České stopy na The Paddle Sports Show 2023

České stopy na The Paddle Sports Show 2023

Po zániku tradiční vodácké tradeshow Paddle Expo, která se po mnoho let konala v německém Norimberku, nebylo úplně jasné, zda se ještě někdy podobné akce dočkáme. Covidová pandemie pochybnosti ještě posílila. Ale nakonec to dobře dopadlo a pořádání této akce v novém kabátu a s novým názvem se chopil Philippe Doux, vydavatel světoznámých časopisů Kayak Session, Paddle World a StandUp Paddle World. Po dvou ročnících pořádaných ve francouzském Lyonu se letos The Paddle Sports Show přesunula do Štrasburku. Kromě řady zahraničních výrobců vodáckého vybavení tam vyrazilo i několik českých. A taky jsem tam vyrazil já, abych se podíval, co si na další sezonu připravili za novinky.

GUMOTEX

Tradičně největší plochu zaujímal stánek českého výrobce nafukovacích lodí Gumotex. Na úvod dostávám malé točené pivo a pak už se jdeme podívat na novinky, které jsou tu vystavené celkem tři.

Nový kajak Gumotex Seashine tvarově vychází z modelu Seawave.
Nový kajak Gumotex Seashine tvarově vychází z modelu Seawave.

Žhavou novinkou je mořský kajak Seashine, který je postaven na základech již dobře zavedeného modelu Seawave. Tím nejzásadnějším oproti stávajícímu „mořáku“ je dno vyrobené z drop-stitch materiálu a navíc ještě profilované do tvaru otevřeného písmene V, který pouze v zadní části (od zadní sedačky dál) přechází do rovné plochy. Tento přechod je tu z důvodu umístění zadní ploutvičky a ventilu a zároveň by plocha měla vylepšovat stabilitu lodi. Jak to bude fungovat v praxi mě hodně zajímá, a proto jsem se hned domluvil na zapůjčení jednoho „síšajna“ k otestování. Drop-stitch samotný by měl výrazně přispívat k tuhosti lodi, ale výrobce nenechal nic náhodě a pro jistotu do kajaku přidal ještě dvě kovové výztuhy ukryté pod přední a zadní palubou. Obě tyto paluby jsou opatřeny vodotěsným zipem a samozřejmě možností uložení drobnějších předmětů na palubu – vzadu křížení pruženka, vepředu klasická cargo síťka. Seashine má madla z bytelné trubky skrz kterou vede plochý popruh. To sice není tak pěkné řešení pro oči, ale pro pohodlné nošení a výdrž je to to nejlepší. V zadní části paluby kajaku najdeme dva otvory, které se uzavírají na gumové zátky (tyto zátky by se postupně měly objevit u všech modelů Gumotex, kde dosud vylévací otvor kryla plastová kartička) – jeden otvor slouží jako vylévací, oba zároveň potom jako upevňovací místo pro případné kormidlo, na jehož montáž je loď vybavena i dalšími prvky (prostupy skrz zadní palubu, …). Zajímavostí je, že všechny ventily na lodi jsou klasické push-push, tedy i ventily na sedačkách a u nožních opěrek. Osobně se mi tohle řešení hodně líbí, protože u léta používaných šroubovacích ventilů jsem se vždy trápil s pořádným natlakováním. Opěrky nohou jsou uchyceny dvoubodově (jako klasické zrcadlo u pevných lodí). Co se týká využití, tak bude Seashine stejně variabilní jako Seawave. To znamená, že bude použitelný jako jednomístný kajak se spoustou místa pro vybavení, ale také jako dvou nebo až třímístný kajak (pro dva dospělé s jedním dítětem). I zde je samozřejmostí možnost upevnění různých kokpitů.

Dno kajaku Seashine je z větší části tvarováné do otevřeného V. Zadní část dna je plochá.
Dno kajaku Seashine je z větší části tvarováné do otevřeného V. Zadní část dna je plochá.
Všechny nafukovací části v kajaku Gumotex Seashine mají push-push ventily.
Všechny nafukovací části v kajaku Gumotex Seashine mají push-push ventily.
Zadní část kajaku Seashine je připravena na montáž kormidla.
Zadní část kajaku Seashine je připravena na montáž kormidla.
Přední paluba Seashine má vodotěsný zip a velkou cargo síťku.
Přední paluba Seashine má vodotěsný zip a velkou cargo síťku.

Důkazem, že se Seashine nejspíše povedl budiž jeho vítězství v anketě Paddle Sports Product of the Year Awards 2024, kde získal první místo v kategorii Inflatables!

Gumotex Seashine přebírá ocenění. / F: Facebook Gumotex Boats&Outdoor
Gumotex Seashine přebírá ocenění. / F: Facebook Gumotex Boats&Outdoor

Dále okukuji dvoumístnou verzi kajaku Swing, který sice není nový, ale dočkal se, jak by se řeklo v automobilovém průmyslu, významného faceliftu. Na první pohled zaujme design paluby, která nyní září modrou barvou doplněnou o bílé prvky po celé ploše. K tomu se boční válce i dno obarvily na černo (oproti stávající červené nebo světle zelené v kombinaci se šedou), což vizuální atraktivitě také velmi prospělo. Zipy skrz palubu se změnily z vodě odolných na vodotěsné a v přední i zádní části lodě přibyla boční lana. Nově řešená jsou i madla, který jsou stejná jako u výše popsaného kajaku Seashine. I zde už můžeme vidět nový vylévací otvor krytý gumovým špuntíkem. Další inovace jsou uvnitř lodi. Ventily se přesunuly ze zadní části lodi do středu, což by mělo být strategičtější umístění zejména z hlediska vyfukování – kajak od špiček ke středu srolujete a pohodlně z něj vymáčknete co možná nejvíce vzduchu. Opěrky nohou už nejsou uchyceny jednobodově (na středu opěrky), ale dvoubodově, tedy stejně, jako jsme už viděli u Seashine.

Inovovaný nafukovací kajak Gumotex Swing.
Inovovaný nafukovací kajak Gumotex Swing.
Zipy na palubách jsou nově vodotěsné.
Zipy na palubách jsou nově vodotěsné.
Sedačky ve Swingu jsou nově černé, oproti dřívějším šedivým.
Sedačky ve Swingu jsou nově černé, oproti dřívějším šedivým.

Třetí novinkou na stánku Gumotexu bylo nafukovací lehátko, jak správně podotkl Martin, jeden z mých průvodců, „reinkarnace lehátka“, které si nejspíš bude pamatovat řada čtenářů ze svého dětství nebo mladých let. Ano, ono staré dobré těžké nafukovací lehátko, které s sebou v jisté době tahal k vodě snad úplně každý, se dočkalo znovuzrození a bude zase k dostání. Samozřejmě ale lehčí a s nějakým tím vylepšením. O něco lepší než kdysi jsou ventily. V nabídce budou atraktivní designy a hlavní vychytávkou jsou ploché popruhy s nastavitelnou délkou připevněné k bokům lehátka, jež dovolují udělat z matrace pohodlné sedátko na několik způsobů. Nezbývalo mi, než si nechat natočit ještě jedno pivo a chvíli si to pohodlí užít na vlastní kůži.

Staré dobré nafukovací lehátko je zpět!
Staré dobré nafukovací lehátko je zpět!

Na úplný závěr jsem ještě okoukl nově připravovanou sedačku, která je kompletně z drop-stitch materiálu.

Nová sedačka vyrobená kompletně z materiálu drop-stitch.
Nová sedačka vyrobená kompletně z materiálu drop-stitch.

HIKO

Další velkou českou stopou byl ve Štrasburku stánek HIKO, kde jsem byl každoročně zvyklý na takovou záplavu novinek, že by to vydalo na samostatnou reportáž. Letos to bylo o něco stručnější, ale i tak se tu moc zajímavé novinky našly. Pojďme na ně.

Velkou kolekci dětského vodáckého oblečení jsme si představovali už v průběhu sezony, takže pouze odkazuji na původní článek a jdeme na produkty, které si zde odbyly svoji skutečnou premiéru.

Ihned mi do oka padla krásná vesta, o které jsem se vzápětí dozvěděl, že se jmenuje Play a že je to od základu přepracovaný model úplně nejzákladnější plovací vesty, kterou má Hiko v nabídce, vesty Swift. Na první pohled samozřejmě zaujme design, který je oproti Swiftu opravdu významným skokem kupředu. Tohle se prostě bude líbit, to jsem si jistý. Ale pojďme na to taky trochu prakticky. Play má profilovanou pěnu v předním i zadní dílu, takže parádně sedí na tělo (osobně jsem to hned zkoušel). Boční popruhy jsou plně rozepínatelné, takže máte možnost do vesty vlézt bokem pokud si ji nechcete navlékat přes hlavu. Svrchní materiál vesty je oproti Swiftu bytelnější. Samozřejmostí jsou široké ramenní popruhy se snad stavitelnou délkou. Play by měl být k dispozici ve dvou barvách – tmavá zelená (viz foto) a černá. A to nejlepší na závěr – cenově by tahle krása měla být na stejné úrovni jako původní Swift. Nemůžu jinak než si jeden kus zamluvit na otestování.

Turistická vesta Hiko Play, nástupce modelu Swift.
Turistická vesta Hiko Play, nástupce modelu Swift.
Zadní díl vesty Hiko Play.
Zadní díl vesty Hiko Play.

Další velkou novinkou je řada házeček pojmenovaných Hawk, Eagle a Falcon. Základ je u všech stejný, ale liší se v tom, jaké ukrývají lano. Hawk má lano bez jádra o průměru 10 mm, Eagle 10 mm jádrové lano a Falcon pak jádrové lano s průměrem 8 mm. Délkově lze volit mezi 10, 15, 20 a 25 metry. Obaly házeček mají tvar kvádru a to zejména z důvodu lepšího upnutí na speciální opasek, který najde využití zejména u vodáckých průvodců, raft guidů a podobných profesí. Díky důmyslnému systému upnutí máte házečku připravenou k akci raz dva stejně jako ji zase rychle upnete zpět na opasek. Oko na spodní straně házečky je samostatné, tedy není součástí dlouhého lana uvnitř házečky, jak bývá většinou zvykem. To má svůj důvod, protože vnitřní (hlavní) lano je upevněno ke kovovému oku a tím pádem je v případě potřeby snadno odnímatelné. Nosná pěna, aby obal házečky plaval, je umístěna v přední stěně a je tedy rozprostřena do větší plochy. Vstup do obalu je vyztužený, aby držel tvar a také aby se snadno seskládal při zapínání. Na jeho vnitřní straně navíc najdeme dvě malá očka z plochý gumy, která mají dvě funkce – zaprvé usnadňují namotávání lana zpět do obalu (prsty dáte do oček a namotáváte) a zadruhé do nich jde navléknout volný konec lana, aby byl stále na povrchu a připravený k použití. No prostě hodně novinek v jednom produktu, takže i tady je recenze jasná věc a už se na ni moc těším.

Házečka se snadno upne na opasek.
Házečka se snadno upne na opasek.
Vnitřní očka pomáhají při balení lana a také se hodí pro uchycení jeho konce.
Vnitřní očka pomáhají při balení lana a také se hodí pro uchycení jeho konce.
Spodní oko házečky není součástí hlavního lana.
Spodní oko házečky není součástí hlavního lana.

Dále jsem ještě, coby hrdý otec malé vodácké naděje, obdivoval dětskou řadu oblečení Shade nazvanou jednoduše Little Shade, konkrétně mě zaujalo triko s dlouhým rukávem a kapucí a tepláčky. Oboje se vyrábí v pěti velikostech a je vhodné už pro hodně malé děti (od velikosti 92).

Dětská mikina s kapucí a dětské tepláčky Hiko Little Shade.
Dětská mikina s kapucí a dětské tepláčky Hiko Little Shade.

Na závěr mi byl ještě představen koncept Hiko Material Free Line, který byl nominován na ocenění Paddle Sports Product of the Year Awards 2024 v kategorii Sustainability. Velmi zjednodušeně se jedná o maximalizaci využití materiálu pro výrobu, ideálně tak, aby nezbýval vůbec žádný odpad, což je jeden z pilířů udržitelnosti v podobě, v jaké si ji HIKO představuje a jak ji zavádí do praxe. Zájemci si to kdyžtak podrobně nastudují v uvedeném odkazu.

Vše o The Paddle Sports Show hledejte na oficiálním webu akce thepaddlesportshow.com.

Videoreportáže o novinkách českých i zahraničních výrobců z The Paddle Sports Show 2023 hledejte na YouTube kanálu Paddler Guide – The Paddle Sports Show Web TV.

WTX a VODÁK sport

Stánek VODÁK sportu byl společný pro produkty této společnosti a také pro nafukovací lodě, které tato brněnská firma vyrábí pod značkou WTX.

Z lodí WTX zde byly vystaveny nafukovací kánoe Rapid Wild a Rapid Tramp, které jsem už měli na recenzi, takže se o nic nebudu detailně rozepisovat. Jen zmíním, že Rapid Wild byl nominován na ocenění Paddle Sports Product of the Year Awards 2024 v kategorii Canoeing. A také tu byla vystavena dvojice již dříve představených raftů Alka ve velikostech 5 a 7, což značí maximální kapacitu dospělých osob. Rafty Alka jsou navrženy jako turistické (výrobce jim říká nafukovací pramice) a stejně jako kánoe WTX mají několik inovativních prvků, kupříkladu po kedru posuvné vnitřní válce nebo vylévací otvor pod zadní palubou, která zároveň slouží jako sedák pro zadáka (proto ty liché počty osob na jeden člun).

Turistické rafty WTX Alka 5 (dole) a Alka 7 (nahoře).
Turistické rafty WTX Alka 5 (dole) a Alka 7 (nahoře).

Ale tím hlavním, co tu Jirka Šťastný předváděl, byl prototyp malé nafukovací kánoe nazvané Rapid Fire. Ta byla designována s cílem vytvořit krátkou, rychlou a obratnou kánoi, která bude vhodná na menší české řeky a na závody typu ČPV a částečnou inspirací pro ni prý byla pevná krátká zavřená deblovka Noah Amerika. U Rapida Fire na první pohled zaujme dno, které je kombinované z klasických nafukovacích válců a z prvků drop-stitch. Výsledkem je ploché dno, které má uprostřed a po stranách vystouplé kýly. Zajímavostí ještě je, že svrchní část dna, tedy ta uvnitř lodi, je kvůli odlehčení z tenčího materiálu než vnější dno, které je naopak potřeba mít odolné. Dalším unikátním prvkem jsou boční válce vyrobené z jednoho kusu materiálu, což tvoří malou hmotnostní úsporu, ale hlavně se tím eliminoval, u nafukovacích lodí tradiční, slep na vrchní straně válce. Dále se výrobci povedlo udělat prohnutou spojnici válců v přední špici. Samozřejmostí u WTX je posuv sedaček po kedrech a další inovativní prvky, které se objevily a osvědčily už u Rapidů Wild a Tramp. Rapid Fire by se měl začít prodávat na jaře 2024. Jeho recenzi už mám domluvenou.

Prototyp nové nafukovací kánoe WTX Rapid Fire.
Prototyp nové nafukovací kánoe WTX Rapid Fire.
Dno nafukovací kánoe WTX Rapid Fire je kombinací drop-stitche a nafukovacích válců.
Dno nafukovací kánoe WTX Rapid Fire je kombinací drop-stitche a nafukovacích válců.
Prohnutá přední spojnice válců u Rapida Fire.
Prohnutá přední spojnice válců u Rapida Fire.

Z dílny VODÁK sportu mi byly předvedeny nové turistické bundy v trojici možných provedení – dlouhý rukáv, dlouhý rukáv s kapucí (kterou je možno schovat do límce bundy) a krátký rukáv. Bundy jsou jednoduchého střihu a mají pouze jeden šev vedený přes bok, podpaží a spodní stranu ruky. Zajímavé jsou neoprenové manžety na rukách, které mají nepravidelný tvar a jsou navržené tak, aby kromě zapěstí kryly i část záprstí, což bude zejména v chladných dnech hodně praktické.

Nová turistická bunda od VODÁK sportu. Zde verze s dlouhým rukávem a kapucí.
Nová turistická bunda od VODÁK sportu. Zde verze s dlouhým rukávem a kapucí.
Manžeta kryjící i část záprstí.
Manžeta kryjící i část záprstí.

A potom jsem okoukl ještě vak na kanoistická pádla, který má variabilní délku o zhruba 40 cm.

VODÁK sport představil také nový obal na kanoistická pádla s variabilní délkou.
VODÁK sport představil také nový obal na kanoistická pádla s variabilní délkou.

TNP

Český výrobce pádel dovezl do Štrasburku jedinou novinku a jinak vystavoval svůj klasický sortiment. Novinkou je paddleboardové pádlo pojmenované SUP C. Písmeno C značí materiál, ze kterého je pádlo vyrobeno (včetně hlavičky!), tedy carbon, konkrétně carbon prepreg. SUP C je skládací pádlo tvořené třemi díly, které mají dvě různé spojky. Jedna je klasická spojka umístěná ve spodní části, kde se pádlo jenom secvakne. Druhá spojka je potom plastová YP umístěná v horní části pádla. Ta umožňuje prodloužení až o 50 cm – konkrétně můžete mít délku pádla SUP C od 170 do 220 cm. List pádla není žádný velikán, což je ale u SUP pádel stále častější jev a celková hmotnost pádla se i přes dvě použité spojky drží na velmi příjemných 650 g.

Skládací třídílné karbonové SUP pádlo TNP SUPC C.
Skládací třídílné karbonové SUP pádlo TNP SUPC C.
Stánek firmy Laminex, výrobce pádel TNP.
Stánek firmy Laminex, výrobce pádel TNP.

Profiplast

Svůj standardní sortiment přivezl ukázat Martin Taichman z Profiplastu. Žádné zásadní novinky se zde nekonají, ale pár vylepšení se přece jenom našlo. Kanoistické pádlo Kano se nově vyrábí se zesílenými listy, čehož bylo docíleno přidáním materiálu v nejvíce namáhaných místech (spodní hrana pádla, žebro) přičemž se toto vylepšení nijak zásadně neprojevilo na hmotnosti. Pádla Kano a dračí pádlo DeBe by pak měla být nově k dispozici nejen s duralovými, ale také se skleněnými žerděmi.

Pádla Profiplast Kano doznala drobných úprav a nově budou k dispozici i na skleněných žerdích. Vpravo dračí pádlo Profiplast DeBe.
Pádla Profiplast Kano doznala drobných úprav a nově budou k dispozici i na skleněných žerdích. Vpravo dračí pádlo Profiplast DeBe.

A Martin experimentuje i s barvami listů, kupříkladu s prý velmi žádanou růžovou barvou.

Dámy se dočkaly, konečně růžové listy.
Dámy se dočkaly, konečně růžové listy.

Zajímavý byl i pokus s nezničitelným logem na listech, které ale Martin zatím nedává do produkce, dokud nebude perfektně otestováno.

K-Gear

Hned vedle Profiplastu stál další český stánek a sice K-Gear Petra Kolomého. Petr vystavoval svůj klasický sortiment a z nových věcí mi představil dvě drobnosti. Zaprvé různobarevné cargo síťky určené zejména na paluby lodí (na fotce je síťka v barvách německé vlajky) a za druhé plastový držák na tyto síťky, které se díky němu mohou umístit třeba pod sedačku kánoe a lze do nich uložit věci, jež nechceme zbytečně válet na dně lodi – házecí pytlík, nápoje a podobně.

Barevné síťky od K-Gear.
Barevné síťky od K-Gear.
Plastové držáky K-Gear umožňují upevnění síťky na spodní stranu sedačky kánoe a uložení drobnějších předmětů.
Plastové držáky K-Gear umožňují upevnění síťky na spodní stranu sedačky kánoe a uložení drobnějších předmětů.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: