HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Úpravy kajaku

Úpravy kajaku

Dlouho nepřibyl žádný článek do rubriky „Jak na to“ a proto dnes přinášíme pár rad od Jirky „Anděla“ Kubálka, který nám vysvětlí, jak si udělat pořádný „tuning“ kajaku. Než začnete číst, musíme důrazně upozornit, že tyto úpravy mohou vést ke ztrátě záruky na vaši loď, za kterou nemůžeme nést odpovědnost. Rozhodnutí, jestli popsané nápady zkusíte, je vaše vlastní.

Než začneme lodě upravovat, měli bychom je mít seřízené na naši postavu. Velcí výrobci lodí mají na internetu návody, jak si seřídit kajak na svoji postavu (nožní a zádové opěrky a další části) např.: návod Daggeru nebo návod Wavesportu

V průběhu článku si zkusím odpovědět na následující otázky:
A) Neupravovat nebo upravovat kajak? Jaké mám možnosti?
B) Co mohu získat a co ztratit?
C) Kolik mě to bude stát?

K bodu A: Na každé lodi je pár drobností, které mě škádlí. Buď je odstraním, nebo je ignoruji. Například voda v lodi, velká hmotnost lodi.
Jaké mám možnosti upravit:
– Přetěsnit šrouby a matice
– Odlehčit nožní opěrku
– Odlehčit a vyztužit sezení

K bodu B:
Co získám úpravou:
– Relativní sucho v lodi
– Lehčí a tužší, ovladatelnější loď Spojovací materiál, nářadí, deska XPS k odlehčení a podlepení spojů.Co ztratím: U dílů do kterých budu vrtat, řezat, atd. ztratím záruku!!!

K bodu C: Orientační cena bude pod každou úpravou.

Přetěsnit šrouby a matice

Voda do lodě se mohla dostat: špuntíkem, špricdekou, prasklinou ve skořepině, uvolněnými šrouby, nebo jsem si ji tam nacákal.

Co mohu udělat, když protéká voda kolem šroubů:
1) dotáhnu průchozí šrouby
2) šrouby přetěsním (podlepím nebo přelepím)
3) vyměnit šrouby, matky, podložky a přetěsním je

Ve skořepinách lodí jsou díry skrz nebo jsou slepé se zatavenou matkou. Většina moderních lodí je však děravá jak cedník. Až na výjimky: ZET-Kayaks nebo Jackson Kayaks.

Veškeré otřesy lodě způsobují mechanické namáhání šroubů, podložek, matek. Proto se podložky vymačkávají, šrouby povolují a mě teče do lodě. Originální šrouby, matky a podložky bývají z ne příliš kvalitní oceli, proto se povolují a přestávají těsnit. Zpravidla protéká kolem šroubů držících sedačku, nožní opěrku nebo chytací oka.

Možnosti jak si problémem poradit mám tři:
1) nejjednodušší je občasné dotahování a houbičkování prosakující vody.
2) pracnější a trvanlivější řešení je přetěsnění všech průchozích šroubů. Buď mohu všechny podlepit např: transparentním silikonem nebo je přelepím bitumenovou vodotěsnou samolepící páskou. Na nějaký čas to pomůže, podle toho jak intenzivně a drsně jezdím.
3) nejpracnější, ale i nejtrvanlivější je vyměnit všechny šrouby, podložky a matice. Dělám to u nového kajaku, pak vše těšní a nic se nepovoluje.

Jak no to? Vyšroubuji si od každého typu šroubu 1ks a zajdu s nimi od obchodu se spojovacím materiálem. Tam podle nich koupím pevností šrouby (imbusy 8,8 s čočkovou hlavou), velkoplošné podložky a samojistící matice (s teflonem). Originální podložky s gumou na jedné straně vypadají pěkně, ale jsou měkké a rychle se vymačkají. Proto je nahrazuji nepogumovanými velkoplošnými podložkami.

Pozor! Někteří výrobci dávají do lodě šrouby s palcovými i metrickými závity, proto si v obchodě zkusím na každý šroub natočit matku. Vyměněné šrouby a podložky přetěsním.

Tip1: bitumenovou pásku používám jako nouzové lepení lodě, pádla,… Aby bitumenová páska více držela, nahřívám ji zapalovačem, dokud na ní nenaskočí drobné puchýřky a pak ji rychle nalepím.

Tip2: Když chci doma bitumenovou pásku odstranit, tak ji ochladím na méně než 10°C. Zbytky dočistím benzínem, nebo odstraňovačem lyžařských vosků.

Spojovací materiál na kajak cca 100Kč.

Podlepený imbus s velkoplošnou podložkou

Odlehčení nožní opěrky a svislé výztuhy

Jak lehce se mi jede, je dáno do jisté míry i celkovou hmotností a těžištěm kajaku. Je rozdíl jestli odeberu 0,5 kg ze sedačky nebo z nožní opěrky. Nožní opěrka je vzdálena cca 90 cm od trupu. Přesněji řečeno je na 90 cm páce od těžiště jezdce (podle délky nohou). Když odlehčím špičku, snáz se mi zatáčí.

Jaké jsou varianty nožní opěrky:
1) vyměnit plastovou za pěnovou
2) vyměnit plastovou za polystyrenovou XPS

K bodu 1: Někteří výrobci nabízejí nožní opěrky z plastu i z pěny. Pěnové jsou lehčí, nahrazují vak proti potopení lodě, ale musím si je dolepit nebo ořezat na svojí postavu. Plastová opěrka je těší, ale snadno a rychle nastavitelná pro různé postavy.

K bodu 2: Tato úprava má smysl, jen když nožní opěrka váží více jak 1,5 kg nebo mi stávající opěrka nevyhovuje anebo výrobce nenabízí pěnové. Mohu ušetřit cca 0,7 kg z původní hmotnosti.

Jak no to? Ve stavebninách koupím:
– 1x Deska XPS polystyrenu tloušťky 3cm a více cm
– 1x deska obyčejného polystyrenu 3cm (bude z ní šablona)

Svislé výztuhy: Vyjmu přední pěnovou výztuhu paluby 2x ji obkreslím na desku z XPS. Ostrým nožem vyříznu profily. Pak je vložím do lodě a podívám se, jestli přesně kopírují tvar paluby a dna. Pro drobné doladění tvaru obrousím stykové plochy. Např. smirkovým plátnem.

Vodorovné výztuhy: Z obyčejného polystyrenu si vytvořím šablonu. Nakreslím si na něj přibližný tvar, vyříznu, vložím do lodě. Pak lihovým fixem jedu podél stěny kajaku a píši na desku. Dál oříznu místa označená fixem. Tento postup opakuji, dokud mi šablona přesně nekopíruje tvar boku lodi. Šablonu překreslím na XPS a vyříznu.

– Výztuhy slepím např. Lepidlem Mamut od Van Bravenu. Přirozená poloha chodidel v kajaku je s mírně podloženou patou, tak si podle toho seříznu T kus. Na T kus přidám desku z černé pěny tloušťky 10 cm, ať mám pořádnou tlumící oporu nohou. Je třeba mít tento kus hodně na těsno, tj. min. o 2cm větší než je obrys v místě dotyku s T kusem (přídavek na obrysu volím dle tvrdosti pěny). Do kajaku pěnu našlapu, ať pořádně drží. Tip 3: Když nemám černou pěnu, nekupuji 3cm tlustou desku XPS, ale 6cm a udělám z ní všechny díly.´
– Při výměně plastové opěrky za polystyrenovou je nutné vyztužit červeně vyznačený tvar, aby dno neztratilo svoji tuhost
– Díry od šroubů držících zrcadlo zalepím ze vnitř bitumenovou páskou a z venkovní strany tesou.

Nožní opěrka Cca 400Kč

Nožní opěrka z desky XPSSložená nožní opěrka z desky XPS (T-kus)

Tip 4: Pokud vás v kajaku brní nohy, zkuste si podlepit paty na nožní opěrce.

Odlehčením svislé výztuhy snížím hmotnost jen o pár gramů. Než vymontuji přední pěnovou výztuhu promačkám palubu a dno, ať vím, kde je vůle. Případné mezery dolepím černou pěnou. Vylepením nesmím změnit tvar paluby a dna.

Přední pěnová výztuha paluby před odlehčenímPřední pěnová výztuha paluby po odlehčení a vylepení

Sedačka

Se sedačkou souvisí tuhost kajaku, která pomáhá na slidech, skocích,… Ale loď by neměla být tuhá příliš! Při nechtěném dopadu na kámen je potřeba utlumit energii nárazu, aby kajak nepraskl. Jestli pro tlumení při nárazech jsou nutné malé mezery mezi sedačkou a dnem je přinejmenším diskutabilní. Hledám kompromis mezi tuhostí, poddajností a hmotností.

Odlehčením sedačky je pracné, ale mohu snížit hmotnost lodi o více než 1kg. Záleží na materiálu a tvaru sedačky. Vymontovat sezení je jako vyndat ježka z klece, někdy se to neobejde bez hrubšího násilí. Sedačka slouží jako výztuha skořepiny kajaku, proto jsem musel přemýšlet nad tvarem, velikostí a umístěním děr.

Sedačka před odlehčenímSedačka před odlehčením

Postup při odlehčení:
– Zjistím, kde jsou mezery mezi sedačkou a skořepinou kajaku. Sezení si prohlédnu a prohmatám, ať vím, kde budu dolepovat.
– Poznačím si původní polohy a nastavení sedačky. Před demontáží si nožem, šroubovákem udělejte rysky, které si zvýrazněte lihovým fixem.
– Otvory dělám na rovných plochách.
– Po každé vyříznuté díře zkontroluji tuhost sedačky (jako když zkouším tuhost trubky pádla opřeného o zem). Když se sedačka prohne, vím, že právě odlehčené místo musím vyztužit.
– Výztuhy dělám buď z černé pěny nebo XPS.
– Místa, kde sedačka nedoléhala přesně ke skořepině, dolepím černou pěnou. Dávám si pozor, abych vylepením nezměnil profil dna. Proto se neubráníte několikerému vyndavání sedačky.
– Boční opěrky nahradím černou pěnou nalepenou přímo na sedačku.
– Oka z provazu na věci, které potřebuji přichytit k sedačce, rozvážu. Provaz protáhnu hadičkou a uzel přelepím silikonem, pak se rozhodně nerozváže.
– Abych mohl silikon dobře zahladit, namočím si prsty do jaru. Oko z provazu se zelenou hadičkouSedačka po odlehčeníSedačka po odlehčení, vyztužení a vylepeníSedačka po odlehčení, vyztužení a vylepení

Poloha a velikost trupu = těžiště

Odlehčením jsem rozhodil tovární nastavení těžiště kajaku. Poté co kajak smontuji, nastává pravé hraní. Předpokládám, že při pádlování mám správné držení trupu (předozadní rovnováhu).

Když je možnost posunout sedačku jen do 3 poloh mám vyhráno. Náročnější je, když lze sedačku posouvat v drážkách. V druhém případě si nadělám rysky a na vodě zkouším správnou polohu.

Pozor i 1cm posunutí sedačky vám udělá hodně odlišné jízdní vlastnosti!
Jak se s tím nejlépe poprat:
– Musím stále stejně dotahovat zádovou opěrku.
– Kajak příliš točí a moc nejede, sedačka je moc vpředu.
– Kajak jede jako střela a netočí, sedačka je příliš vzadu.

Závěr

Úprav kajaku je mnoho, záleží na Vás, do čeho se pustíte. Máme super hračky, ale než dlouze mudrovat nad tím co upravit a co ne, je lepší jezdit na vodě. Často je chyba mezi sezením a pádlem.

Zatěžkávací zkouškaChyba operátora, loď je dobrá :-)

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: