HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

RECENZE: Minimalistický origami kajak ORU KAYAK INLET

RECENZE: Minimalistický origami kajak ORU KAYAK INLET

Na webu stojí o Inletu psáno: nejlehčí, nejpřenosnější a nejsnadněji sestavitelný skládací kajak, který jsme kdy vyrobili. Pojďme se podívat, jestli to je pravda.

Dodává: ROAM., www.orukayak.cz
Testovali:
Snížák a Ondra

Údaje výrobce:
Materiál: dvouvrstvý polypropylen
Délka: 295 cm
Šířka: 79 cm
Hmotnost: 9 kg
Nosnost: 125 kg
Sbalený kajak: 107 x 25 x 46 cm
Infocena: 23 900 Kč

Zabalený kajak Inlet není větší než Ikea taška a stejně dobře jako taška se dá i nosit. Dokonce se s tím počítá, protože má na bocích pro tento způsob nošení madla. Zároveň můžete kajak nosit na zádech jako batoh ve speciálním obalu s popruhy. Mě osobně ale přijde nošení v ruce víc „cool“. Člověk si připadá trochu jako James Bond, když přijde k vodě s větším plastovým „kufříkem“, za pár minut z něj udělá kajak a odpádluje. Nošení v ruce bych ale určitě nedoporučil na delší vzdálenosti, přeci jenom má kajak 9 kilo, to už se při delším nesení v ruce pronese.

Inlet přpraven k vyplutí, sestavení trvalo pár minut
Inlet přpraven k vyplutí, sestavení trvalo pár minut

Materiálově se jedná o klasiku od ORU. Dvouvrstvý, bílý, lehce průhledný polypropylen, který má na těch správných místech připravené sklady. Asi bych těžko hledal výstižnější výraz než origami. Stačí jenom udělat pár pohybů, nezapomenout vložit přední a zadní přepážku, zaklopit paluby, zajistit je dvojíc popruhů a loď je připravená. Jo, ještě vlastně vložit pěnové sedátko pod připravenou gumu a nasadit zádovou opěrku. U zádově opěrky mě zaujal pohyblivý systém uchycení, který nejlépe představí následující fotka.

Detail kluzného systému k uchycení zádové opěrky
Detail kluzného systému k uchycení zádové opěrky

Sestavení kajaku má výrobce spočtené na 3 až 5 minut. Při prvním skládání by to asi odpovídalo, ale na další pokus je to mnohem rychlejší, protože úkonů, které musíte udělat, je opravdu málo, a navíc jsou přímo na lodi návodné znaky a nápisy, takže ztratit se v tom může jen totální ňouma. Kdybyste přece jenom u téhle lehké skládanky tápali, tak je pod sedačkou QR kód, po jehož načtení si zobrazíte podrobný návod k sestavení. Hodně povedená vychytávka. Další vychytávkou jsou označení pro uložení dílů kajaku při složení zpět do „kufříku“. Prostě kajak složíte a hned taky vidíte, kam do něj správně vložit kterou komponentu. Jo a rozebrat kajak a udělat z něj zase kufřík je ještě rychlejší než ho složit!

I do kufru Smartu dáte složený kajak v pohodě a ještě by se něco málo vešlo
I do kufru Smartu dáte složený kajak v pohodě a ještě by se něco málo vešlo

Tvarově je Inlet široký otevřený kajak určený na klidnou vodu. Má vysoké a mírně kryté špice, poměrně nízké borty a kupu vnitřního prostoru, takže si můžete při delší plavbě ulevit a udělat na chvíli pohodlí změnou polohy těla nebo končetin. Výbava je stejná jako u jiných lodí od ORU – pěnové sedátko, které bohatě dostačuje, velká a pohodlná (polstrovaná) zádová opěrka, přední opěrka pro nohy. Opěrku zad i nohou si pohodlně nastavíte i během jízdy klasickými žebříčkovými sponami a plochými popruhy. Zkoušel jsem to a všechno šlo jako na drátkách.

Sezení kajaku tvoří pěnový podsedák a velká zádová opěrka
Sezení kajaku tvoří pěnový podsedák a velká zádová opěrka

Pokud mám hodnotit jízdu, tak je kajak velmi stabilní, což se při jeho šířce dalo očekávat. Při nastupování a vystupování velké dno lehce pracuje, ale při jízdě už je pevné. Hodně překvapený jsem byl z rychlosti, která mi vzhledem k tvaru lodě přišla hodně slušná. Přiznám se, že jsem čekal totálního slimáka. Loď také dobře vede směr. Zatáčení a jiné manévry jsou trochu línější, jednak proto, že špice kajaku trochu hrne vodu do boku a také proto, že v lodi sedíte bez opěrek stehen, takže nejde použít náklonů a jiných řídících fintiček, ale u lodě tohoto určení asi nikdo excelentní odezvu nečeká. Doména téhle lodi je úplně jinde…

A můžeme na vodu...
A můžeme na vodu…

Inlet si určitě nepořídí honiči kilometrů, milovníci rychlé jízdy nebo někdo, kdo chce týden putovat s „plnou polní“ po letní Lužnici (to by ale určitě nějak šlo). Loď je vhodná hlavně pro rekreační a jednodenní vyjížďky na jezerech, rybnících, klidném moři nebo mírně tekoucích řekách. Umím si představit, že na něm taky denně dojíždím do práce, kdyby k tomu byly podmínky, protože v kanceláři nebo převlékací skříňce bych asi neměl problém ho uložit.

Projížďku ranní Prahou jsme si s Inletem užili. Kéž by člověk mohl jezdit každý den do práce tímhle dopravním prostředkem.
Projížďku ranní Prahou jsme si s Inletem užili. Kéž by člověk mohl jezdit každý den do práce tímhle dopravním prostředkem.

Osobně vidím Inlet jako ideální kajak pro někoho, kdo upotřebí nebo ocení loď, která ve složeném stavu nezabere moc místa a ve stavu pohotovosti velmi dobře poslouží a spolehlivě splní úkol. A díky použitému materiálu taky něco vydrží.

Prostoru pro sezení je v kajaku dostatek
Prostoru pro sezení je v kajaku dostatek

Jezdíte rádi na výlety dodávkou nebo obytkou a řešíte kam dát všechno sportovní vybavení? Přesně pro vás Inlet bude a pomůže vám nějaký ten prostor v autě ušetřit. Máte malý byt a nemáte kde skladovat velkou loď? I vám by Inlet mohl dobře sednout. Cestujete prostředky hromadné dopravy nebo letadlem a chcete si s sebou vzít kajak? Co třeba Inlet, který váží jen o dvě kila víc než příruční zavazadlo a nikdo nepozná, jestli to je designový kufr nebo loď… Ve výčtu možností by se dalo pokračovat, ale snad jsem už dost jasně ukázal na co všechno bude Inlet vhodný.

A na závěr ještě poznámka… V úvodních větách nezaznělo, že Inlet je taky (zdaleka) nejlevnější z celé flotily ORU ;o)

Líbí se mi:

  • Rychlost a snadnost složení
  • Zádová opěrka
  • Rychlost jízdy

Mohlo být lepší:

  • Točivost

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: