Prosluněné Velikonoční splutí Mastníku se vydařilo

Velikonoční splutí Mastníku je jednou z tradičních akcí vodáckého jara, která se letos se uskutečnila už po 28. Na trasu ze Sedlčan do Radíče se na Boží hod Velikonoční vydalo přes tři sta posádek. Pořadatel zajistil navýšení vodního stavu až do 13. hodiny, počasí krásně vyšlo a tak si pádlování užili i opozdilci.

Vodáky, kteří si ráno přivstali a byli na startu kolem osmé hodiny ranní, přivítala na startu mlha a teplota pod nulou. Pokud ale někdo přijel až na desátou hodinu tak, jako my, musel už ale vytáhnout sluneční brýle a sundat mikinu. Mlha byla ta tam a jez v Sedlčanech právě sjížděla posádka v tričku a v kraťasech.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Na startu na nás poté dýchla typická atmosféra vodácké akce: na břehu postávají desítky návštěvníků pozorující vodáky sjíždějící jez (doufajíc v nějakou tu legraci v podobě nedobrovolné koupele, jako vždy).

Opodál se pak line fronta u stánků na pivo a párek v rohlíku a scenérii doplňují přistavené návěsy plné plastových lodí z půjčovny, ze kterých jedna loď po druhé ubývá. Zaplatíme tedy sličným slečnám za splutí, dostaneme nálepku a jdeme se převléknout.

Jezy některé vodáky potrápily

Při oblékání do suchého obleku jsem se oproti lidem v tričku a kraťasech cítila trochu trapně, ale komfort je komfort. Přeci jen případné cvaknutí nebo rychlé vysednutí z lodi by pak tolik nestudilo. Lucka, která je na kajaku začátečník, vyjádřila trochu strach ze splutí úvodního jezu v Sedlčanech, ale přesvědčili jsme ji, že je to jedna z nejakčnějších částí splutí, a tak se odhodlala a jez v pohodě sjela.

Mastník 2016
Mastník 2016 – nedobrovolná koupel

Dále Mastník líně meandruje, občas pod lodí zašplouchá vlnka. Míjejí nás dokonce tři jezdci na SUPech, jeden z nich měl prý na úvodním jezu nepříjemný pád, ale vypadá v pořádku.

Přijíždíme k dalšímu jezu, který se nachází nad vesničkou Sestrouň. Teče přes něj málo vody, drncáme se přes kamenitou desku. Chvilku pozorujeme další plavidla sjíždějící jez, hlavně nás pak zaujaly dvě posádky na nafukovacích pneumatikách, které se účastnily maškarního splutí, a které za hlasitého povzbuzování přihlížejících na břehu s trochou odstrkování jez také překonaly.

Soutěž maškarních převleků vyhráli indiáni

Před Osečany rostou na břehu vrby jak z Ladovy pohádky a pánské osazenstvo lodí neváhá rychle přirazit ke břehu a nařezat si proutky na pondělní pomlázku. V Osečanech nad jezem pak míjíme občerstvovnu, kterou právě opouští posádka indiánského plavidla. Ta zřejmě popila mnoho ohnivé vody a s bujarým křikem poté sjíždí osečanský jez. Má na doprovodném plavidle dokonce i vigvam a byla pořadatelem vyhlášena vítezem soutěže o nejlepší kostým.

Mastník 2016

Cestu do Radíče poté ještě zpestřují méně zdatní vodáci na vypůjčených lodích, z nichž někteří nemají s ovládáním lodi mnoho zkušeností, a tak jejich loď končí dnem vzhůru a vzpříčí se v meandrujícím korytě. Další převrácená loď je zaklíněná v jezu u osady Chýňov, chlapci oblečení pouze v trenýrkách mají s vytažením dost práce.

Ač je slunečno, na koupání v plavkách bych se osobně moc necítila. Nepomohou jim ani dobře míněné rady početného publika na břehu, které neváhá a nešťastníky fotí a natáčí. Vše nakonec dobře dopadne a i my se odebíráme na závěrečných pár set metrů do cíle v Radíči. Někteří ještě dále pokračují ve splutí až do přehrady, kde je čeká několik padlých kmenů přes koryto.

Mastník 2016 – úsek pod Radíčí

Splutí Mastníku jsme si díky krásnému slunečnému počasí hezky užili, příjemnou tečkou pak byla klobása a místní pivo v cíli. Děkujeme organizátorům za zajištění akce a budeme se opět těšit na příští rok.

Autor videa: Tomáš Drška

O autorce

Alena Hrubá (1987) je redaktorkou časopisu a webu Pádler. Je absolventkou Provozně-ekonomické fakulty ČZU v Praze, ale vystudovanému oboru se zatím věnovat nestihla. Na vodě pádluje od malička, na kajak pak přesedlala zhruba před dvěma lety. Když zrovna nic neteče, ráda vyrazí na výlet do hor nebo na procházku se psem do lesa.

žralok

K článku bych dodal , že letošní klidný průběh sjíždění prvního jezu byl očividně způsoben odstraněním ostrůvku a kemanu pod jezem . Pro diváka škoda , ale ten na paddleboardu tam padnul škaredě . Video z sjezdu všech tří prken je na YouTubu pod názvem Sjezd Mastníka na paddleoboardu  . Sem se mi bohužel nedaří dát odkaz .

Michal a Máťa H. Klokočná

Ahoj, nebylo letos nějak méně vody? Na jezech se drhlo víc, než v minulých ročnících. Jak se stará správce toku o koryto Mastníku mezi Radíčí a Kasárnou? Jeli jsme s Máťou až na Novou Živohošť  a stejně jako loni byl úsek Radíč-Kasárna zapadaný stromy. Sice to bylo dobrodružství, ale klidně bych bez toho přelézání, podplouvání a koníkování a přenášení lesem vydržel a raději si užil vody……Jinak počasí super, díky za akci.

žralok
Michal a Máťa H. Klokočná:

Na některých tocích a Mastníku obzvlášť mám každý rok pocit , že je méně vody . Jednou bych si chtěl Mastník dát za pořádný vody aby hlavně úsek pod Radíčem ukázal svůj potenciál .

starej pes

Tak za prvé: proběhl teprve 28.ročník splutí Mastníku (což si každý, kdo za splutí poctivě zaplatil, může přečíst na tradiční samolepce)
a za druhé: vody bylo oproti loňsku skoro o kubík/s méně (loni 4,2 v.s. letos 3,4m3/s na vodočtu Radíč), což mně při plném stavu přehrady na Sedleckém potoce překvapilo – ale prý to byl snížený průtok  na úkor delší doby vypouštění. Já osobně bych tedy dal radši přednost většímu průtoku – byť po kratší dobu. 🙂

Kiwi
starej pes:

Také jsem chtěl vyrazit na velikonoční Mastník,ale jak to zde čtu,jsem rád,že jsem dal přednost jiné vodácké akci.

Alena - Pádler.cz

Ahoj, díky za připomínku, ročník jsem opravila. Co se týká stavu vody, neměla jsem svoji zkušenost s čím porovnat, protože jsem letos byla na Mastníku poprvé. Je fakt, že na jezech to spíš drncalo.

20160601caihuali

Tento příspěvek byl redakcí smazán jako nevhodný