HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Pyranha 9R L

Pyranha 9R L

Po loňském úspěchu rychlého „závodního“ kajaku 9R připravila Pyranha na letošní rok jeho větší verzi. Jak sám výrobce tvrdí nejedná se ale pouze o větší verzi, jedná se o zcela nově udělanou loď velmi podobných tvarů, která zaujme celou řadou zajímavých vlastností. Pojďme si tuto loď představit zblízka.

Dodává: VODÁK sport
www.vodak-sport.cz
Testoval: Snížák

■ Materiál: PE polyethylen
■ Délka: 272 cm
■ Šířka: 68 cm
■ Hmotnost: 22,7 kg
■ Límec: 95 x 52 cm
■ Výtlak: 340 l
■ Jezdec: 75 – 125 kg
■ Infocena: 35 900 Kč (testovaný model)

Pyranha 9R L

Po loňském úspěchu rychlého „závodního“ kajaku 9R připravila Pyranha na letošní rok jeho větší verzi. Jak sám výrobce tvrdí nejedná se ale pouze o větší verzi, jedná se o zcela nově udělanou loď velmi podobných tvarů, která zaujme celou řadou zajímavých vlastností. Pyranha 9R L se na trh začala dostávat teprve koncem letošního léta a český dovozce VODÁK sport měl tu čest být prvním dealerem na světě, který měl tuto loď k dispozici. Předtím ji testovali pouze týmoví jezdci Pyranha. Tuto možnost jsme si nemohli nechat ujít a po lodi jsme ihned sáhli, protože nás velmi zajímala.

Pyranha 9R L

Prvními prvky, které na 9R L nepřehlédnete, jsou hubená a výrazně prohnutá špice, která na první pohled přímo křičí, že válce bude jezdit vrchem, pokud jí to jen trochu umožníte a dovolíte. Tvar lodi, která se směrem dozadu rozšiřuje, ale celkově je poměrně úzká pak naznačuje, že loď bude velmi rychlá. Pomalu se zvedající záď, na konci výrazně seseknutá, zase naznačuje, že by měla loď dobře boofovat. Zajímavým prvkem, který na první pohled taky nepřehlédnete, je zadní madlo, umístěné tak, aby se za něj dali dobře vláčet plaváčci (aby se jim dobře chytalo). Když loď otočíte, zaujmou vás hodně ostré a dlouhé hrany (loď bude řezat zatáčky jako carvingové lyže) a ploché dno s líbivě vyvedeným nápisem Pyranha. Teoreticky jsme loď rozebrali, a nyní trocha ježdění a praktického použití.

Dno

Na začátek podotknu, že loď se vyrábí ve třech variantách – my jsme měli k dispozici tu nejbytelnější s méně nastavitelným, ale o to výdržnějším sezením, pojmenovanou Expedition. K dispozici je ještě závodní verze s odlehčením sezením i skořepinou a verze se sezením 3D, které je velmi variabilní. K sezení testované verze nemám co vytknout, snad jen špatně uchycené polstrování sedačky, které vám při aktivní jízdě občas ujede pod zadkem, a vy netušíte, jestli se vám uvolnila sedačka nebo co se vlastně děje. Spravil by to jeden nýtek uprostřed sedačky. Jinak je sezení pohodlné, mě padnoucí a bez problémů nastavitelné.

Sezení verze ExpeditionPohled do kokpitu

Jakmile si do lodi sednete, poznáte, že máte kolena poměrně blízko u sebe a začnete se obávat o stabilitu. Trend byl v poslední době spíše opačný a sezení se dělala hodně na široko. Nezvyklá pozice se ale brzy „zajede“ a zjistíte, že vám vlastně nijak nevadí. Já jsem kajak testoval na Trnávce, kterou dobře znám a mohl jsem si tak udělat obrázek o tom, jak se loď chová oproti jiným kajakům.

Zadní madlo

Rychlost lodi, která má být její doménou je skutečně vysoká. Pokud se vám daří naskakovat válce, správně trefovat vlny a přizvedávat špičku na šikmé rolády, letíte jako šíp a zachováte si zcela suchou palubu. Když někde uděláte chybu, rocker špičky vám pomůže a vynoříte se velmi rychle. Problém ale nastane, když máte začít v té rychlosti manévrovat. Hrany lodi jsou skutečně ostré a jakmile je použijete (bohužel se to snadno stane i nechtěně) zakousnou se a jen tak nepustí. Vzhledem k jejich délce je poloh, ve kterých se vám to může vymstít nezvykle vysoké množství. Zavěšování vracáků je s lodí bleskové a elegantní, ale opět se musíte dobře naučit pracovat s hranou, jinak vás loď vytrestá. Přiznám se, že zpočátku mě hrany trápily a až po nějaké době jsem si na ně zvyknul a začal si jejich potenciál naplno užívat. Do té doby mě dvakrát překvapily natolik, že jsem se i prásknul. Když se s nimi ale naučíte, vymetáte každý vracák velmi rychle a při rovné jízdě budete opravdu rychlí. Zkoušel jsem si s 9R L i zasurfovat a díky plochému dnu a ostrým hranám to šlo překvapivě snadno a dobře se mi na vlně carvovalo. Jediné, co mě trochu zklamalo je až příliš dlouhá záď, která ač se tomu snažíte vyhnout, při pořádných boofech zakopává a dokáže vám pěkně pokazit hezkou stopu či pěkně nachystaný polet. U delších lodí je to ale častá daň.

V akci

Z popsaných vlastností plyne, že Pyranha 9R L vyžaduje aktivní přístup k jízdě a neustálou pozornost. Pokud jste jezdec spíše volnějšího stylu a spoléháte na výtlak lodi (ikdyž ten loď má) případně na to, že loď vám kdyžtak pomůže, pak si tuto loď asi nepořídíte. Když ale chcete zažít zběsilou jízdu a využít maximálně tekoucí vodu a všechny útvary, které se na ní vyskytují pak to pro vás bude pravá volba a budete opravdu nadšení.

V akci

Podtrženo sečteno. Pyranha 9R L mne ze začátku trochu vyděsila svojí agresivitou, která v poslední době nebyla příliš často u creekovek zvykem, ale když jsem si na ni zvykl, začal jsem si užívat její vlastnosti a jízda mě bavila jako na málokteré jiné lodi. Po dni ježdění jsem ale byl mnohem utahanější, protože zkrotit tohoto divočáka, dá skutečně práci. Všem aktivním jezdcům loď jedině doporučuji, budete nadšení. Všem kliďasům říkám, držte se od ní raději dále. Je to agresivní zbraň, která vás při povolení otěží rychle sejme.

Zkušenosti čtenářů

Mates

Odpovida cena kvalite?:)

PePe

Jestli kvalita odpovídá ceně. Těžko říct.
Co se sezení a zpracování týče, na mě působí jako jedno z lepších. Bohužel na co si na rozdíl od Snížáka musím hodně postěžovat je, že jsem nenašel použitelnou polohu stehenních opěrek pro moje nohy. Nebýt jich tak si to sezení i chválím (a to nedělám často).
A co se týká plastu těžko říct. Zničit se dá všechno a praskaj všechny lodě. Pokud někdo nepřijde s podloženýmy čísly, tak je to jen subjektivní názor a spekulace. (A čísla nemyslím viděl jsem 3 prasklé lodě)

M.M.

„…že máte kolena poměrně blízko u sebe a začnete se obávat o stabilitu. Trend byl v poslední době spíše opačný a sezení se dělala hodně na široko. Nezvyklá pozice se ale brzy „zajede“ a zjistíte, že vám vlastně nijak nevadí. “
To je přesně ono, v poslední době pár výrobců dohnalo šíři posezu do extrému, že kajakař můsí dlouhé zimní večery travit jógou, aby se do kajaku vůbec dokazal dostat. A to vše, aby jsme nakonec zjistili, že je to naprosto zbytečné či dokonce leckdy vedoucí k pravému opaku:)

PePe

Dovolil bych si nesouhlasit. Podle mě člověk sedí rovněji a lépe s koleny „víc“ u sebe než na gynekologickém křesle v super širokých lodích. Ale to není sezení v křesle, které má spousta turistů tak ráda.

Petr

?

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: