Po loňské recenzi nafukovacího drop stitch kajaku Drift jsem byl velmi zvědavý na letošní recenzi, a tak trochu i srovnání, s modelem Tomahawk od výrobce Aqua Marina.
Dodává: Snowboardel, www.snowboardel.cz
Testovali: Petr Snížek, Ivo Jelínek, Vlaďka GálováÚdaje výrobce:
Materiál: dvouvrstvý drop stitch PVC, 7 cm
Vnitřní tlak: 10 PSI
Délka: 325 cm
Šířka: 72 cm
Hmotnost: 16,5 kg
Nosnost: 120 kg
Infocena: 16 999 Kč
Tomahawk se ke mně dostal v krabici, která obsahuje v podstatě vše potřebné, co pro provozování lodi potřebujete. Tedy až na plovací vestu. Z krabice jsem vyndal pumpu s manometrem, kompletní kajak zabalený do transportního vaku, dlouhou plastovou směrovou ploutev a také čtyřdílné skládací pádlo s duralovou žerdí a plastovými listy.
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galerieTrocha popisu
Samotný Tomahawk je jednomístný (vyrábí se i vícemístná verze), drop stitchový, ryze rekreační kajak tvaru maňásek, což je pro tuto kategorii lodí typické, protože technologií drop stitch zatím nelze vyrobit jiné tvary než „prkno“ a tato základní prkna je potom třeba nějak seskládat do tvaru příslušného plavidla. Plusem, za toto omezení je vysoká tuhost lodi, které je mnohem blíže pevným lodím než klasickým nafukovacím lodím.
Tomahawk má ploché dno opatřené tuhým plastovým kastlíkem pro nasunutí směrové ploutve a dvěma menšími uzavíratelnými vylévacími otvory. Pro tyto otvory je v drop stitch materiálu dna udělán oválný výřez a plastové vylévací špunty jsou vlepené do jedné vrstvy PVC, která tento výřez překrývá a brání pronikání vody do lodi. Borty lodi tvoří dvě poměrně vysoké drop stitch desky. Špice jsou hodně vysoké, takže se nemusíte bát ani větších vln, a navíc vyztužené bytelnou pryží, která bude bránit poškození pěkně dlouho. Na přední i zadní špici je malá palubka z jedné vrstvy PVC, na které jsou umístěny úchyty pro nošení kajaku a také krátké obvodové šňůry. V konstrukci lodi mě ještě zaujaly dva malé nafukovací trojúhelníky ve špicích lodi, které mají za úkol ji vyztužit. Moc jsem tomuto řešení nevěřil, ale překvapilo mě, jak se špice prohýbá, když tyto komory necháte vyfouknuté.
Vnitřní výbavu Tomahawka tvoří velice pohodlná drop stitch sedačka, která se ke dnu přichycuje pomocí suchých zipů. Ty umožňují posun sedačky o 15 cm. Zádová opěrka se plochými popruhy se stavitelnou délkou připevňuje ke kovovým okům na bortech lodi pomocí kovových karabinek. Oporu pro nohy tvoří pouze dva menší gripy na dně lodi z EVA pěny, ale bohužel pro můj styl sezení umístěné na nevyhovujícím místě. Snažil jsem se posunout sedačku až úplně dozadu, ale stejně jsem paty opíral mimo gripy.
Celkově je loď na vysoké úrovni zpracování a mít lepší vnitřní výbavu je z ní rázem příjemný kajak do WW III.
Jdeme na vodu
Kajak jsme si představili a pojďme s ním na vodu. Co se týká jízdních vlastností, tak jsou lepší, než jsem očekával. Rychlost se sice nerovná letícímu tomahawku, ale žádný slimák to taky není. Oproti běžným nafukovacím lodím je na tom Tomahawk rozhodně lépe. Ovládání je vcelku bezproblémové i když člověk v lodi vlastně nijak extra nedrží. Co mě trochu překvapilo byla poměrně nízká stabilita. Chvíli jsem přemýšlel, čím to může být a pak mi docvaklo – samotné dno je silné 7 cm, k tomu přidejte dalších 7 cm sedačky a najednou sedíte docela vysoko. Zkusil jsem snížit těžiště vyndáním sedačky a skutečně stabilita se dost zlepšila. Na kajaku jsem nechal svézt i kamarády Iva (nějaké zkušenosti s pádlováním už má) a Vlaďku (seděla v kajaku v podstatě poprvé) a moje pocity z nízké stability se potvrdily. Ivo ihned nižší stabilitu rozpoznal, ale dokázal si s ní nějak poradit. Vlaďka po pár úspěšných pokusech vybrat náklon nakonec skončila ve vodě. Bez sedačky na tom byli oba výrazně lépe. Kajak jsme zkoušeli také se směrovou ploutví a shodli jsem se, že je v podstatě zbytečné ji používat. Zaprvé měli všichni testeři pocit, že stabilita s ploutví je ještě o něco horší než bez ní a za druhé kajak vede směr i bez ploutve tak dobře, že nějaké pomoc prostě není potřeba ani pro začátečnici Vlaďku.
Kromě samotného kajaku jsme zkusili i výbavu, která je k němu dodávána. Pumpa fungovala po celou dobu testování bez problémů. Funkci ploutve jsem už popsal výše. Transportní vak se mi líbil tím, že je celý rozkládací a vy do něj složený kajak zabalíte. Stahovací popruhy jsou dostatečně dlouhé, a i když loď nesbalíte úplně dokonale pořád ji dokážete do obalu dostat, což u některých nafukovaček s klasickým transportním loďákem občas bývá problém. Popruhy přes ramena jsou dostatečně široké a neřežou ani neškrtí, takže zvládnete loď odnést i na delší vzdálenost. Na vnější straně obalu jsou i dvě oka z plochých popruhů, která se zapínají na suchý zip. Ta umožňují připevnění dalšího příslušenství. Pádlo překvapilo listy, od kterých jsem čekal horší záběr i chování, ale jeho velkou slabinou je žerď. Jednoduché čepové spoje mají docela vakl a vzhledem k jejich počtu se pádlo v ruce dost kroutí. Chápu, že pádlo je určené absolutně jiné kategorii jezdců, než jsem já, ale myslím, že vakl musí být nepříjemný i začátečníkům, jakmile si jízdu v lodi trochu osvojí.
Resumé
Podtrženo sečteno. Tomahawk bude zajímavou volbou pro začínající nebo rekreační jezdce, kteří nehledají nějaký super výkon, nemají ambice sjíždět divočejší toky a nechtějí v lodi jezdit několikrát týdně. Prostě klasická rekreační loď, ale velmi kvalitně zpracovaná s dobrou doplňkovou výbavou, která je už v ceně (pro mnohé silný argument).
Líbí se mi:
- zpracování
- transportní vak
Mohlo být lepší:
- stabilita
- pádlo
Pokud se každá část sedačky nafukuje zvlášť, pak by pomohlo nafukovat jen opěradlo. U Flairu to zadavatel řešil nenafukovací sedačkou s externím „soklíkem“, který není nutno používat. Otvory ve dně nejsou primárně vylévací – jde o průchodky pro různá technická zařízení – třeba přívod pro elektromotor, který lze nasadit do drážky pro ploutev. Podle úchytu je ploutev standardního „SUP“ typu. Balení vypadá epesně, na rozdíl od konkurence zadavatel evidentně věděl, co chce a dostal to. Jinak bych doporučil někomu hmotnostně méně výraznému zkusit to jako SUP, od toho jsou barevně označené nášlapné plochy na dně. A ještě jedna věc – zkusil někdo hodit místo sedačky prkno napříč přes boky a jet v tom na klečáka jako v OCčku? Boky vypadají dost vysoké na to, aby se pod takto umístěné prkno vešly nohy…
Doporučuju ještě otestovat K2 z Lidlu. V zásadě odpovídá dvoumístné verzi Flairu od Alroundmarine, lišit se bude vybavením a potiskem. A časem k tomu přidat Itiwit 500 z Decathlonu, kterej má ty „prkna“ poskládaný o dost zajímavěji. Tím by se základní typologická nabídka na našem trhu pokryla.
Začíná být (podle stylu konstrukce) zjevné, že tyhle lodě dělají dvě fabriky v Číně a pro zadavatele ze zbytku světa je uzpůsobují jen potiskem/nálepkami a přidanou výbavou.