Nafukovací člun Gumotex Ontario 450 S

Nafukovací člun Gumotex Ontario 450 S

Nafukovací člun Ontario 450 S je nástupcem předchozího modelu označeného jednoduše Ontario. Jaké změny si inovovaný člun nese a jak fungují? To vše prověřil náš tester nafukovacích člunů Šťovík.

Dodává: GUMOTEX, www.gumotexcluny.cz
Testoval: Jan „Šťovík“ Šťovíček

Údaje výrobce:
Materiál: Nitrilon
Délka: 450 cm
Šířka: 157 cm
Hmotnost: 30 kg
Nosnost: 630 kg
Rozměry po sbalení: 67x58x33 cm
Infocena: 24 290 Kč

Nafukovací člun Ontario 450 S je symetrické samovylévací plavidlo postavené na platformě předchozího modelu Ontario, který jsme pro vás testovali před pár lety a s nímž má mnoho společných konstrukčních prvků. Na první pohled jsou patrné: jednokomorové profilované dno bez příčného žebrování na přídi (známe např. z Colorada), záď je uzavřená a stejně jako příď splývavě vystupuje z vody.

Užitná plocha paluby je podstatně větší, než činná délka lodi ve vodě, která se dynamicky mění se zatížením. Loď je proto i v plném zatížení obratná a dobře točivá. Díky uzavřené konstrukci je Ontario v torzi pevnější a zřejmě i z toho důvodu může být při zachování dostatečné stability užší. Zadní část lodi, zvednutá nad hladinu, pak umožňuje velmi dobrou ovladatelnost. Z obou zmíněných důvodů (šířka, zaoblená zvednutá záď) se s Ontariem dobře manévruje v proudu, kličkuje mezi kameny a snadno se najíždí i do malých vracáků.

Při testování lodi jsme měli početné publikum / F: Šťovík
Při testování lodi jsme měli početné publikum / F: Šťovík

Váha rozložená na velkou plochu dna a při správném sezení posádky i na boční válce umožňuje sklouzat i kamenité úseky, kde bych uvíznutí považoval za jisté.

Po vnějších bocích člunu vede silné lano. Dno je osazeno pohodlnými polstrovanými úchyty na nohy. Paluby, částečné kryty přídě a zádě, jsou velmi jednoduché, tvořené dvouvrstvou gumotextilií. Na přídi i zádi je na palubách křížená pruženka, umožňující připevnění dalšího materiálu a skrz palubu jsou průvlečné dlouhé koníčkovací šňůry.

Pruženky pod palubou určené k fixai bagáže uložené pod krytem / F: Šťovík
Pruženky pod palubou určené k fixaci bagáže uložené pod krytem / F: Šťovík

Paluby zespoda přitahuje pruženka ve tvaru „A“ ke dnu lodi. Ta je určená pro fixaci bagáže (pokud nějakou máme) v přídi a v zádi. Pokud bagáž nemáme, je dobré pruženky neuchycovat, abychom si z paluby nevytvářeli „korýtko“ ukloněné směrem do lodi.

Ontario 450 S - čelní pohled / F: Šťovík
Ontario 450 S – čelní pohled / F: Šťovík

Jednovrstvé paluby bez zpevňující a nosné funkce, jež jsou bohužel nešvarem většiny současných modelů Gumotexu, umožňují v Ontariu pouze symetrické rozmístění posádky. Zadní paluba se na rozdíl od nafukovacího polštáře Colorada prakticky nedá použít pro sezení kormidelníka. Posádky s lichým počtem členů tedy musí na tento detail pamatovat a zvolit správné rozesazení.

Oproti první generaci Ontaria je současný model samovylévací. Technicky vzato se jedná o unikátní samovylévací konstrukci, kterou tvoří dvě řady kulatých otvorů na zádi. Zvenčí tyto otvory kryjí chlopně, které tlak vody přitlačuje k trupu lodi. Jednosměrně tak zabraňují protékání vody do plavidla, zatímco odtok zůstává volný. To se ale dramaticky mění ve chvíli, kdy loď začne brzdit, couvat, nebo se zachytí v proudu na kamenech. V tu chvíli se chlopně odhrnou a voda se začne valit dovnitř. Efektivita vyprazdňování je vzhledem k počtu vylévacích otvorů překvapivě vysoká, nicméně překročí-li množství vody v lodi určitou úroveň, musíte chvíli počkat, než voda vyteče. Téměř plná loď po zastavení ve vracáku vytékala přibližně 30 vteřin. Při použití na kontinuální  WW III, která je maximální obtížností, do které je loď výrobcem určena, to znamená, že musíte občas zastavit a zalitou loď nechat vytéct. Pak je jen na vás, zda vám to nevadí nebo zda raději sáhnete po Coloradu.

Líbí se mi:

  • samovylévací otvory
  • chování lodi

Mohlo být lepší:

  • přední a zadní kryty paluby

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: