RECENZE: Kajak Prijon Cocaine Pro – hodný závoďák

RECENZE: Kajak Prijon Cocaine Pro – hodný závoďák

Kajak s odvážným názvem Cocaine vloni doplnil flotilu divokovodních lodí německého výrobce Prijon a sice v pozici „závodní“ lodě. Jako obvykle si pojďme loď nejprve představit a pak se s ní podíváme do terénu.

Dodává: HG sport, www.hgsport.cz

Testoval: Petr Snížek

Údaje výrobce:

Materiál: HTP

Délka: 275 cm

Šířka: 65 cm

Hmotnost: 21 kg

Hmotnost jezdce: 65 – 95 kg

Barvy: žlutá, oranžová, zelená

Infocena: 29 900 Kč

Cocaine je stejně jako ostatní kajaky Prijon vyrobený z materiálu HTP a technologií vyfukování (blowmolding). Vzhled lodi i její povrch je tedy charakteristický, není to žádný naleštěný fešák a nejvýraznějším designovým prvkem je tak obří nápis Cocaine na zadní palubě. Ale kvůli vzhledu si asi kajak kupuje málokdo. Důležitější je, že materiál je léty prověřený a vydrží toho skutečně hodně.

Cocaine má ploché dno a ostrou hranu (vpředu dvojitou), která se táhne až úplně dozadu
Cocaine má ploché dno a ostrou hranu (vpředu dvojitou), která se táhne až úplně dozadu

Délka lodi je 275 cm, což je maximální povolená délka pro extrémní závody. Záď lodi je ostře seseknutá, aby bylo využití délky co možná nejefektivnější. Špice je kulatá a hodně objemná, výrazně zvednutá nahoru a přední rocker se táhne až do míst, kde začíná kokpit. Zadní rocker je také velice výrazný a začíná hned za sedačkou. Objem zádi je největší těsně za jezdcem a dozadu rychle ubývá. Při pohledu shora je patrné, že loď se odpředu mírně rozšiřuje a nejširší je za jezdcem. Směrem k zádi se pak rychle zužuje. Dno lodi je ploché. Hrana začíná v oblasti opěrek nohou a je dvojitá. Postupně se ale spojuje do jedné a táhne se až úplně k zádi. Hrana je na pohled poměrně ostrá, a to i v zadních partiích lodi.

Sezení je bohatě polstrováno
Sezení je bohatě polstrováno

Výbavou se jedná o klasický Prijon. Sedačka je plastová, ale velmi pohodlně vypolstrovaná. Polstrované jsou i boční opěrky a zádová opěrka. Stehenní opěrky jsou rovněž plastové a také jsou pohodlně vypolstrované. O opření nohou se stará klasické zrcadlo na kovových pásech připevněných šrouby k bokům lodi. Nastavitelnost kokpitu je velmi snadná. Stehenní opěrky umožňují posun dopředu a dozadu a také vytáčení do boků, takže ideální polohu by se měl najít každý. Sedačka se posouvá pomocí ráčny a plastového ozubeného pásku (stejný systém jako pro dotahování zádové opěrky). Plastový pásek je plochým popruhem upevněn k plastové „kolejnici“ na dně a to pod přední výztuhou paluby, ráčna je připevněna k sedačce. Díky tomuto řešení si sedačku snadno posunete. Nevýhodu tohoto systému vidím v tom, že zbytečně zabírá místo tam, kde můžete mít třeba házečku, lahev s pitím nebo jiný kus výbavy. Ne, že by se před sedačku nedalo nic umístit, ale už to není tak komfortní.

Detail seseknuté zádi
Detail seseknuté zádi

Na palubě lodi najdeme celkem 4 oka. Vpředu a vzadu se jedná o oka z plochého popruhu, před a za kokpitem pak o oka kovová. To před kokpitem by mohlo být klidně větší, to za kokpitem je velké dostatečně.

Posez v lodi je příjemný a nohy máte poměrně blízko u sebe (oproti běžným creekovkám určeným spíše na extrémní vodu než rychlou jízdu). Já jsem vyzkoušel několik pozic sedačky a nejvíce mi sedělo umístění úplně vpředu, s tím jsem pak jezdil na kanále v Troji nebo třeba ve Slovinsku na Soče. Manipulace se stehenními opěrkami, bočními opěrkami i zádovou opěrkou je snadná a vše jsem měl velice brzy nastaveno.

S Cocainem na řece / F: Karel Harant
S Cocainem na řece / F: Karel Harant

Na vodě mě Cocaine mile překvapil. Když jsem viděl jeho ostré hrany dost jsem se obával, že to bude další z velmi jedovatých speciálů na závody, který mě bude tak akorát trestat a připomínat mi, že můj jízdní styl není dokonalý. Ovšem dost jsem se spletl. To, co má Cocaine ze závodních speciálů je tak akorát rychlost. Pokud se s lodí trochu sžijete a naučíte se jí ovládat, dokážete s ní svištět opravdu velmi rychle. Díky plochému dnu je loď až překvapivě obratná, a to i ve vyšších rychlostech, a nijak zákeřně se nechovají ani zmíněné ostré hrany. Ano, občas se hrana člověku připomene, ale není to nic nepříjemného a rozhodně nemám pocit, že bych měl potíže s udržením stability. Když jsem z lodi vysedl po prvním ježdění, prohlásil jsem: „konečně hodný závodní kajak“. Na řece jsem ocenil zejména výrazné rockery. Kajak se snadno boofuje a hodně se mi líbilo, jak rychle po dopadu dokáže opustit místo činu. Právě v těchto momentech se mi občas stávalo, že mě pozlobila hrana, ale ne moc často a určitě bych si při delším užívání zvyknul. A ten pocit, když doskočíte do válce a hned vystřelíte dál je návykový jako… jako Cocaine!

Prohlédněte si všechny fotografie z testování…

Když si to shrneme, tak Cocaine je velice rychlá, ale dostatečně hodná a ovladatelná loď, na které si pěkně zajezdí i méně zdatní kajakáři (ovšem ne úplní začátečníci). A je to dobře, protože rychlá jízda je skvělý zážitek, který by neměl být určen jen pro hrstku vyvolených.

Líbí se mi:

  • Materiál
  • Ovladatelnost
  • Polstrované sezení

Mohlo být lepší:

  • Posouvání sedačky

Zkušenosti čtenářů

peter

V prijone uz prerobili sedacku a jej posun nie je rieseny racnou medzi nohami, ale dvoma srubami po bokoch.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: