Jak na packrafting – záchrana a sebezáchrana

Jak na packrafting – záchrana a sebezáchrana

Packraft je na našich řekách stále více k vidění. Je mnoho dobrých vodáků, kteří našli v tomto ultralehkém plavidle zalíbení, a také mnoho začátečníků, kteří s packraftem začínají. Je ale třeba si uvědomit, že jakkoliv se packraft podobá kajaku, některé věci umožňuje dělat jinak.

JAK NEPŘIJÍT O PACKRAFT PŘI PLAVÁNÍ

Hned na začátku je třeba pochopit několik odlišností packraftu.

Packraft je extrémně lehké nafukovací plavidlo (ve srovnání s plastovým kajakem, kánoí či raftem). Svojí hmotností je srovnatelný s výstrojí jezdce (oblečení, plovací vesta, přilba), navíc je plný vzduchu. Při opuštění packraftu na divoké vodě je jezdec zpravidla velice rychle oddělen od plavidla, pokud ho okamžitě nechytí. Na rozdíl od plavidla je totiž jezdec ponořen v řece a plave rychleji, zatímco packraft každá vlna a válec zdrží. Při opuštění packraftu na klidné vodě zase velice často (pokud není bezvětří) bere plavidlo už i lehký vítr a opět jej rychle oddělí od plavce.

Na Jadranu vám packraft uletí raz dva / F: K. Melicharová
Na Jadranu vám packraft uletí raz

Zde je několik situací, kterých jsem byl svědkem.

Situace 1: Při sjezdu peřeje Hance na řece Colorado spolu jely čtyři packrafty (zn. Alpacka), z toho tři se převrátily už v horní pasáži. V dlouhé peřeji byli takřka okamžitě plavci vzdáleni od svých packraftů. Čtvrtý se převrátil při snaze pomoci jednomu z převrácených. Výsledkem byli čtyři osamocení plavci v jeden a půl kilometru dlouhé peřeji a vodě o teplotě deset stupňů. Podařilo se jim zachránit se vzájemně jen díky rovné vodě dole, do které ale doplavali až za několik dlouhých minut.

Situace 2: Při pádlování na spodní části řeky Zrmanja (rovná voda) přišel silný poryv větru, který převrátil chlapce na packraftu (zn. ROBfin). Vítr zvedl packraft z hladiny a odfoukl jej do křovin na břehu, vzdálených přibližně 250 m. Ostatní plavidla pomohla při záchraně a dopravě ke břehu.

Sám jsem již několikrát ztratil packraft na tekoucí řece na vzdálenost, která vyžadovala dlouhé plavání (vždy to bylo díky vlastní nepozornosti). American Canoe Association registruje řadu smrtelných nehod při packraftingu na řekách i jezerech (!) právě v situacích, kdy vítr oddělil plavce od jeho plavidla a k dosažení břehu zbývalo více, než byl plavec schopen přežít vzhledem ke vzdálenosti a teplotě vody.

Řešení se nabízí – nenechat se oddělit od svého packraftu. Pokud nezvládnete eskymácký obrat (jak na něj si povíme dále v textu) a musíte plavat, tak packraft představuje nejen další plovací pomůcku, ale navíc na něj lze bez problémů opět nasednout (jak na to si taky povíme dále v textu).

Nahánění nepřivázaného packraftu na Trnávce / F: Bosák
Nahánění nepřivázaného packraftu na Trnávce / F: Bosák

Jak zajistit, abychom se nenechali oddělit od packraftu

1. Okamžitě jej chytneme.

2. Připoutáme jej k sobě.

Proti první možnosti hovoří výše popsané situace. Proti druhé možnosti zase poučka „Nikdy se nepoutej ke svému plavidlu“.

Tady je ale třeba vrátit se na začátek a připomenout si odlišnosti packraftu od jiných plavidel. Proč se nemáme poutat ke svému plavidlu? Kajak, kánoe či raft jsou ať prázdné, nebo naplněné vodou příliš těžké nato, aby je plavec dokázal vlastními silami někam odtáhnout, tažení probíhá spíš naopak. Lano ve spojení s těžkým plavidlem představuje ideální možnost, jak uvíznout na překážce s následkem utonutí. Při znalosti těchto rizik je třeba je eliminovat, a proto se k těmto plavidlům nikdy nepoutáme.

Packraft ovšem není těžší, než je plavec schopen utáhnout vlastní silou. Navíc na plovacích vestách máme zařízení zvané Quick Release System (česky ne moc přesně nazývané bezpečnostní přezka). Tato pomůcka nám umožní odpoutat se od hopšňůry (angl. leash), která nás poutá k plavidlu, v momentě, kdy situace začíná být nekomfortní. Pokud by se situace vyhrotila ještě víc, tak má každý vodák ve vestě nůž (doufám!).

Výhody jsou více než zřejmé. Máme packraft po ruce a buď do něj opět nasedneme, nebo s ním (jako s pomocným plovákem) doplaveme někam, kde je nasednutí snazší. Když už nic jiného, s plovákem vydržíte plavat déle než bez něj.

Pochopitelně je nutno posoudit další rizika. Stromy, kameny, sifony a jiné překážky, na kterých je možno uvíznout, jsou v úzkém korytě větší nebezpečí než samotné plavání. Roli hraje i nezkušenost jezdce – dětem a začátečníkům se bude lépe plavat ke břehu než s připoutaným packraftem, na který nedokážou vylézt.

Na Zambezi si šlověk s packraftem zaplave dosyta / F: Kejml
Na Zambezi si šlověk s packraftem zaplave dosyta / F: Kejml

Jak se správně připoutat

1. Na packraftu musí být šňůra za sedačkou, která je napnutá a volně průchozí (oko či karabina).

2. Leash či hopšňůra nesmí být příliš dlouhá, abyste se do ní nezamotali.

3. Jezdec musí mít vestu s funkčním Quick Release System neboli bezpečnostní přezkou a umět jej použít.

4. Mějte u sebe nůž pro případ, že vše ostatní selže.

5. Nácvik uvolnění nanečisto je nezbytný.

6. Asi nejdůležitějším prvkem je charakter toku. Na úzkém potoce plném klacků se lépe zachráníte sami než s packraftem na zádech!

Uvedené možnosti hovoří o výbavě pro divokou vodu. Pokud pojedete v létě na moře, klidně si packraft uvažte kolem pasu, možnost uvíznutí na překážce v proudu se zde blíží nule.

A na závěr ještě pro ujasnění. Tento text v žádném případě nedoporučuje se vázat k jinému plavidlu než je packraft. Jakýkoliv systém upoutání musí být dosažitelný a okamžitě, bez rizika, uvolnitelný. Vše si pořádně vyzkoušejte, než sednete na vodu! Je dost plovacích vest, které Quick Release System nemají, a také jsou vesty, které mají špatný popruh a ten se může v přezce zachytit!!!

Také nezapomeňte na to, že nejdůležitější součást bezpečnostní výbavy jezdce je jeho mozek, ke kterému patří schopnost umět jej použít.

Skončilo to sebezáchranou nebo neskončilo? / F: Robert Kazik
Skončilo to sebezáchranou nebo neskončilo? / F: Robert Kazik

NYNÍ K SEBEZÁCHRANĚ

Sebezáchrana začíná v momentě, kdy je něco špatně. Na vodě zpravidla začíná tím, že se vodák ocitne pod vodou. Co dál? Na kajaku známe eskymácký obrat nebo plavání s lodí ke břehu, na raftu plavání ke břehu nebo pokus vylézt zpátky na raft. Na packraftu je možno provést každou z těchto metod, sebezáchrana je však o něco univerzálnější.

Pokus o bojové eskymování na Franklin river / F: Viloa Kašíková
Pokus o bojové eskymování na Franklin river / F: Viloa Kašíková

Eskymácký obrat

K provedení eskymáckého obratu potřebujeme packraft, ve kterém je náš posez více proaktivní a jsme pevně zakotveni pomocí stehenních popruhů. Eskymák znamená na packraftu nejen otočit plavidlo, ale posunout své těžiště nad hladinu (to je obtížnější než na kajaku).

Zde jsou základní pravidla:

– Provedení musí být rychlé.

– Vždy zvedáme od přídě a jdeme do záklonu.

– Obrat končí v záklonu (na rozdíl od kajaku).

– Větší váha jezdce (versus velikost packraftu) a jeho kondice je výhodou. Jinými slovy, velmi nosný packraft bude těžko zvedat útlá žena.

Skončilo to sebezáchranou nebo neskončilo? / F: Robert Kazik
Skončilo to sebezáchranou nebo neskončilo? / F: Robert Kazik

Vylezení na packraft

Oblíbená metoda u většiny packraftů a packrafterů a plán B po nezvládnutém eskymáku. Při jeho dokonalém zvládnutí není o moc pomalejší než eskymácký obrat. Základním předpokladem je nepřijít o packraft v průběhu plavání. To už umíme. Nevýhodou je, že v peřejích se nalézá zpět na plavidlo obtížně, snazší je to, když se voda trochu uklidní.

Způsobů je více, tady je ten můj:

– Neztratit packraft, doplavat na levý bort.

– Pravá ruka s pádlem uchopí stehenní popruh na vzdálenější straně packraftu, co nejblíž k lodi.

– Levá se opře o levý bort (blíže ke mně).

– Při vylézání je nutno packraft na sebe nepřevrátit.

– Jakmile se dostanu nahoru horní polovinou těla, otáčím se do sedu, jinak je další působení na palubě značně nejisté.

– Otočím se už v sedě o 90° do polohy pro jízdu vpřed.

Plavání ke břehu

Plavání s připoutaným packraftem není příliš obtížné. Packraft váží okolo pěti kilo a neplní se vodou, takže plavec s ním nemá plné ruce práce. Při vzpomínce na plavání s naplněným kajakem se musím pousmát, oproti tomu je plavání s packraftem disciplína pro děti.

Pomůže mi:

– Mít packraft okamžitě po ruce.

– Plavat oběma rukama s packraftem taženým na hopšňůře za sebou.

Sebezáchrana na Trnávce s dopomocí. Leze Káťa, asistuje Anděl. / F: Bosák
Sebezáchrana na Trnávce s dopomocí. Leze Káťa, asistuje Anděl. / F: Bosák

Vylezení na packraft s asistencí

Záchrana druhého packraftera se příliš neliší od jiné záchrany na divoké vodě. Pomoci kolegovi můžeme od dlouhého plavání tím, že mu přihrajeme packraft a pomůžeme mu na něj vylézt.

Vylezení na packraft s asistencí se v zásadě neliší od toho, kdy na packraft lezu sám. Rozdíl je jen ten, že packrafter, který pomáhá, přidrží opačnou stranu packraftu, aby na něj mohl zachraňovaný snáze vylézt. Když je asistent dobrý, může kolegu i popotáhnout směrem k sobě a pomoci mu dostat se nahoru.

Postup je následující:

– Pomůžu zachraňovanému dostat se na bok packraftu.

– Nakloním se a chytím opačný bok packraftu loktem dovnitř (mám obě ruce volné).

– Přidržím mu pádlo, čímž má zachraňovaný obě ruce volné.

– Volnou rukou pomohu zachraňovanému do packraftu.

– Vrátím mu pádlo a dále se starám o sebe.

Až si budete pořizovat nový packraft, zkontrolujte si, zda výrobce myslel na sebezáchranu nebo jen na marketing a prodej. Mezi plavidla, po kterých byste se měli dívat patří úzký packraft s dobrým posedem a stehenními popruhy, který lze zvednout eskymáckým obratem. Packraft, který má nízký bok, přes který se dostanete. A také packraft, který má úchyt na lano vedený od zádi k sedačce, vhodný pro vlečení packraftu na hopšňůře při plavání.

Příště budeme v praktických radách pokračovat. Podíváme se na materiály a typy packraftů a také na jejich opravy.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: