Po povodních na začátku 20. století bylo rozhodnuto o výstavbě přehrady na řece Chrudimce. První válka zvaná světová ji o pár let odložila. Projektanti zvolili jako nejvhodnější místo skalní kaňon mezi zříceninami hradů Vildštejn a Oheb, kde řeka prudce mění severozápadní směr toku na severovýchodní.
Po veřejném výběrovém řízení, které se uskutečnilo v červnu roku 1924, byla jako zhotovitel této zakázky vybrána stavební firma Ing. Vendelína Dvořáka z Pardubic. Ne zcela stabilní podloží v místech založení hráze bylo zpevněno mnohametrovými technologicky náročnými cementovými injektážemi. Během desetileté stavby gravitační obloukové hráze o poloměru 150 m a 65 m širokého bezpečnostního přelivu s šestistupňovou kaskádou a skluzem bylo spotřebováno 1450 vagónů cementu, 3000 vagónů písku a 75.000 m3 lomového kamene. Původně se počítalo, že potřebný kámen poskytnou okolní skály. Jejich materiál – rula však nezaručovala potřebnou pevnost hráze, a tak bylo rozhodnuto o použití žuly, která se těžila v lomu vzdáleném 7 km pod obcí Libkov. Potřebné množství bylo dopravováno na tehdejší dobu moderním prostředkem – lanovkou vedenou údolím Chrudimky přes Bojanov a Padrty.
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galerieZajímavé stopy po této lanovce můžeme ještě dnes, po téměř 80ti letech, spatřit nedaleko mostu přes řeku v Mezisvětí, kde se bude končit splutí Chrudimky v sobotu 26. 3. Od tohoto mostu se vypravíme zpět na Bojanov, ale už po asi půl kilometru na křižovatce odbočíme na Nasavrky a Libkov. Jakmile nás silnice dovede do lesa a po levé straně uvidíme lesní cestu, zastavíme na pravé straně na právě pro osobní auto široké krajnici. Odtud se vydáme pěšky po zmíněné cestě a už po pár metrech narazíme na zbytky stanice lanovky, kde byl nakládán vylámaný kámen v nedalekém lomu. Můžeme tu vidět betonové pilíře, základy budov a v dnes už zatopené šachtě i betonové kotouče sloužící jako závaží k napnutí nosného lana.
Přehrada vysoká 42 m a v koruně 165 m dlouhá byla uvedena do provozu v prosinci 1934 a v letech 1941 – 46 k ní byla vybudována energetická část, o které jste si v HYDRU mohli přečíst nedávno. Vzdutí nádrže je 5 km dlouhé. V roce 1947 byla asi 2 km po proudu postavena 10 m vysoká a 111 m dlouhá sypaná hráz vyrovnávací nádrže Padrty.