchytů sloužících k upevnění sedaček a nožních opěrek. Sedačky jsou nafukovací a jejich nafukování se provádí pomocí push-push ventilů, což je další inovace, ale hlavně uživatelsky naprostá paráda a jsem rád, že jsem se mohl rozloučit s těmi šroubovacími ventilky, které byly na sedačkách po mnoho let. Push-push ventily slouží i k nafouknutí opěrek pro nohy. Tohle se hodně povedlo.

Sedačky a nožní opěrky jsou nově osazeny push-push ventily.
Sedačky a nožní opěrky jsou nově osazeny push-push ventily.

Aby se zlepšila torzní tuhost lodi, jsou použity kovové výztuhy. Při použití bez kokpitu jsou to dvě kratší výztuhy pod přední a zadní palubkou. Jedná se o klasické nasouvací prohnuté kovové tyče, které Gumotex používá už mnoho let. V případě použití jednomístného kokpitu, který byl součástí testování, se přidávají ještě dvě výztuhy před a za límec. V případě dvoumístného kokpitu se umisťuje jedna vzpěra na střed lodi mezi pádlery.

Zadní paluba ja vybavena kříženou pruženkou a zipem.
Zadní paluba ja vybavena kříženou pruženkou a zipem.

Jak už bylo zmíněno, měli jsme na test k dispozici jednomístný kokpit. Ten se na loď upevňuje pomocí obvodového suchého zipu. Je to sice trochu zdlouhavější na montáž, ale zase má člověk jistotu, že se mu do lodi jen tak nedostane žádné voda. Límec kokpitu se vyztužuje plastovým prutem a je tedy možné nasadit i špricdeku. Před límce je na kokpitu umístěna cargo síťka, za jezdcem křížená pruženka, pod kterou se toho v případě potřeby dá nacpat hromada. Já jsem tam vozil rezervní pádlo.

Na vodě

Jak už bylo několikrát zmíněno, kajak jsme zkoušeli v jednomístném provedení s kokpitem a ve dvoumístném provedení bez kokpitu. Trojmístné provedení jsme nezkoušeli, ale je jasné, že pak už by bylo v lodi trochu těsno a bude to spíš konfigurace pro rekreační využití.

Seashine ptačím pohledem.
Seashine ptačím pohledem.
Testovací jízda s manželkou.
Testovací jízda s manželkou.

V jednomístném provedení jsme Seashine vyvezli na výpravu do Gdańsku, kde jsme zkombinovali pádlování po klidných vodách ve městě s lehce rozfoukaným mořem kousek za městem. Hned jak si člověk do kajaku v jednomístné verzi sedne, tak cítí, že je daleko nad možnostmi jeho únosnosti a má pocit, že spíš levituje, než že by seděl na vodě. Špice je v tomto případě opravdu vysoko a díky nízkému ponoru kajak krásně klouže po hladině. Zároveň je zřejmé, že by člověk v této konfiguraci dokázal naložit takové množství bagáže, aby by mohl jet na měsíční výpravu a pořád by neměl kajak plně vytížený. Co se týká rychlosti, tak jsme se vcelku pohodovým tempem pohybovali okolo 5 km/h. Manévrovatelnost je parádní, kajak se točí opravdu velice dobře, což se ale negativně projeví, když začne foukat vítr, který dokáže snadno rozhodit. Pro tento účel skvěle poslouží přídavná ploutvička, která kajak ve větru velmi slušně „ukotví“. Při pádlování ve vlnách se nám nestalo, že by se nám přelévaly přes špici ani palubu, takže bychom se mohli vydat do mnohem náročnějších podmínek, ale je otázkou, zda bychom o ně stáli. Ve větších vlnách už se projevilo, že je kajak nafukovací, a ačkoliv má drop-stitch dno a kovové výztuhy, tak je cítit, že trochu pruží. Není to ale nic dramatického, a navíc máte takovou stabilitu, že to méně zkušený pádler nejspíš ani nepostřehne.

Jednomístná verze osazená kokpitem.
Jednomístná verze osazená kokpitem.

Ve dvoumístném provedení jsme kajak vyvezli do oblasti Spreewaldu, kde jsem napádlovali nějaké kilometry a posádku tvořili dva zkušení kajakáři. I pro dva dospělé chlapy je v lodi dostatek místa a ještě zbývá nějaký ten prostor na bagáž – zejména za zadákem. Bez směrové ploutve je kajak dobře ovladatelný a není problém s ním manévrovat i v tak členitém terénu, jakým spreewaldské kanály (navíc obohacené o davy dalších vodáků) jsou. Průměrná rychlost naší vyjížďky byla 5,5 km/h, a to jsme se několikrát kochali a fotili.

Kdo vyhrál? Samozřejmě labuťák.
Kdo vyhrál? Samozřejmě labuťák.

No a konečně jsme kajak vyzkoušeli taky při vyjížďce s manželkou na domácím terénu, na Labi. Ženě se, coby laické vodačce, svezení moc líbilo a kajak pochválila, takže je asi opravdu povedený 🙂

Závěrem

Musím uznat, že Seashine se opravdu vydařil, a ačkoliv nejsem kdovíjakým fandou nafukovacích lodí, tak tuhle bych si z fleku pořídil. Rychle jede, dobře se točí, je v ní kupa místa, má pohodlné sezení a za mě taky dobře vypadá. Navíc to je velmi univerzální loď na všemožné vodní terény, a ač jsme to vyloženě nezkoušeli, tak bych se s ní nebál vyrazit ani na rychle tekoucí vodu a do peřejí.

Líbí se mi:

  • Rychlost
  • Ovladatelnost
  • Push-push ventily na sedačkách a opěrkách

Mohlo být lepší:

  • Neshledáno

Zkušenosti čtenářů

Střelec

Koukam. A nadšenej nejsem. Cena je proti komplet dropstičovýjm lodím od konkurence dvojnásobná. Jo – je to všechno Čína, protože západní konkurence si to tam nechává dělat. Z technického hlediska – trubkové šprajcy tam, kde by mohly být plastové nebo dropstičové. Směrová ploutev je s otazníkem – gumotexácká klasika zas tak dobře nefunguje, chtělo by to účinnější tvar – na hloubku klasickou „žraločí ploutev“ jako jsou ty nasunovací u paddleboardů. Kýl – chtělo by to polep protáhnout až na špic, aby se neprodřela při přistání na „kousavém“ břehu. Plusy vidím dva – konečně normální ventily u příslušenství (sedačky, opěrky) a tvar dna. A to je za tu nehoráznou cenu v základu dost málo. Za ty prachy by mohl být v ceně bágl na kolečkách, protože na přepravu je to dost velké. Pro vývoz je to asi pakatel, ale pro našince při levné konkurenci v jen mírně horší kvalitě dost mizerně prodejné.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: