Nejdelší vodácký závod světa na paddleboardu

Nejdelší vodácký závod světa na paddleboardu

Nejdelší vodácký závod na světě se koná na řece Loire ve Francii a je dlouhý 725 km. Byl vypsán pro kajaky, kánoe a také pro paddleboardy. Pro jednotlivce i štafety. Celkem se v letošním roce účastnilo 68 lodí, na prknech nás vyjelo 15. Všichni závodníci byli Francouzi a jen 8 bylo cizinců. Z toho já jsem byl jediný Čech.

O závodě jsem se dozvěděl v únoru 2022. Okamžitě jsem se přihlásil a začal pořádně trénovat. Jako tréninkové minimum jsem si určil ujet na boardu 300 km měsíčně plus jízda na kole a běh. S technikou pádlování a s rychlostí mi pomáhal vítěz Českého poháru v paddleboardingu Ondra Petrák – majitel plzeňské prodejny Paddle Republic, co se týče divoké vody mi pomohl Honza „Rotťák“ Rott majitel značky TAMBO a obchodu Paddleboardshop. Tímto oběma borcům mnohokrát děkuji.

Trasa závodu je dlouhá 725 km.
Trasa závodu je dlouhá 725 km.

Pomohlo mi také, že jsem se už dvakrát zúčastnil za mne nejlepšího závodu Budějovice-Praha. Letos jsem byl také na Berounském maratonu a pěkný závod je také Lipenský maraton. V minulé roce jsem se už podruhé zúčastnil nonstop závodu v paddleboardu na 220 km v Holandsku. Jednalo se o závod SUP11 Non Stop Cities, kde jsem skončil na třetím místě. To mi určitě taky pomohlo k účasti v závodě na Loire.

Jak už bylo řečeno, závod se jel ve Francii na řece Loiře. Jedná se o poslední divokou řeku v Evropě. Startovalo se v neděli 19. 6. 2022 v 6.00 hodin ráno ve městě Roanne. Cílem se muselo projet v Paimboeuf nejpozději 25. 6. 2022 ve 22.00 hodin. Každý den se mohlo pádlovat od 6.00 hodin do 22.00 hodin a další ráno začít opět pádlovat na místě, kde šlo předešlý večer prkno z vody.

První tři dny jsem jel na nafukovacím prkně.
První tři dny jsem jel na nafukovacím prkně.

Oproti holandským kanálům, kde je dostupnost k vodě ohledně občerstvování snadná, to na Loiře bylo o dost jiné. Tam je neskutečné množství ptačích rezervací, kde nemůžete ani zastavit, natož přespat na břehu. To by se rovnalo okamžité diskvalifikaci. Pro cizince je tím závod o dost těžší, protože neznají místní cestičky k vodě.

Beaugency, km 400. Jeden z nejkrásnějších mostů na Loiře.
Beaugency, km 400. Jeden z nejkrásnějších mostů na Loiře.

Proto jsem si vezl na nafukovacím paddleboardu, který mi zapůjčil již zmiňovaný Ondra Petrák, vybavení na nocování po dva dny – jídlo, stan, vařič…. Můj parťák z ČR Jirka Hrubý se nemohl nijak dostat k vodě, být mi nápomocen s občerstvením, a proto jsem musel mít vše s sebou. 10 kg zátěže navíc je v takovém závodě, kde každý jede na plno a ze začátku je to samá mělčina, sakra znát.

Jeden z mých bivaků přímo u řeky.
Jeden z mých bivaků přímo u řeky.

Na startu mě i Jirku překvapilo, že ostatní soutěžící jedou na lehko pouze s camelbagem a speciálně upravenými prkny se sklopným kormidlem. Doteď mi není jasné, jak se místní dokázali občerstvovat v takové pustině. I díky zátěži jsem se první 2-3 dny trápil neustálým přenášením mělčinami a učil jsem se najít co nejideálnější stopu. Byl jsem ke konci startovního pole. Bylo to pro mne náročné i proto, že do 22 hodin pádlujete, pak si musíte cca do půlnoci filtrovat vodu, postavit stan a vařit jídlo na druhý den. Vstával jsem před pátou hodinou ráno, abych byl v 6 hodin na vodě a jel dál.

Konečně na pevném prkně.
Konečně na pevném prkně.

Třetí den jsem se zbavil zátěže a okamžitě se začal dostávat dopředu. Vody v řece přibylo, tak jsem si mohl dovolit jet od čtvrtého dne na celokarbonovém prkně a dostal se tak na krásné vydřené třetí místo v kategorii SUP1. Denně jsem jezdil až 120 km. U řeky se začaly objevovat kempy. Support Jirka mi zajišťoval spaní, jídlo. Šance s ostatními se vyrovnaly, když jsem měl více času regenerovat a ráno před šestou jsem byl už natěšený na další závodění.

Poslední tři dny byly ve znamení protivětru o síle až 14 m/s, což je opravdu hodně vysilující, ale Francouz na 4. místě byl pouze 5 km za mnou, takže nebyla možná ani vteřina oddechu. Tedy kromě pádů na jezech s následným zalepováním prkna, nemluvě o šrámech na těle. Naštěstí jsem měl karbonové pádlo upravené kevlarem proti poškození plzeňskou firmou Kajman.

V druhé polovině závodu bylo na co koukat.
V druhé polovině závodu bylo na co koukat.

Šestý den se mi podařilo stáhnou o 24 km Francouze přede mnou, Pascala Blanca, a ve vichru zajet 99 km, ale bylo mi jasné, že už ho nedám.

Na sedmý (poslední) den mi zbývalo ujet 66 km a chyběly mi 2 hodiny, abych se vyhnul přílivu. To jsem ale nestihnul, takže posledních 20 km jsem jel proti přílivu, vichru a vlnám šílených 7 hodin. Nakonec jsem těch 725 km dal za 106 hodin a umístil se na konečném 3. místě.

Radost v cíli u majáku v Paimboeuf.
Radost v cíli u majáku v Paimboeuf.

Tento jedinečný závod se možná bude opakovat každé 2–3 roky, dle možností pořadatelů. Bude fajn, když nás bude na příštím startu více Čechů a pomůžeme si. A také změníme pohled „frantíků“ na počet vypitých piváků den před startem, kdy za mnou přišel pořadatel a začal vysvětlovat, že jedno malé pivo nebo 1 dcl vína je maximum.

Více o závodě Loire 725 hledejte na www.loire725.com nebo na oficiálním facebookovém profilu.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: