V roce 2013 se ve vodáckém světě objevila zajímavá novinka, plastový kajak, který se dá poskládat do podoby středně velké krabice a odnést na zádech. Novinka se chytla (dokonce i ve světě designu, kde lodě získaly několik ocenění) a dnes americká značka Oru kayaks nabízí tři modely kajaků. Od letošního roku jsou Oru k dostání i v Česku a my jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít jejich vyzkoušení.
Když mi David, provozovatel e-shopu roam.cz a také dovozce Oru kajaků do Česka, volal, byl jsem nadšením bez sebe. Domluvili jsme se na prvním setkání a omrknutí těch malých skládacích zázraků, které jsem měl zatím možnost vidět tak akorát na nějakém veletrhu. Brzy jsme se domluvili i na první testovací jízdě, kam se zvědavě přišel svézt ještě kolega Ondra Müller.
První seznámení
S Oru kajaky je to podobné jako třeba u nafukovacích lodí, akorát mnohem rychlejší. Zabalenou loď dopravíte na zádech v podstatě kamkoliv, tady jí na místě složíte (to trvá zkušeným borcům okolo pěti minut) a můžete vyrazit. My jsme měli lodě k plavbě už složené, ale na závěr jsme si vyzkoušeli jejich zabalení, které je i pro nezkušeného člověka otázkou chvilky. Bylo opravdu překvapivé, že loď funguje jako známé japonské skládačky origami. Vše do sebe skvěle zapadá a složení trupu lodi je otázkou několika málo pohybů. Prostě paráda.
Krom toho, že se lodě snadno skládají a rozkládají se zdá, že také něco vydrží (mrkněte na video). Dvojitý polypropylen, ze kterého jsou lodě vyrobeny, by měl vydržet neuvěřitelné množství hodin slunečního svitu (výrobce udává 10 let nonstop) a přehyby až 20 000 složení a rozložení (spočítejte si, kolik je to let, když byste kajak skládali denně). Plast zatím vydržel i drobné nárazy do kamenů a jiných překážek. V místě nárazu se udělá malá bílá rýha, ale to je všechno.
Jak se na tom jede?
Oru kayak si určitě nepořídí někdo, kdo jede na drsnou vodáckou výpravu skrz velké peřeje (nad WW III) nebo na hodně rozbouřené moře, tam by asi neobstál. Na jednodušší putování a hlavně tam, kde potřebujete skladnost a sbalitelnost to ale bude velmi dobrá volba a třeba u modelu Bay ST bychom se nebáli ani peřejnaté řeky nebo u Coast XT běžných mořských vln.
Co se týká výbavy, tak je vnitřek lodi trochu chudší. Sedačka je tvořena tenkým výliskem, který se provlékne pruženkou připevněnou ke dnu kajaku a nožní opěrka je tvořena úzkou čtyřhrannou tyčí zavěšenou na provazech, ale je to daň za sbalitelnost a nízkou hmotnost (i největší Coast XT váží jen 15,4 kg). Ve výsledku ovšem nebylo během naší více než hodinové plavby sezení nějak nepohodlné, takže je to hlavně o zvyku a náročnosti uživatele. Absence bočních opěrek má vliv na ovládání lodi, ale na to, k čemu jsou Oru kajaky určeny, to bohatě stačí.
Pokud se podíváte na trojici Oru kajaků, bude vám asi jasné, že nejvíc se nám při prvních jízdách líbil Coast XT, který připomíná klasické mořské kajaky, příjemně rychle jede a až překvapivě dobře reaguje na náklony. Modely Beach LT a Bay ST jsou pomalejší a spíše rekreační, ale pořád pohodlné, relativně rychlé a pro méně zkušené dostatečně stabilní. Některý z kajaků si určitě vypůjčíme i na delší recenzi, kde ho pro vás pořádně prověříme. Vy se do té doby podívejte na roam.cz, kde se o kajacích dočtete všechny potřebné informace a třeba se s Davidem domluvte na testovací jízdu, všechny tři lodě má k dispozici.
Zajímavé kousky, ale s cenovou dostupností je to poněkud horší. Jak se do toho nakládá bagáž? Tak nějak nepředpokládám, že by k tonu výrobce dodával skládací tvarované kontejnery, které by se (předem naplněné)při montáži jen zacvakly do lodě…
Když vezmu ten „seakajak“, kde to dává asi největší smysl, tak se dají velice snadno otevřít obě paluby a pohodlně loď naložíš a vyložíš. Podmínkou je, že vše musí být vodotěsně zabaleno, protože žádné komory atd v lodi nejsou.
Asi před 2 lety jsme to koupili kamarádovi jako společný dárek. Na Vltavě pod Prahou v tom drandí s normální kempovou výbavou.
Takže je to na stádo malých loďáků, vkládaných do napůl rozebrané lodě. Ještě jedna věc – je to jen z bílého plastu, nebo existuje i nějaká jiná barva? V našich končinách by maskáčová, nebo alespoň nějaká tmavá (zelená, modrá) úprava nebyla k zahození.
Jde o materiál pod obchodním jménem microonda, dostupný i u nás. Tedy možno vyrobit si skládačku za zlomek ceny. Co se barvy týče, je bílá ale lze je polepovat samolepicími fóliemi, potiskovat sítotiskem a Flat Bed tiskárnami.
Ahoj, dobrý den,
rád bych reagoval na diskuzi 🙂
Bagáž se do kajaku naloží velmi snadno a to díky rozevírací palubě. Mrkněte se na FB roam.cz, je tam příspěvek právě rozloženého kajaku s bagáží. V kajaku jsou příčky, takže tam náklad drží a nejezdí po celé lodi, samozřejmě záleží co vezete…
Cena odpovídá unikátnosti produktu a zpracování. Jestli je vyšší je otázka… Kolik ušetříte na letištních poplatcích, na benzínu když nepovezete loď na střeše auta apod. Samozřejmě nejsilnější argument je pohodlí při cestování, transportu. Vše vyrábí v USA a je to velmi precizně udělaný kajak a samozřejmě to není levné. Skladem máme demo lodě, na kterých se jelko párktát a jsou za mnohem lepší cenu, napište mail nebo zavolejte a můžeme se dohodnout. Dále funguje půjčovna, kde jsou ceny zcela běžné…
Oru Kayak se dělá pouze v bílé barvě.
Materiál je dvojitý polypropylen, je velmi odolný, zároveň pevný. Polepit se určitě dá, nicméně záleží co by s polepem udělal čas, jak by to vypadalo ve spojích.
Co se týče stavby doma… No byl bych opatrný 🙂 nejde pouze o přeložený kus „kancelářských desek“, je tam spousta dílu, které si doma na koleni určitě nevyrobíš. Pokud se o to někdo pokusí, tak bych rád viděl výsledek! 😉 Neberte to jako posměšek, ale je to opravdu sofistikovaný produkt, bude velmi těžké něco takového vyrobit.
Přijďte se raději podívat a kajak zkusit. Hezký den!
A jak ten zacvakávací vršek těsní? Jednou nebo dvakrát jsem to viděl na akcích HGčka (menší verzi mořáku, nevecpal bych se do ní ani naporcovanej) a ty spoje ve mě moc důvěry nebudily. Bílá barva vypadá hezky, ale v tuzemsku je spíš na škodu,protože poutá nežádoucí pozornost. Co orgány zase honí trampy, je nápadnost na škodu. Cena je věcí diskuse, ale za částku, za kterou je nejdelší verze mám několik drop-stitch nafukovaček (podle typu dvě až tři) zhruba stejný váhy a objemu (ve sbaleným stavu) a jen o trochu pomalejších.
Nejnovější články
Bjoreio – norský prvosjezd přímo u silnice
Já a Lipno
Pozvánka na 42. ročník splutí Vavřineckého potoka
Zajímavé vybavení
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Altra Lone Peak 8
Legendární běžecká bota na dlouhé tratě!
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Salomon XA Pro 3D GTX
Jistota na každém kroku.
Kalendář akcí
Krumlovský vodácký maraton se Slavia pojišťovnou
Slalomy v Třebechovicích
Podzimní splutí Lomnice
Zamykání Otavy
Tamzpátky: závod na lodi a koloběžce + zamykání Jizery
Vodácký bazar
nosič kajaků Thule Hullavator
vesta HIKO Guardian XXL
šprajda Immersion Research Shock Wave
kajak Soul Super Skiper Blue Whale