Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro Padler.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých vodáckých článků. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s vodáckou a outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce Padler.cz
Vodácká záchrana, část osmá: Vektorový tah krok za krokem
22. 2. 2016
Matěj Sottner
V dalším dílu seriálu o záchraně od Matěje Sottnera se podíváme, co je to vektorový tah. Ten využijeme, pokud potřebujeme vytahovánout loď plnou vody z koryta a pouze ruce nám už nestačí.
Trocha fyziky na začátek
Jednou z věcí, na kteroé minule nezbyl prostor, je tzv. vektorový tah. Když si vzpomenete na základy skládání sil a goniometrické funkce (tangens), zjistíte, že když napnuté lano začnete zatěžovat kolmo ke směru jeho zatížení, získáte na chvíli nekonečně velkou sílu. Čím je ale hlavní lano ohnutější, tím se tato síla zmenšuje.
Proto, než začnete s vektorovým tahem, musí být hlavní lano pořádně napnuté (třeba pomocí z-drag). K hlavnímu lanu karabinou připojte lano druhé, za které budete tahat kolmo k lanu prvnímu. Často tak dosáhnete sil, kterých pouhým kladkostrojem docílíte jen velmi těžko. I na vektorovém laně se dá udělat kladkostroj, ale pak pravděpodobně něco někde praskne, protože síly budou enormní.
Jak na to
Používáte-li kladku s blokantem (popř. tibloc s karabinou) a nelíbí se vám, že se napnutý systém nedá uvolnit, nezoufejte. I na to máme jednoduché řešení. Budete potřebovat karabinu navíc a jednu dlouhou pomocnou (reep) šňůru, popř. popruh. Nachystáte si jednu karabinu do kladky s blokantem a jednu do kotvicího bodu.
Oběma karabinami provlečete reep šňůru.
Šňůrou uděláte alespoň 3 až 4 závity (víc závitů = větší nosnost a případné jednodušší uvolňování) skrz obě karabiny.
Pak začnete dělat závity kolem závitů (opět alespoň tři).
Stejný počet na obou koncích. Jen každé namotáváte jiným směrem, abyste je nakonec mohli svázat.
Svázat to můžete třeba obyčejným uzlem (křížová spojka). Uzel tu není skoro vůbec namáhán. Neměl by se ale při manipulaci rozvázat.
Pokud byste potřebovali systém uvolnit, povolíte uzel, odmotáte smyčky kolem smyček (volné konce nepouštíte z rukou) a pak už se začne celý systém uvolňovat.
Pozor, po uvolnění není část systému s kladkou a vytahovanou lodí nijak spojena s kotvicím bodem a mohla by odplavat. Můžete si to pojistit třeba druhým lanem s karabinou a polovičním lodním uzlem.
V příštím díle si řekneme, jak uvázat improvizovaný sedák pomocí ploché smyčky a dlouhého popruhu pro případ, že bychom potřebovali slanit do hlubokého kaňonu nebo dolů ze skály.