HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

RECENZE: Nafukovací debl kajak ITIWIT STRENFIT X500

RECENZE: Nafukovací debl kajak ITIWIT STRENFIT X500

Po loňské velmi kladné zkušenosti s jednomístnou verzí kajaku Strenfit X500 jsem se nemohl dočkat letošního testu verze dvoumístné.

Dodává: Decathlon, www.decathlon.cz
Testovali:
Petr Snížek, Marie Snížková, Martin Stybor s rodinou

Údaje výrobce:
Materiál: PVC (částečně drop-stitch technologie), polyester, polyetylen, EVA
Délka: 528 cm
Šířka: 70 cm
Výška: 39 cm
Provozní tlak: 1bar = 15 PSI
Hmotnost: 26,5 kg
Nosnost: 250 kg
Rozměry ve sbaleném stavu: 100 x 45 x 38 cm
Infocena: 28 999 Kč

Deblkajak Itiwit Strenfit X500
Deblkajak Itiwit Strenfit X500

První setkání

Když mi kajak přivezl kurýr, trochu jsem se vyplašil. Nepodíval jsem se totiž dopředu na rozměry balíku, který byl docela velký. I samotný zabalený kajak je hodně velký. Vše je uloženo v batohu na kolečkách, kterému jsem naměřil rozměry 120 x 50 x 25 cm. Celý zabalený kajak včetně futrálu váží 30,4 kg (vážil jsem). Ve výsledku to znamená, že tahle loď už není žádný drobeček a taky to znamená, že při transportu musíte trochu přemýšlet, kam se vám kajak vejde a taky jak ho dopravíte, protože tam, kde není možnost použít kolečka, se loď docela pronese. Třeba do kufru naší Kia Ceed (menší kombík) se zabalená loď nevejde a musel jsem ji vozit na zadních sedačkách.

V batohu je vše potřebné k sestavení lodi, včetně návodu, několika záplat a klíče pro případnou servisní práci s ventily. Pumpa součástí balení není. Z pouzdra jsem vybalil samotný kajak (navážil jsem mu 26,7 kg), dvě sedačky z EVA pěny a tvrdého polyetylenu a dvoje plastové opěrky pro nohy. Velmi příjemné je, že kromě nasazení nožních opěrek a uložení sedaček není třeba nic sestavovat, šroubovat nebo jinak kompletovat. Za to dávám palec nahoru. Pokud člověk není úplný začátečník a s nějakou tou (nafukovací) lodí už se někdy setkal, pak bude mít kajak brzy nafoukaný a připravený k vyplutí i bez použití návodu (tato věta nemá nabádat k tomu nečíst návody, jen ilustruje, jak snadné a intuitivní může sestavení kajaku být).

Popis kajaku a příprava k plavbě

Výše už jsem zmínil, že sestavení lodi je snadné a intuitivní. Když člověk ví jak na to, má loď připravenou za 5 minut.

Konstrukčně se jedná o několik částí z materiálu PVC drop-stitch. Konkrétně jsou to dno a borty kajaku a potom tři menší části v okolí kokpitu, které vyztužují palubu a rozpírají kajak do správného tvaru. Dvě z těchto výztuží mají ventil vně lodi (na palubě), ale třetí (za zadákem) má ventil uvnitř, nezapomeňte tedy na něj, jako napoprvé já (to jsou ty návody). Palubu lodi pak tvoří jednovrstvé PVC, které se mezi nafouknuté drop-stitch části napne. V přední části je paluba opatřená kříženou kulatou pruženkou pro uložení drobnějších věcí a pruženka je také mezi kokpity, aby si mohl něco k ruce vzít i zadák. V zadní části je v palubě otvor s možností uzavření zarolováním a zajištěním pomocí plochých popruhů a plastových spon. Nošení kajaku je možné buď pomocí ok z plochých popruhů na špicích nebo pomocí madel z plochých popruhů na obou bocích lodi.

Na fotce je vidět uložení nožních opěrek, usazení a podpěry sedačky a také rozpěrný drop-stitch díl pod palubou mezi háčkem a zadákem
Na fotce je vidět uložení nožních opěrek, usazení a podpěry sedačky a také rozpěrný drop-stitch díl pod palubou mezi háčkem a zadákem

Límce okolo kokpitů jsou z gumy a lze na ně nasadit špricdeky s tenčí gumou. Límce nejsou kvůli použitému materiálu zcela pevné, ale na turistické ježdění bohatě postačí. Oba kokpity jsou i dostatečně velké, takže se člověk do kajaku nemusí složitě soukat. Shodli se na tom všichni testeři. Guma je použitá také na vyztužení špiček lodi. Zde má hlavně ochrannou funkci.

Po nafouknutí všech komor se do kajaku umístí nožní opěrky z tvrdého plastu, které se nasouvají na jakési kolejničky (viz foto) a plochými popruhy se uchytí do plastových žebříčkových spon vedle nohou jezdce. Posun opěrek je možný i za jízdy, a to včetně dotažení spon. Je to velice funkční a pohodlné řešení. Chválil jsem to už u jednomístné verze, ale tady musím znovu.

Na zadní palubě je vstup do úložného prostoru a k ventilům dna a bortů
Na zadní palubě je vstup do úložného prostoru a k ventilům dna a bortů

Sedačky se do kajaku jen položí a usadí na předem připravené pěnové bločky, což je rychlé, a sedačky na svém místě drží, ale taky to znamená, že je můžete při zaplavání snadno ztratit! Sezení na sedačkách je pohodlné, zádové opěrky jsou opravdu velkorysé. Není problém sedět i několik hodin.

Kajak je na poměry nafukovaček úzký a velice dobře tvarovaný. Dno je ve tvaru hodně otevřeného písmene V, takže kajak má i kýl, což hodně zlepšuje jízdní vlastnosti. Špice lodi jsou poměrně ostré, takže dobře „krájí“ vodu a to výrazně zlepšuje rychlost.

Pruženku před kokpitem má k dispozici háček i zadák
Pruženku před kokpitem má k dispozici háček i zadák

Jak to jezdí?

U jednomístného modelu byla hlavním limitujícím faktorem stabilita, která kajak jasně vyřadila z použití pro úplné začátečníky. U dvoumístné verze je stabilita výrazně lepší a zákeřný „vakl“, který působil hlavní problémy u jednomístného kajaku tady v podstatě není. Použití pro méně zkušené si tady umím představit o hodně líp.

Kajak jsme zkoušeli v různém obsazení. Dva dospělí chlapi, muž a žena, otec a děti,… Ani v jedné z kombinací nebyl se stabilitou zásadní problém a nebyl problém ani s ničím jiným.

Osobně jsem si vyzkoušel pádlování vpředu i vzadu a každé je specifické. Vzadu má člověk sedačku poměrně vysoko. To mi pomáhalo při pádlování s manželkou, protože jsem přes ní viděl. Když jsem ale jeli dva chlapi, neviděl jsem skoro nic. Musel jsem se spoléhat na háčka. Nejsem nejvyššího vzrůstu (178 cm), ale v pohodě se mi do lodě vešly nohy a ještě zbylo místo, takže zadní pozici může obsadit i někdo vyšší. Skuteční čahouni ale asi na prostorový limit a záda jezdce vpředu narazí (výrobce udává, že loď je pro lidi do 190 cm). Sezení mi bylo velmi pohodlné. Jako zkušenému kajakáři mi chyběly opěrky pro kolena, které by výrazně pomohly i v ovládání lodi, ale i o drop-stitch výztuhy kokpitu se dá při pokrčených nohách a dost utažených opěrkách nohou docela slušně opřít. Nicméně určení lodi je takové, že nějaké zásadní náklony opravdu dělat nebudete.

Z ptačího pohledu
Z ptačího pohledu

To samé platí pro sezení vpředu. Při něm jsem si navíc užíval radost z rychlosti, která se na této lodi dá pohodlně vyvinout a jezdec vpředu ji dokáže dobře vnímat. Tvar lodi vyvinutí rychlosti dost napomáhá a když se posádka opře do pádel dá se jet opravdu svižně. Ve dvou chlapech jsme v klidné vodě a bezvětří jeli stabilní rychlostí 10 km/h a nijak extra jsem se nemuseli snažit. Taková rychlost už je u turistické nafukovačky velmi pěkná.

Mírným zklamáním jsou úložné prostory, kterých v kajaku není mnoho – v podstatě stejně, jako u verze jednomístné, akorát v deblu je potřeba uložit věci pro dva lidi. Kajak není určený na vícedenní výlety a podobné akce, takže úložné prostory tomu odpovídají, ale už na náročnější jednodenní výlet budete mít trochu honičku si do lodi všechno naskládat. Navíc si věci musíte zabalit do vodotěsných vaků, protože tady nejsou žádné utěsněné komory.

Součástí testu byla i rozplavba...
Součástí testu byla i rozplavba…

Řízení lodi nebylo problémem v žádném složení posádek. Sehraná posádka si jízdu na kajaku vyložené užívá a když umí oba jezdci pracovat s náklony, mohou je k manévrování dobře využít, což jsme si několikrát ověřili. Loď je v náklonech pořád dobře tuhá a obratně na ně reaguje. S dětmi, které pohybu vpřed ani manévrování moc nepomohou, nemá jeden dospělý člověk na pozici zadáka problém kajak uřídit. Jen tolik nevyužije náklony, aby děti neměly pocit, že se za chvíli vyklopí.

Celkově tedy hodnotíme kajak kladně. Deblový Itiwit Strenfit X500 je velmi povedená nafukovací loď, která se ale svými vlastnostmi silně přibližuje lodím pevným a stačilo by jen pár drobností, aby se jim vyrovnala skoro úplně.

Pokud by vám můj text nepřišel dostatečně vyčerpávající, tak toho o kajaku najdete spoustu (a taky si ho můžete koupit) na webových stránkách Decathlonu.

Líbí se nám:

  • propracovaný tvar lodi
  • rychlost kompletace a nafouknutí
  • stabilita a ovladatelnost

Mohlo být lepší:

  • velikost úložných prostor

Zkušenosti čtenářů

Střelec

Jsem zvědavej, kdy je konečně napadne místo tvrdých plastů využít technologie do mrtě a udělat nafukovací vestavěné přepážky a sedačku a otvory do takto vzniklých nákladových prostor řešit jako límce uzavírané šprickou (a jištěné po obvodu zipem).
Kdy bude zdrbávka na kánoi stejného výrobce? Dropstičová obdoba Malše (nebo spíš eskymáckého člunu na lov velryb) bude ale ještě ukrutnější hrouda – data uvádí 35 kg, což je váhový ekvivalent laminátky. A chtělo by to, aby vynález dostal test týdenní výpravou po místních tocích (včetně bagáže).

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: