K recenzi se k nám dostala unikátní loď, kajak vyrobený z materiálu dropstitch, na který jsme zvyklí hlavně u paddleboardů. Co to znamená? Kajak je skladný stejně jako nafukovací lodě, ale díky materiálu, který je možno silně natlakovat (až 8 PSI) se jeho vlastnosti velmi blíží pevným lodím.
Dodává: Snowboardel, www.snowboardel.cz
Testovali: Petr Snížek, Marie Snížková, Martin BouzekÚdaje výrobce:
Materiál: PVC dropstitch
Délka: 426 cm
Šířka: 81 cm
Hmotnost: 24,8 kg
Nosnost: 240 kg
Infocena: 17 990 Kč
Kajak Zray Drift je dodáván s kompletním příslušenstvím (mimo vesty a helmy). V balení je kajak se sedačkami, pumpa s manometrem, opravná sada, transportní vak, dvě skládací pádla (možno udělat K1 i C1) a přídavná flosna.
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galeriePopis
Kajak Drift je vyroben z dropstitch materiálu tloušťky 3‘‘. Sestavení kajaku je dle přiloženého návodu poměrně jednoduché, pořadí nafukování ventilů je označeno čísly. Asi nejméně obvyklým prvkem je řešení dna. Mezi borty je natažena syntetická tkanina, která tvoří vnější dno lodi a jsou k ní zvenčí připevněny dvě menší plastové flosničky (jedna vpředu a druhá vzadu). Vprostřed lodi je ještě slot na dlouhou demontovatelnou flosnu, která se v případě potřeby jednoduše nasune a zajistí plastovým kolíčkem. Kromě upevnění flosniček má tkanina také funkci ochrany vnitřního dna před prodřením. Po nafouknutí bortů se po dně lodi rozprostře deska, která je také vyrobena z dropstitch materiálu, nafoukne se a tvoří pevné dno. A jak dno v lodi drží? Jakmile deska začne nabývat na rozměrech, začne se zasouvat pod borty (v tento moment doporučuji ještě překontrolovat správné umístění po celém obvodu) a po dotlakování je v lodi upevněna právě zasunutím pod borty. Najednou tedy máte komplet dropstitch kajak.
Z dalších prvků umístěných na kajaku zmíním pevným plastem vyztužené špice, které ochrání materiál při případných nárazech nebo dření o překážku. Přední i zadní špice kajaku jsou překryté krátkými palubami, které jsou opatřeny křížnou pruženkou, pod kterou lze zasunout drobnosti, jež chcete mít během plavby po ruce. Na přídi i zádi je madlo z plochého popruhu vystlané gumovým návlekem pro pohodlnější nošení. Uprostřed lodi jsou ve dně dva uzavíratelné odtokové otvory. Abyste se k nim snadno dostali, i když je loď nafouknutá, je dropstitchové dno v místech těchto otvorů vybrané. Dno je opatřeno poutky pro upevnění nožních opěrek. Ty jsou tvořeny plastovou trubičkou obalenou měkkou pěnou a nejlepší je zasunout opěrky do připravených oček před plným natlakováním dna. Na vnitřní straně bortů lodi jsou připravená očka pro upevnění sedaček. Sedačky jsou tvořeny sedací částí, která je vyztužena pevným materiálem a zádovou opěrkou, která je nafukovací. Upevnění sedaček se provádí plochými popruhy umístěnými na bocích zádové opěrky, které nacvaknete k příslušným očkům pomocí plastových karabin. Podle počtu jezdců lze umístit jednu sedačku dopředu a druhou dozadu nebo jednu doprostřed. Další upevnění sedačky nemají, sedací část je pouze volně položena na dně lodi a to, že se nebude pohybovat dopředu a dozadu zajišťuje tření. Přiznávám, že jsem z toho řešení nebyl zpočátku nadšený, ale praxe ukázala, že s pohybem sedaček není jediný problém.
Na vodě
Během zkoušení na vodě jsme kajak vzali do míst, kam patří – klidný tok řeky Malše v Českých Budějovicích, na Vltavu a další podobná místa, ale taky jsme ho vyzkoušeli na kanále v Českém Vrbném, kde sice nemá co dělat, ale zajímalo nás, jak se popasuje s proudy, vracáky, vlnami a válci.
Začněme klidnou vodou. Tady je Zray Drift jako doma a přesně sem bych ho i doporučil. Klidné dostatečně hluboké toky nebo turistika po vodních nádržích. Vzhledem k tomu, že loď má vpředu a vzadu dvojici nedemontovatelných flosniček není příliš vhodná na řeky, které často dokážou překvapit mělčinou a kvůli flosnám si také nesjedete moc jezů. Hrozilo by totiž jejich poškození nebo celkové odtržení. S manželkou jsme několikrát trefili mělčinu na Malši a v takovém případě je ihned nutné z lodi vystoupit a popotáhnout ji na hlubší vodu. Flosničky sice neutrpěly žádné závažné poškození, ale proč je trápit… Pokud do středu lodi přidáte středovou flosnu, která je opravdu dlouhá, tak už musíme jet v hloubce alespoň 50 cm. Tuto flosnu byste tedy asi dřív zlomili, než utrhli od dna, ale oba případy jsou nepříjemné. Pojďme už ale k jízdním vlastnostem.
Zray Drift je poměrně úzký a na první pocit méně zkušeného jezdce (manželka) docela vratký. Není to ale nic závažného a velmi brzy si člověk zvykne. U zkušených pádlerů to nebude žádný problém. Loď jede příjemně rychle a díky flosnám není obtížné udržet přímý směr. Co je ale příjemné nejvíc, je právě tuhost lodi, kterou jí dává dropstitch materiál. Loď se ani ve vlnách nijak nekroutí, můžete směle používat náklony, prostě paráda. V dvoumístném obsazení mi trochu vadilo, že při sezení vzadu se před vámi borty lodi rozšiřují a zpočátku jsem o ně škobrtal rukama, ale po chvíli jsem si zvyknul a už to bylo bez potíží. Když jedu v lodi sám je situace lepší, protože sedím v nejširším místě. V menších peřejích a vlnkách do lodi nenateče ani přes špice ani bokem, protože borty jsou i v zatížení dvěma lidmi a nějakou bagáží dostatečně vysoké. Co se týká bagáže, tak v případě, že na lodi jedete ve dvou, jí moc nepoberete, ale do přídě a zádě a pod pruženky se na jednodenní výlet se svačinou a suchými věcmi v klidu zabalíte. V jednom člověku můžete loď vytížit víc a nebude problém, nosnost 240 kg je opravdu velkorysá. Sedačky jsou pohodlné, zejména bohatě naducané zádové opěrky, které vám dodají pocit, jako když sedíte doma v křesílku.
Test na kanále v Českém Vrbném byl hodně za hranicí toho co má Zray Drift dokázat, ale hodně nás překvapil. Výjezdy do proudu a zavěšování vracáků je na lodi opravdu zážitek a připadáte si skutečně jako na pevné lodi. Hrana lodi docela funguje a ani ve velkých proudech jsme nenabírali bokem (v obsazení 2 muži – 2x 90 kg). Ve vlnách a válcích jsme samozřejmě vodu nabrali a pak jsme zkoušeli, jak rychle z lodi vyteče. Bohužel odtokové otvory jsou malé a celkově není loď dimenzována na takové zalití, ale po pár minutách strávených v tišině voda vytekla a my jsme kanál úspěšně dojeli. Kdyby měl kajak efektivnější odtokový systém a demontovatelné flosny, není vůbec co řešit ani na terénu WW III. Sedačky „na tření“ dobře držely i při jízdě v divoké vodě.
Shrnutí
Kdybych to mě shrnout, tak mě kajak Zray Drift velmi mile překvapil. Bylo mi jasné, že dropstitchová loď bude mít vlastnosti blížící se pevným lodím, ale nečekal jsem, že to bude až tak dobré. I když se jedná spíše o rekreační model, vše dobře funguje a je promyšlené, na žádné závažné nedostatky jsme během testování nenarazili. Drifta bych vám nedoporučil na splouvání českých řek, které trpí nedostatkem vody a ani, když jste nároční jezdci. Výborný ale bude pro méně náročné vodáky, kteří chtějí vrazit spíš na hluboké vodní toky, klidně i mírně proudící a skvělý bude na větších vodních plochách s dostatečnou hloubkou. Nijak se tu s ním nenadřete, pojede příjemně rychle a rovně a díky designu lodi u toho budete i dobře vypadat!
Líbí se mi:
- tuhost lodi
- zajímavé řešení dna
- jízdní vlastnosti
Mohlo být lepší:
- flosny mohly být všechny demontovatelné
Jaká je rychlost? Chystam se jít do Flairu od Allroundmarinu, což je o něco kratší singl (cca 390×70, váha přibližně 15 kg, nominální nosnost 230), mám v úmyslu používat to jako mořák. Dal by se na tom na podzim z Tróje do Mělníka udržet peloton?
Na úrovni seakajaku to opravdu není. Na nafukovačku je to rychlý.
Solar 410 byl taky rychlej – na nafukovačku. Tohle je ještě rychlejší, placaté dno bude mít menší plochu než ekvivalentní buřtové. Koukal jsem, že Zray dělá ještě hybrida – drop-stich dno a klasické buřtové boky, tedy varianta, kterou loni v Tróji zkoušel u Solaru Gumotex.
Drift by šel možná tunit – amputovaz originál flosny, na jejich místo napasovat úchyty s nasazovacíma ploutvema od Gumotexu. Na všechny typy by šla ušít šprajda…
Objednal jsem si Flaira, s trochou štěstí dorazí do tří neděl. Podle rozměrů a váhy by mohl být rychlejší než Drift, navíc nemá pevné ploutve, jen jednu demontovatelnou vzadu. Až to budu mít, můžem se domluvit na srovnávačce – třeba na OCmánii.
Já už jsem kajak vrátil, byl jen zapůjčený kvůli testu…