Jak na packrafting – materiály, opravy a balení

Jak na packrafting – materiály, opravy a balení

Packraft je na našich řekách stále více k vidění. Je mnoho dobrých vodáků, kteří našli v tomto ultralehkém plavidle zalíbení, a také mnoho začátečníků, kteří s packraftem začínají. Je třeba si uvědomit, že jakkoliv se packraft podobá kajaku, některé věci umožňuje dělat jinak. Jak název napovídá – „to pack“ znamená sbalit, jedná se tedy o loď, která je designována i na něco jiného, než je plutí po hladině.

Je mnoho výrobců nafukovacích lodí. Většina designérů na nich však nejezdí. Podle toho pak také mnoho designů vypadá. Na první pohled působí dobře, snaží se splnit, co se od nich očekává na papíře, v praxi je to ale kolikrát horší.

Výrobci packraftů vycházeli zpočátku z požadavku mít v batohu něco, na čem lze v případě potřeby přepádlovat řeku či jezero. Záleželo tehdy jen a pouze na váze neseného plavidla. Postupem času tvůrci packraftů přišli na to, že lidé raději jezdí po proudu, a to čím rychleji, tím radostněji.

Někdy je obnáška náročného nebo nebezpečného lepším řešením. Packrafty se přenáší velmi snadno.
Někdy je obnáška náročného nebo nebezpečného lepším řešením. Packrafty se přenáší velmi snadno.

Původní materiály byly (a někdy stále jsou) ultralehké nánosy polyuretanu (dále jen PU) na nylonové tkanině. Nevýhodou tohoto materiálu je, že není určen pro vysoký tlak. A nízký tlak znamená měkkou měchuřinu jen málo vhodnou pro pořádné pádlování. Tomuto lze předejít buď větším průměrem válce, nebo pevnějším materiálem. Za všechno na světě se platí. Větší průměr válce rovná se více materiálu a vyšší hmotnost. Pevnější materiál, nejlépe na polyesterové tkanině, rovná se také vyšší hmotnost. Vyšší tlak rovná se lepší člun, což současně znamená vyšší hmotnost, to se nedá okecat.

Buďto tedy chceme mít lepší člun z materiálu, který něco vydrží, nebo lehký člun, za což zaplatíme jeho vlastnostmi. Podobná úměra platí ve všech sportech, jen marketing se to stále snaží popírat.

Jen pro pořádek – stále se bavíme o packraftech s hmotností od 3 do 6 kg.

Další části seriálu Jak na packrafting naleznete na těchto odkazech

Jak na packrafting – záchrana a sebezáchrana

Podobně lze pochopit samovylévací packrafty versus ty se šprickou. Dvě vrstvy materiálu s vysokým tlakem u nafukovacího dna mají větší hmotnost než jedna. Ale zase to vylévá samo.

V 80. letech většina raftů měla dno tvořené jedinou vrstvou látky, aby posádka nepropadla do vody, a vylévaly se kyblíkem. Dneska už je podobná raritka málokdy k vidění. Podobný osud asi čeká plátěná dna packraftů a rovněž použití špricky na packraftech.

Balení packraftu

Balení packraftu je podobně jako jeho hmotnost limitováno použitým materiálem. Zde je ale velikost balíku proměnná veličina (na rozdíl od hmotnosti) a záleží na šikovnosti pádlera. Platí zde tyto zásady:

– balíme packraft tak, aby ventily byly stále otevřené a vypouštěly do poslední chvíle vzduch z válců

– čím tepleji, tím menší bude balík (platí u většiny syntetických nánosů, zejména u PVC)

– váha našeho těla je výborná pomůcka. Klečení nám pomůže vytvořit velmi malou roličku

– pozor na ostré předměty

– pozor na polohu zipu – trvale přeložený zip může praskat

– jsou dva způsoby balení. Pro zapakování do batohu potřebujeme co nejmenší balíček, který za pár hodin zase rozbalíme. Do police (uložení k zimnímu spánku) či do příští vody nám stačí balíček větší, abychom ochránili materiál před poškozením způsobeným dlouhodobým přeložením

Když si dáte záležet a je teplo, tak dokážete packraft zabalit do opravdu malých rozměrů.
Když si dáte záležet a je teplo, tak dokážete packraft zabalit do opravdu malých rozměrů.

V marketingu vymysleli, ze čím menší balíček, tím lepší packraft. To platí, když jej chceme nosit v batohu. Jakmile sedneme na vodu, priority se mění. Kdo si přečetl tyto řádky, už jim na špek (snad) neskočí.

Nejdůležitější ale je, jak se na packraftu pádluje. Pokud nemáte odzkoušeno v praxi, před investicí do nového packraftu je lépe si jej projet a ne jen na klidné vodě před loděnicí. Vyzkoušejte si, jak je pohodlný a stabilní, zda bez problému dosáhnete do vody, zda vede směr a jestli můžete udělat náklon. Packraft je, stejně jako každá jiná loď, parťák na delší dobu.

Nezapomínal bych rovněž na bezpečnost. Ta je zaprvé dána kvalitními ventily, pak odolným materiálem. Odolnost materiálu záleží hodně na šikovnosti jezdce, ale i tak na první omak poznáme, co to asi vydrží, a tím bychom se měli řídit, ať si pan prodavač mele, co chce. Pokud nevydrží, dobrý packraft má více komor, které nás udrží nad hladinou, než se dostaneme ke břehu. A vyzkoušejte si taky, jak se z packraftu dostanete, když bude „všechno špatně“. Osobně jsem byl svědkem, jak se moderní ultralehký (a s vysokou cenovkou) packraft změnil po úniku vzduchu v igelitovou omotávku nohou od pasu dolů. Jeho jezdec měl co dělat, aby si zachránil život, a to byl necelých deset metrů od břehu a jel pouze v rychlém proudu. Vše bylo způsobeno za každou cenu lehkou jednokomorovou konstrukcí.

Opravy packraftu

Pro používání packraftu je třeba znát z čeho je vyroben. Jakmile totiž nastane problém a vyrobíme v lodi díru, musíme si ji sami opravit. Packraft je pro svobodymilné lidi. Ti si dokážou pomoct sami. Jakkoliv máme opravářskou sadu od výrobce (a pokud ji nemáme u sebe, je nám na dvě věci), je dobré i vědět co s ní.

Nouzové lepení packraftu.
Nouzové lepení packraftu.

Nouzové opravy

SIGA páska – používá se ve stavebnictví a drží na většině materiálů, z nichž je packraft vyroben. Nesnáší ale velký tlak ani vyšší teploty a časem chtě nechtě povolí. Doporučuji ji tedy jenom pro nouzové rychlé opravy.

samolepící záplaty – rychlé řešení, pokud se s tím nechceme moc matlat. Lépe vypadá a drží než Siga Tape, ale také potřebuje doma přelepit, protože nevydrží všechno.

Permanentní opravy

Pokud víme jak na to, nezaberou o moc víc času než lepící páska (i pod tou je totiž třeba mít packraft dokonale suchý). Potřebujeme ale mít buď lepení od výrobce, nebo znát typ materiálu, ideální je disponovat obojím. Platí zde, že pro packrafty s nánosem PVC a směsi PVC/PU použijeme lepidlo s Polyuretanovou bází, pro ty s nánosem PU (nebo gumy) použijeme lepidlo s chloroprenovou bází.

Další rozdíl je v tom, že PU nánosy je lépe brousit, u PVC není broušení nutné.

Lepicí sada Express ROBfin

Pokud dodržíme všechny podmínky lepení, je oprava permanentní. Osobně vozím pohotovostní balíček velikosti 15x7x5 cm v kapse vesty. Stačí na všechny lodě s PVC nánosem (těch je většina).

Další postup je tento:

– dokonale vysušíme podklad i záplatu a odmastíme (zároveň dosušíme) acetonem. Aceton s sebou musíme mít, bez něj to nefunguje.

– naneseme tenkou (velmi tenkou) vrstvu lepidla na loď i záplatu a počkáme 10–18 minut (podle teploty okolí). A teď bacha – během této doby to nesmí zvlhnout, ani na lepený spoj padnout rosa. Pokud se tak stane, máme aceton a nebojíme se ho použít.

– přitiskneme a vyválcujeme (při tom se zahřeje jak záplata, tak my) vzduch mezi záplatou a lepeným místem. U běžných poškození (do 15 cm) můžeme hned po vyválcování loď nafouknout a odjet.

Komu to není jasné, podívá se na webu video návod.

Lepicí sada Alpacka

Trošku složitější postup. Funguje na všechny packrafty s PU nánosem.

Postup:

– dokonale vysušíme podklad i záplatu a odmastíme (zároveň dosušíme) acetonem. Pak opravdu důkladně ošmirglujeme lepenou plochu a opět očistíme acetonem. Bez broušení to nedrží, tak to ani nezkoušejte.

– naneseme tenkou (velmi tenkou) vrstvu lepidla na loď i záplatu a počkáme 10–18 minut (podle teploty okolí). A teď bacha – během této doby to nesmí zvlhnout, ani na lepený spoj padnout rosa. Pokud se tak stane, jsme v maléru a musíme použít zdroj tepla (fén, vařič apod.).

– přitiskneme a vyválcujeme a počkáme aspoň 2 hodiny – lépe je do rána, než můžeme naplno foukat. Rozdíl je dán vlastností lepeného materiálu.

Tlakotěsný zip a péče o něj

Poslední kapitolou je tlakotěsný zip. Vynález, který z malinkého packraftu udělá neuvěřitelně univerzální záležitost. Zase vyšel z použití na vícedenních sjezdech „in the middle of nowhere“. Díky zipu si zabalíte přes 100 litrů výbavy, přidáte packraftu na stabilitě a nestojí to žádnou váhu navíc. Bagáž se balí do bortového válce, nepřekáží a nemůže vypadnout. Zip je opravdu velké kouzlo packraftingu. Protože (jak už jsme si řekli) nic není zadarmo, je na oplátku třeba se o něj starat. V největší míře se používají spirálové zipy firmy T-zip. Tyto jsou háklivé na nečistoty uvnitř zipu a musí se mazat. K zipu dostanete malou tubičku mazadla, a pokud ji máte po sezoně stále ještě z půlky plnou, mažete málo. Suchý zip se potom špatně zapíná, praská a brzy je po něm. Proto také většina výrobců má na zip jen omezenou nebo žádnou záruku. Čistota a řádná lubrikace je zárukou úspěchu, to ví každý vodák.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: