Špricdeka Seals Pro Rand

Špricdeka Seals Pro Rand

Špricdeka Pro Rand je top modelem amerického výrobce Seals, který vyrábí špricdeky té nejvyšší kvality a řadí se právem mezi přední světové výrobce tohoto vybavení. Jak obstála při testování v extrémních podmínkách na expedici v Indii?

Dodává: VODÁK sport,
www.vodak-sport.cz
Testoval: Snížák

■ materiál: 4 mm neopren
■ krytí deklu: kevlar
■ velikosti: dle druhu límce od 1,2 do 2,2 stopy
■ švy: lepené + prošité + přelepené
■ infocena: 3 690 Kč

Špricdeku jsem měl k dispozici na dlouhodobější test a absolvovala se mnou mnoho jízd na kanále, ale hlavně expedici do Indie, tedy do drsných podmínek, kde dostala pořádně zabrat. Předešlu, že špricka obstála na všech frontách a ještě si jí nějaký čas ponechám na další ježdění.

Špricdeka Pro Rand je top modelem amerického výrobce Seals

Pojďme se nejprve podívat na konstrukci špricdeky, která je, alespoň pro naše končiny, unikátní a nezvyklá. Na první pohled si člověk všimne předtvarování deklu špricky tak, aby okraje dobře seděly okolo límce. Okraje deklu jsou zahnuté směrem dovnitř a špricka se sama od sebe jakoby uzavírá. Dalším výrazným prvkem, který je u nás zatím málo obvyklý, je litá guma, která je „natavená“ na okraje deklu, nikoliv našitá, jak jsme u většiny sortimentu v našich krajích zvyklí.

Výrobce tuto gumu nazývá Contoured Micro-ribbed Rubber Rand. Guma je poměrně robustní, nicméně příjemně pružná a nasazení na límec tak nečiní větší potíže ani slabším jedincům. Na první pohled mě napadlo, že takto řešená guma bude náchylná k poškození, protože když se někde poruší, bude při napnutí asi snadno praskat, ale jsou to spíše moje domněnky, které se během testu rozhodně nepotvrdily. Navíc se guma až tolik při osazení na límec nenapíná. Guma fungovala a funguje stále skvěle a vydržela opravdu nešetrné zacházení.

Dekl špricky se jednoduše našponuje do potřebné hloubky mezi jezdcovy nohy

Z dalších poměrně zajímavých řešení musím určitě zmínit konstrukci deklu, který je vyroben z několika částí neoprenu o různé pružnosti a který je na okrajích v přední části, tedy před jezdcem, opatřen okrajovou ochrannou vrstvou kevlaru. Konstrukcí deklu z několika částí, mimo jiného pospojovaných shora přelepenými, lepenými a zároveň i prošitými švy, které díky této konstrukci zaručují slušnou výdrž, dosáhl výrobce jedné unikátní vlastnosti špricdeky. Dochází totiž k tomu, že špricka se po nasazení chová jako (nevím jak to vyjádřit lépe) „dva oddělené systémy“.

Jedním systémem je litá guma, která pevně drží okolo límce a druhý systémem je velmi pružný dekl, který bez problémů promáčknete až ke dnu lodi (zkoušel jsem xkrát a vždy špricka zůstala na límci), což zaručuje, že i když s lodí zmizíte hluboko pod vodu, tlak vody vám jí prostě nestrhne. Dekl špricky se jednoduše našponuje do potřebné hloubky mezi jezdcovy nohy, zatímco guma stále sedí na límci a nepůsobí na ní téměř žádný tah. Tuto vlastnost jsem ocenil zejména na vodnatých indických řekách, kdy se člověku během chvíle dokáže na špricce usadit i několik kubíků vody a určitě to ocení i jezdci vyšších vodopádů. Netvrdím, že toto nedokážete i s jinými šprickami, ale zde je to opravdu vychytané.

Našití oka na špricdeku

Kapitolou samou pro sebe je výběr velikosti špricky na vaši loď. Rozhodujícím faktorem je samozřejmě velikost límce, ale v Seals to dotáhli hodně daleko a tak dostanete při výběru k dispozici brožurku, v které jsou snad všechny lodě, které se kdy vyráběly a k nim příslušná velikost deklu, takže se nemůžete splést. Musím podotknout, že české lodě ZET jsem v brožuře nenašel, ale snad si výrobce tabulky brzy zaktualizuje. Všechny ostatní lodě tam prostě jsou…

Z drobnějších detailů, které mně mile potěšily, nesmím opomenout přední strhávací oko ze širokého plochého popruhu, které je vyvedeno v žluté barvě, takže ho uvidíte i pod vodou nebo v horších světelných podmínkách, ale hlavně, je dvojité, přičemž jedna část je spínací plastovou přezkou, takže není problém špricku, například při brodění nebo prostupu trnitým terénem, připnout k vestě nebo obleku a chránit ji tak před couráním a poškozením. Plastová přezka je navíc opatřena píšťalkou, kterou tak máte (samozřejmě jen při pohybu po břehu) stále po ruce. Píšťalka píská silně a to, i když ji právě vytáhnete z vody. Toto vše jsou drobné detaily, ale nevěřili byste, jak mně potěšily a jak rychle jsem si na jejich používání zvykl.

Plastová přezka umožňuje připnutí k veště nebo k obleku

Pokud bych měl krátce zhodnotit použití v praxi, jen těžko bych něco vytýkal. Z menších potíží bych asi uvedl jen tolik, že při zkoušení promáčknutí deklu se párkrát stalo, že jsem z lodi vytlačil mnoho vzduchu, který potom logicky potřeboval zpět. Jakmile tedy došlo k uvolnění deklu zpět, měl vzduch tendenci vracet se zpět po stranách límce (vedle těla) a v těchto případech mi ojediněle vnikla do lodi se vzduchem i voda v takovém množství, že jsem měl mokré boky, tedy nic dramatického. Neměl jsem možnost zkusit ještě jiné velikosti deklu, ale myslím si, že by tento „problém“ také příliš neřešily.

Špricdeka v náročném testu obstála na výbornou

Celkově mě špricka Seals Pro Rand prostě nadchla a jak jsem uvedl v úvodu, zůstává se mnou ještě na další ježdění. Světová špička s touhle značkou nejezdí jen tak pro nic za nic…

Recenze vyšla také v HYDROmagazínu 1/2015.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: